Gå til innhold

Urinveisinfeksjon gjentatte ganger :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De siste årene har jeg blitt plaget med uvi gjentatte ganger, hadde dette aldri før inntil for 3-4 år siden. 

 

Det var ikke noe spesielt som skjedde når dette problemet dukket opp for 1 gang. 

 

Men har noen ganger hatt infeksjon to ganger svært raskt etter hverandre, andre ganger har det gått 1 års tid før jeg har fått det tilbake. 

 

Hadde det for 6 uker siden nå, ble behandlet med pencilin, men nå er det jammen tilbake igjen  :(

 

Håper at jeg skal klare å ta knekken på det selv nå, med mye vann og tranebærkapsler. Det er nemlig ikke blitt skikkelig ille ennå. Men det kjennes. Føles som jeg må tisse hele tida, også når jeg sitter på toalettet og akkurat har tørket meg etter at jeg akkurat tisset. 

 

Men det er ikke vondt når jeg tisser, det pleier jeg heller ikke ha. Men den følelsen av og måtte på do HELE tida, den er der. 

 

I tillegg har jeg litt vondt nederst i magen - det kom først i dag. Kjente det denne gang først på søndag, men forsvant i grunn i løpet av dagen, kjente det ørlite i går, men i dag. DEt kjennes godt for å si det sånn. 

 

Jaja, nok syting. Hva gjør jeg galt som får dette så ofte. Noen forslag??



Anonymous poster hash: 1ac08...81c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen kvinner er disponert for å få urinveisinfeksjoner, og vi som er det vet veldig godt hva du snakker om. Når jeg leser om hvordan du har det, så kan jeg nesten kjenne fysisk igjen akkurat hvordan det er å ha UVI, ubehaget, smerter, murring og tissetrang.

 

Jeg hadde det sånn i mange år - men nå er det veldig sjelden det kommer. Det har sikkert ulike årsaker, men for meg var det nok en kombinasjon av arvelighet og av adferd. Arveligheten kunne jeg ikke gjøre noe med, så jeg lærte meg noen gode råd som faktisk virket på meg:

 

  1. ALLTID tiss etter samleie - maks 10 minutter etterpå, helst med en gang. Da får du skylt ut bakterier fra urinrøret.
  2. Sitt ALDRI på kaldt underlag. Ikke på stein, ikke på våt kald bakke, ikke på kald benk, ikke på kalde murtribuner - ha alltid noe under rompa når du sitter ute.
  3. Hold deg VARM på beina.
  4. Når du kjenner at UVI'en er i anmarsj, drikk masse (både juice, vann og annet), legg gjerne varmeflaske og ulltrøye/ullgenser på magen og ryggen og hold deg varm. Tranebær er trolig lurt, men jeg holdt på med dette før tranebær ble "på mote".
  5. Jeg gikk til homeopat etter å ha hatt 6 pennicillinkurer på ett år, og fikk en kur der. Om det var den kuren som hjalp eller om det var tilfeldig at jeg ble mye bedre, vet jeg ikke. Det ble i alle fall sjeldnere og sjeldnere etterhvert.

Nå kommer UVI'en så sjelden som kanskje hvert 2. år, og da er jeg temmelig rask til å oppsøke lege og få pennicillin. Jeg kjenner urinveiene mine så godt at jeg kjenner hvor infeksjonen sitter, og jeg vet at jeg har UVI, og legen skriver da raskt ut resept. Men jeg var supernøye på punktene over i mange mange år. Nå kan jeg slurve litt innimellom, men jeg passer alltid på å holde meg varm. Hvis jeg får frost i meg, kan jeg kjenne det i blæra med en gang. Da tar jeg meg et varmt bad og følger punkt 4.

 

Håper det går over for deg også :-)

 

 

 

Men har noen ganger hatt infeksjon to ganger svært raskt etter hverandre, andre ganger har det gått 1 års tid før jeg har fått det tilbake. 

