Gå til innhold

Hva betyr dette?


Norknight

Anbefalte innlegg

Har fått en medisinliste på Briligue 90 mg,Albyl-E 75mg,Lipitor 40 mg,Selo-Zok 25 mg,Burinex 1 mg og Triatec 2,5 mg.

 

Men hva betyr dette:" Z95.5 Status PCI,I21,4 Akutt subendokardialt infarkt,I25,1 Aterosklerotisk hjertesykdom,I50,1 Venstresidig ventikkelsvikt,I10 Essensiell hypertensjon og til slutt I42,0 Dilatert kardiomyopati"?

 

Hva betyr Adipøs og Hvile dyspne.Klinisk kjekk? og jeg som trodde at jeg ikke var kjekk i det hele tatt,men heller "En sekk poteter"? Noe midt i mellom Knut Borge og Atle Antonsen. 

 

HHP 58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg er ikke helsepersonell, men kjenner en god del til hjerte/karproblematikk, skal forsøke å svare deg.

 

Z95.5 Status PCI er en prosessdiagnose etter utblokking av kransårene. Det er således ikke noe diagnose i seg selv.

 

I24.1 - Akutt Subendokardialt infarkt: Akutt hjerteinfarkt (blokkert kransåre)

 

I25.1 - Aterosklerotisk hjertesykdom: Betyr at hjertets kransårer har avleiringer, gir seg uttrykk enten ved angina pectoris (brystsmerte ved aktivitet) eller hjerteinfarkt.

 

I50.1 - Venstresidig ventrikkelsvikt: Betyr at hjertets pumpeevne er svekket. Venstre ventrikkel er den delen av hjertet som pumper blod ut i det store kretsløpet (kroppen), og den %-andel av blodet i hjertekammeret som pumpes ut for hvert slag er lavere enn normalt (lavere enn 50%).

 

I10 - Essensiell hypertension: Høyt blodtrykk uten tydelig påvisbar årsak.

 

I42.0 - Dilatert kardiomyopati: Betyr at venstre hjertekammer (ref over) er utvidet, og sannsynligvis årsak til hjertesvikten din. Når hjertet utvides, blir pumpeevnen redusert fordi hjerteveggene svekkes. Om dette skyldes hjerteinfarktet ditt, eller annen sykdom (infeksjon i hjertet, diabetes, alkoholbruk, etc.) kan ikke jeg svare på. Men det er ikke uvanlig at det utvikles hjertesvikt etter et infarkt.

 

Adipøs = overvektig.

 

Hviledyspne = tungpust i hvile. Ofte et tegn på at hjertesvikten er ganske markert, et alvorlig funn

 

Klinisk kjekk = fremstår klar og ubesværet.

 

Det er alvorlige diagnoser du har fått, og det er veldig viktig at du følges grundig opp av legen din her, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...