Gå til innhold

Migrene Aura


Ari

Anbefalte innlegg

For 4 år siden begynte jeg å få voldsomme hodepineanfall etter en periode med mye stress, både i jobbsammenheng og privatliv. Jeg ble også svimmel og etterhvert fikk jeg mye smerter i og rundt øynene.

For 1 1/2 år siden oppsøkte jeg lege. Han sendte meg til øyespesialist, men de fant ingenting. Jeg har også tatt CT, MR og vært hos nevrolog.

For 1 år siden oppsøkte jeg kiropraktor, og har siden da gått jevnlig for å knekke opp nakke og rygg, som jeg har regnet med er årsaken til svimmelhet og hodepine.

I går var jeg hos en ny kiropraktor, og han mente jeg mest sannsynlig lider av Migrene Aura.

Forløpet til en "dårlig periode" starter, tror jeg, med en ekstrem hodepine. Det kjennes ut som en kniv går gjennom øye og ned til tennene.

Dette varer i noen få minutter. Deretter blir jeg svimmel, ustø og uvel. Etter en dag eller to får jeg en kvalmende, trykkende smerte i hodet og øyet (ene)og blir nesten følelsesløs i leppene. Tåler dårlig lys og lyd, blir ukonsentrert, trøtt og kvalm.

I en dårlig periode har jeg også veldig stiv og vond nakke/rygg. Så spørsmålet er egentlig om det er stiv nakke som fører til hodepine eller migrene som fører til stiv nakke. Jeg må føye til at jeg har fått akupunktur (i fjor jul) mot hodepinen. Etter det har plagene vært mindre, mest svimmelhet, vondt i og rundt øynene og ustøhet. Det er først den siste måneden hodepinen har blitt ekstrem igjen.

Jeg har bestilt legetime, men stiller spørsmålet her på DOL allikevel. Kan kiropraktoren har rett ? Jeg må si det virker deilig å få en diagnose og eventuelt medisin som kan lette plagene. Etter 4 år er jeg forferdelig lei og sliten av å ha vondt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære Ari

Jeg tror smerter fra muskulatur eller andre bløtdeler i nakken og ryggen er mer sannsynlig som årsak enn migrene aura, i dette tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...