Gå til innhold

Lavt stoffskifte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

 

Jeg har lavt stoffskifte, og bruker Levaxin 100 mkg 7 dager i uken.

 

Det har vært ganske greie måleverdier en stund, men nå har det blitt verre igjen. TSH var på 5, og legen sa de fleste hadde det best på rundt 1.

 

Skulle øke doseringen med 50 mgg en av ukedagene. Altså 750 mkg per uke.

 

1. Er ikke denne økningen litt for liten til at jeg vil merke forskjell på verdiene?

 

2. Er det sannsynlig at jeg vil få mer energi om jeg får TSH ned til rundt 1? Jeg syns det har vært vanskelig å vite hva som har hjulpet av medisineringen med Levaxin tidligere, fordi jeg har endel andre sykdommer som kan virke inn på dette... energi, opplagthet, søvn...



Anonymous poster hash: 0601e...0ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1) Umiddelbart virker doseøkningen lav, men det bør nok sjekkes.

 

2) Ja, du vil føle mer "energi" med TSH nærmere 1. Grensen er nå satt ned til 0,5 mener jeg, men man skal være forsiktig med å tvinge TSH så lavt fordi man får hjertebank og andre symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar, Sør!

 

Ja, håper jeg får mer "energi". Jeg vet jo ikke hva som er normalt for meg (har flere sykdommer enn lavt stoffskifte som sagt), men tar gjerne imot litt mer fres i kroppen...

 

Det er det at jeg syns doseøkningen virket lav ja, når jeg tenkte på at jeg kunne få mer energi. Det skal jo gå min. 2 mndr før ny kontroll. Det å gå fra 700 til 750 har jeg ikke troen på at vil endre noe. Er det for liten økning vil selvsagt legen øke mer, men jeg syns jo 2 mndr er lenge å vente i og med at jeg ikke har troen på at det er nok. Jeg vil jo gjerne få mer energi.

 

Men nå skal det vel gå 2 mndr før man måler dette på nytt, så det er ikke noe å gjøre noe med. Ikke vil jeg insistere på at legen øker kraftigere heller...

 

Så er vel egentlig fint lite å gjøre noe med.

 

Men en god ting er jo at jeg vil føle mer energi etterhvert, da. Før eller senere...



Anonymous poster hash: 0601e...0ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ringt og spurt legen, men det er noe som endres langsomt. Husk at legen kan ha sagt feil, eller ikke ha tenkt gjennom - så det er alltid greit med et høflig kontrollspørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk dog at noen leger ikke liker at TSH skal så langt ned som til 1,0. Det var den nedre grensen inntil ganske nylig, og noen vet kanskje ikke at den nå er 0,5, etter det jeg husker.

 

Jeg ville ringt legen og spurt noe slikt som "Jeg har TSH på 5,0 og føler jo at jeg har veldig lite energi. Vi ble enige om å øke fra 700 til 750, men er ikke den økningen veldig liten? Kan jeg gå opp litt mer, slik at jeg slipper å føle meg så energiløs i flere måneder?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har rett i at jeg burde ringe. Jeg gjør nok det, men jeg syns jo det er litt teit å "betvile" legens ekspertise, uansett om jeg er aldri så høfflig. Men det er jo en økning på omlag 7% bare...

 

Men nei, takk for svar.



Anonymous poster hash: 0601e...0ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du betviler den ikke på en negativ måte - du bare kommer med et veldig godt spørsmål om det ikke er OK å øke litt raskere.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har  byttet på verdiene.  TSH skal være under 21 og det er fritt T4 som skal være over 0,5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror du har  byttet på verdiene.  TSH skal være under 21 og det er fritt T4 som skal være over 0,5

 

TSH skal være under 21, sier du? Legen min skriver jo at folk flest har det best om den er rundt 1...

Anonymous poster hash: 0601e...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har  byttet på verdiene.  TSH skal være under 21 og det er fritt T4 som skal være over 0,5

 

 

Nei, her er det du som har byttet.

 

TSH skal være mellom 0,5 og 5, fortrinnsvis rundt 1.0. Den skal være lav, fordi da sier ikke hjernen at den trenger mer T4.

 

Fri T4 (tyroksin) skal være "høyere enn X", men jeg husker ikke X på stående fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Google litt på TSH, og fant ut at mange laboratorier hadde normalverdier for TSH øvre grense opp mot 4,5... http://en.wikipedia.org/wiki/Thyroid-stimulating_hormone#Diagnostics

 

Så da er det vel ikke noe særlig å stresse med eller? Vil sikkert ikke merke så mye av bedringen uansett...?