 

 

Men det er ikke vondt når jeg tisser, det pleier jeg heller ikke ha. Men den følelsen av og måtte på do HELE tida, den er der. 

 

I tillegg har jeg litt vondt nederst i magen - det kom først i dag. Kjente det denne gang først på søndag, men forsvant i grunn i løpet av dagen, kjente det ørlite i går, men i dag. DEt kjennes godt for å si det sånn. 

 

Jaja, nok syting. Hva gjør jeg galt som får dette så ofte. Noen forslag??

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jaja, nok syting. Hva gjør jeg galt som får dette så ofte. Noen forslag??

Anonymous poster hash: 1ac08...81c

 

- om mulig så gå på do umiddelbart etter samleie, det er det viktigste rådet! Gjerne etter onanering også, det medfører jo også en del "gnukking" i området rundt urinveisåpningen

 

- gå på toalettet rett etter sykling, sykler du veldig langt/lenge er det kanskje lurt å tisse underveis også, tørk deg etterpå så det ikke ligger urinrester og irriterer (jeg har alltid med litt toalettpapir på lange sykkelturer!)

 

- skift truseinnlegg / bind ofte om du bruker det

 

Jeg hadde uvi ofte nok en periode, men etter at jeg ble helt bevisst på disse punktene har jeg ikke hatt det. *bank i tre* Å drikke masse hjelper ikke meg, om jeg kjenner smertene så er det bare å vente til legekontoret åpner og pelle seg dit. Jeg får også blod i urinen svært kort tid etter at smertene kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  1. ALLTID tiss etter samleie - maks 10 minutter etterpå, helst med en gang. Da får du skylt ut bakterier fra urinrøret.
  2. Sitt ALDRI på kaldt underlag. Ikke på stein, ikke på våt kald bakke, ikke på kald benk, ikke på kalde murtribuner - ha alltid noe under rompa når du sitter ute.
  3. Hold deg VARM på beina.
  4. Når du kjenner at UVI'en er i anmarsj, drikk masse (både juice, vann og annet), legg gjerne varmeflaske og ulltrøye/ullgenser på magen og ryggen og hold deg varm. Tranebær er trolig lurt, men jeg holdt på med dette før tranebær ble "på mote".
  5. Jeg gikk til homeopat etter å ha hatt 6 pennicillinkurer på ett år, og fikk en kur der. Om det var den kuren som hjalp eller om det var tilfeldig at jeg ble mye bedre, vet jeg ikke. Det ble i alle fall sjeldnere og sjeldnere etterhvert.

 

Tusen takk for gode råd. 

 

Er med barnet mitt ofte på håndballkamp, og der er det kalde tribuner. Må være flink å ta med meg sitteunderlag her, det glemmer jeg nesten alltid. 

 

Må nok ut i da og kjøpe urinprøveglass, så jeg får levert urinprøve hos legen i morgen, så skal jeg være flink å følge rådene dine. Nå er det nok 5 dager siden jeg begynte å kjenne det, og det er ikke blitt noe bedre. Da er vel tiden inne for nok en pencillinkur....

 

Tusen takk for svar

Anonymous poster hash: 1ac08...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

- om mulig så gå på do umiddelbart etter samleie, det er det viktigste rådet! Gjerne etter onanering også, det medfører jo også en del "gnukking" i området rundt urinveisåpningen

 

- gå på toalettet rett etter sykling, sykler du veldig langt/lenge er det kanskje lurt å tisse underveis også, tørk deg etterpå så det ikke ligger urinrester og irriterer (jeg har alltid med litt toalettpapir på lange sykkelturer!)

 

- skift truseinnlegg / bind ofte om du bruker det

 

 

Takk for gode råd - drøyer kanskje tissing litt for lenge etter samleie, så det må jeg endre på. 

 

Jeg sykler en del, hittil i år mest inne da, er vel snart ut på tur nå. Men vet at etter en spinningtime kan det ofte gå lang tid før jeg tisser.

 

Tusen takk  :)

Anonymous poster hash: 1ac08...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...