Gå til innhold

Tar du tran?

Tran og D-vitaminmangel  

12 stemmer

1. 1. Tar du tran i vinterhalvåret?

• Ja, hele året
      3
    • Ja, i høst og vintermånedene
      2
    • Nei
      7
    • Nei, fordi jeg ofte spiser fet fisk og har derfor ikke behov for å ta tran
      0
  2. 2. Har du D-vitaminmangel?

• Ja
      2
    • Nei
      6
    • Vet ikke
      4
  3. 3. Hvis du ikke tar tran og ikke ofte spiser fet fisk, vurderer du å undersøke om du har D-vitaminmangel?

• Ja
      1
    • Nei
      11

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være at mange har D-vitaminmangel uten å vite om det.

Anonymous poster hash: 585e5...5e7
annlovindaen
Skrevet

Jeg tar tran-kapsler når jeg husker det. 

Men spiser ofte makrell i tomat da   :) Iallefall en boks annenhver dag

AnonymBruker
Skrevet

Tar D-vitaminer :)

Det er bra! :)

Jeg ser nå at det hadde vært fint om jeg hadde laget flere avkrysningsalternativer.

Jeg har nylig fått vite at jeg har D-vitaminmangel, og har begynt med tran nylig.

Ha en god dag! :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar tran-kapsler når jeg husker det. 

Men spiser ofte makrell i tomat da   :) Iallefall en boks annenhver dag

Flott!

Makrell er sunt og godt!

:)

Skrevet

Tar ikke tran, men omega-3-kapsler daglig. Spiser også en del laks. Tar vitamintabletter perioodevis.

Tar rett som det er blodprøver, så jeg tror jeg ville visst det om jeg hadde mangel på vitamin D.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

JA :-)

Og E vitamin, folsyre kaslium, ginko bilboa, MULTIVITAMIN OG c VIT :-)

AnonymBruker
Skrevet

Hva er symptomene?

Jeg måtte google for å finne det ut. Vitamin D-mangel kan gjøre deg slapp, sliten og deprimert, i følge denne artikkelen:

http://www.kk.no/904257/vitamin-d-mangel-kan-gjore-deg-slapp-sliten-og-deprimert

Halve Norge får for lite vitamin D, i følge denne artikkelen:

http://www.kapsolact.no/solskinnsvitaminet?ref=gdvitamin&kw=d-vitamin+mangel+A&utm_source=Crevita-S%C3%B8k&utm_medium=D-vitamin&utm_term=d-vitamin%20mangel&utm_campaign=Google-Adwords&utm_content=Annonse-B

Mange spiser fet fisk regelmessig og drikker ekstra lett melk m vit D jevnlig eller spiser andre matvarer som innehoilder vit D. Jeg vet ikke om man får nok vit D på denne måten. Man bør evt rådføre seg ,med noen eller se på mengden D vit i disse varer og sammenligne med tabell over anbefalt inntak av vit D.

Det er ikke bra med for mye av de fettløselige vitaminene (A og D).

På sommeren trengs mindre vit D enn om vinteren, pga det vi får fra sola

AnonymBruker
Skrevet

Hva er symptomene?

Her er noen av de vanligste symptomene på mangel av vitamin D:

Fra

http://www.kapsolact.no/solskinnsvitaminet?ref=gdvitamin&kw=d-vitamin+mangel+A&utm_source=Crevita-S%C3%B8k&utm_medium=D-vitamin&utm_term=d-vitamin%20mangel&utm_campaign=Google-Adwords&utm_content=Annonse-B

Dette gjør D-vitamin Immunforsvaret

Mennesker med lavt D-vitamininnhold i kroppen plages mer av forkjølelses-symptomer enn de med normalt innhold. Du kan derfor holde deg friskere om du får nok D-vitamin.

Skjelett og benbygning

En annen viktig funksjon som D-vitamin har er å sikre opptaket av kalsium i tarmen. I tillegg regulerer den kalsium og fosfat i blodet. Kalsium og fosfat er viktig for normal og sterk dannelse av skjelett og tenner.

Musklene

Mangel på vitamin-D kan lede til svakere muskler. Det er en vitenskapelig anerkjent sammenheng mellom inntak av vitamin D og opprettholdelsen av en normal muskelfunksjon.

Se også:

Vitamin D kan beskytte lungene dine

Se:

http://www.kk.no/899695/vitamin-d-kan-beskytte-lungene-dine

AnonymBruker
Skrevet

Hva er symptomene?

Her er en fin video om D vitaminmangel:

AnonymBruker
Skrevet

Her er en fin video om D vitaminmangel:

Tillegg;

I følge videoen trenger vi UvB fra sola for å få D vit fra sollyset.

Da bør man kanskje ikke bruke solkrem med uvb -filter hele tiden, eller?

AnonymBruker
Skrevet

Tillegg;

I følge videoen trenger vi UvB fra sola for å få D vit fra sollyset.

Da bør man kanskje ikke bruke solkrem med uvb -filter hele tiden, eller?

Tillegg 2

Foredragsholderen anbefalte 30 min soling uten solkrem, før man smører seg inn med solkrem m beskyttelse mot uvb, for å få det sollyset som vi trenger for å vit D fra sola

Skrevet

Tar omega3-tilskudd daglig, spiser litt bremykt (smør) hver dag, makrell i tomat periodevis (akkurat nå er jeg litt lei) og drikker for tiden noe x-lettmelk som jo er tilsatt d-vitamin. Husk at man trenger fett i kosten også for å ta opp d-vitamin!

AnonymBruker
Skrevet

Tar omega3-tilskudd daglig, spiser litt bremykt (smør) hver dag, makrell i tomat periodevis (akkurat nå er jeg litt lei) og drikker for tiden noe x-lettmelk som jo er tilsatt d-vitamin. Husk at man trenger fett i kosten også for å ta opp d-vitamin!

Fint! :)

Takk for tips om at det er viktig med fett i kosten for å ta opp vitamin D!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...