 

Står jo flere steder at det optimale er rundt 1, som min lege skrev. Men i og med at det er veldig mange som har andre verdier enn dette, er det vel litt naivt å tro at jeg vil få mye mer energi ved å ta mer medisin! :-P



Anonymous poster hash: 0601e...0ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg finner ikke mine papirer akkurat nå, men jeg har da T4 på 22 og TSH mindre enn 0.02.  Men jeg er litt rar da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Siden du har vært stabil på førstnevnte dosering, så høres ikke en økning på 50 mcg mye ut.

Referanseverdiene trenger du ikke bry deg for mye med. 95% av befolkningen vil kunne finne god fungering innenfor ref.verdiene, de siste 5 vil naturlig nok kunne falle utenfor.

Det viktigste er hvordan du subjektivt opplever livet ditt og utifra det finner dine "referanse-verdier" om du forsåtr.

For høy økning i Levaxin vil potensielt kunne pushe deg forbi og over i høyt stoffskifte. Det kan selvsagt være verdt opplevelsen all den tid man lenge har vært lav, men i sum så er det fryktelig slitsomt.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg smurt meg med tålmodighet.



Anonymous poster hash: 96ef3...bb8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns det er litt vanskelig å finne mine "egne referanse-verdier". Jeg har flere sykdommer. Jeg har også vært syk ganske lenge...

 

Men hvis jeg ikke husker feil så var TSH på rundt 1,5 forrige gang jeg var til kontroll... når det nå da er på 5, så taler vel det for at jeg burde øke dosering? Jeg gikk på akkurat samme dose denne tiden...

 

Jeg nøyer meg med legens beskjed om økning jeg. Her har jeg jo fått råd om at det _kan_ være for lite, men at det ikke er bra _hvis_ det blir for mye mer mer... orker ikke ringe og mase.

 

Jeg tok ikke denne kontrollen fordi jeg følte at noe var galt heller, jeg tok den fordi jeg har fått beskjed om jevnlige kontrolleringer. Så det taler kanskje for at jeg ikke lider alt for mye under dette tilbakefallet i stoffskiftet...  :)

 

Men takk for hjelpen dere.



Anonymous poster hash: 0601e...0ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Jeg syns det er litt vanskelig å finne mine "egne referanse-verdier". Jeg har flere sykdommer. Jeg har også vært syk ganske lenge...

 

Men hvis jeg ikke husker feil så var TSH på rundt 1,5 forrige gang jeg var til kontroll... når det nå da er på 5, så taler vel det for at jeg burde øke dosering? Jeg gikk på akkurat samme dose denne tiden...

 

Jeg nøyer meg med legens beskjed om økning jeg. Her har jeg jo fått råd om at det _kan_ være for lite, men at det ikke er bra _hvis_ det blir for mye mer mer... orker ikke ringe og mase.

 

Jeg tok ikke denne kontrollen fordi jeg følte at noe var galt heller, jeg tok den fordi jeg har fått beskjed om jevnlige kontrolleringer. Så det taler kanskje for at jeg ikke lider alt for mye under dette tilbakefallet i stoffskiftet...  :)

 

Men takk for hjelpen dere.

Anonymous poster hash: 0601e...0ca

 

Dersom flere av disse sykdommene dine utgjør psykiske lidelser, så er det relativt kjent at både hypo og hyperthyreose kan gi ymse psykiske utslag. Bl.a derfor lurt å ta prøver med jevne mellomrom.

At stoffskiftet svinger noe er helt normalt. I løpet av både døgn, uke måned, år osv så er det normalt at det selv hos friske mennesker vil kunne variere en del.

For oss med behov for tilførsel av medisiner, så kan derfor være verdt å merke seg at rutiner og regelmessighet kan virke ytterligere stabiliserende.

Det at man tar medisin 1 time før eller etter måltider, og til samme tid på døgnet hver dag alternativt hver gang man skal ta medisinen. Og at blodprøvene man tar blir tatt til noenlunde samme tid på døgnet hver gang man skal måle.

Nettopp for å utelukke større variasjoner på prøvene, som tidsnok kan ende i doseendring som fra tid til annen kan virke mot sin hensikt.

Det sagt, så finnes det i tillegg et hav av individuelle forskjeller. Derfor er det ofte viktigst å kjenne etter selv og ikke minst ha en behandler som kjenner en godt, og som videre evner å foreta helhetlige vurderinger for igjen å kunne yte adekvat behandling.

Anonymous poster hash: 96ef3...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...