Gå til innhold

Ikke akkurat hodepine....


charite

Anbefalte innlegg

Prøvde meg på forum for funksjonshemning, men der kom jeg ikke inn. Går imidlertid ut fra at det er her nevrologen finnes, og han er vel den som har mest greie på mine ting..

Altså: Har MS - ikke så alvorlig, halter og snubler litt. Imidlertid plages jeg aller mest av totalt fraværende kondis. ( Blir anpusten av å steike pannekaker ;-)) )

Er dette noe som følger sykdommen, eller skyldes det at jeg de siste 2 år har vært grenseløst passiv??? Hvis det er det siste, burde jeg vel ha en god mulighet til å trene meg opp igjen, eller....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære charite !

Begge deler er en mulighet - det er nok slik at svær trøtthet / utmattethet ("fatigue" på engelsk og på fagspråket) er et vanlig og uavhengig symptom ved MS. Men det kan jo selvsagt også skyldes dårlig fysisk form av andre årsaker ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære charite !

Begge deler er en mulighet - det er nok slik at svær trøtthet / utmattethet ("fatigue" på engelsk og på fagspråket) er et vanlig og uavhengig symptom ved MS. Men det kan jo selvsagt også skyldes dårlig fysisk form av andre årsaker ...

Takk for svar.

Jeg har nok en a-typisk MS - det eneste er nedsatt førlighet i høyre ben, og noe i høyre hånd. Har deltatt i diverse undersøkelser om MS, og føler meg nesten rar, jeg mangler jo alt som skal være symptomatisk.

Den berømte trettheten som de fleste MS-pasienter har, har jeg ikke et snev av. Er fremdeles det natt-menneske jeg alltid har vært, har sluttet å sove middag, og er ikke særlig trett om morgenen.

Men jeg føler meg som 90 når det gjelder kondisjon. Blir anpusten av å gå opp en liten trapp, må hvile etter 10 minutters fysisk jobbing...

Det er denne trettheten jeg sikter til, tror du jeg kan bli kvitt den?

Den plager meg forferdelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Takk for svar.

Jeg har nok en a-typisk MS - det eneste er nedsatt førlighet i høyre ben, og noe i høyre hånd. Har deltatt i diverse undersøkelser om MS, og føler meg nesten rar, jeg mangler jo alt som skal være symptomatisk.

Den berømte trettheten som de fleste MS-pasienter har, har jeg ikke et snev av. Er fremdeles det natt-menneske jeg alltid har vært, har sluttet å sove middag, og er ikke særlig trett om morgenen.

Men jeg føler meg som 90 når det gjelder kondisjon. Blir anpusten av å gå opp en liten trapp, må hvile etter 10 minutters fysisk jobbing...

Det er denne trettheten jeg sikter til, tror du jeg kan bli kvitt den?

Den plager meg forferdelig!

Kjære charite !

Jeg har vel oppfattet det slik at det nettopp er denne type tretthet (orker ikke, heller enn økt søvnbehov) som er "den berømte trettheten" ved MS. Jeg har nok sett tilfeller der denne har avtatt noe etter en tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære charite !

Jeg har vel oppfattet det slik at det nettopp er denne type tretthet (orker ikke, heller enn økt søvnbehov) som er "den berømte trettheten" ved MS. Jeg har nok sett tilfeller der denne har avtatt noe etter en tid.

Takk igjen.

Jaja - da er det vel ikke annet å gjøre enn å vente på at det skal gå over, da... ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...