Gå til innhold

strikking hjelper mot angst

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet min angstmedisin. Har funnet tilbake til strikking igjen, og det gir både en lykkefølelse og ro. Det er kun fokus på å telle masker og dessuten gir det en god følelse å lære seg nye teknikker og ikke minst å skape noe som blir fint.

Det høres rart ut, men er så glad når jeg strikker. Det er så gøy å skape noe!

Hadde bare så lyst å dele denne gleden! Det har ikke vært så mange gleder i mitt liv på en stund, så det er godt å finne den tilbake! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/392604-strikking-hjelper-mot-angst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har funnet min angstmedisin. Har funnet tilbake til strikking igjen, og det gir både en lykkefølelse og ro. Det er kun fokus på å telle masker og dessuten gir det en god følelse å lære seg nye teknikker og ikke minst å skape noe som blir fint.

Hadde bare så lyst å dele denne gleden! Det har ikke vært så mange gleder i mitt liv på en stund, så det er godt å finne den tilbake! :)

Jeg leste for kort tid tilbake et nyhetsoppslag som viste til forskning som hadde påvist at det å bruke hendene hadde positiv effekt i forhold til visse psykiske lidelser. Før har man jo påvist at det kan hjelpe å trene, men nå hadde man i tillegg klart å påvise at kun det å aktivisere sine hender kunne også hjelpe.

God stikking:-)

AnonymBruker

Så bra! Skulle ønske jeg var kreativ, men jeg har dessverre bare pølsefingre.

Jeg er sikker på at du er kreativ på andre måter :)

Om man ikke trives med eller har fingre til å holde på med håndarbeid som strikking, er det mye annet man kan være kreativ med :)

Kanskje i hagen, eller med foto, eller med diktning?

Anonymous poster hash: 24e8a...364

AnonymBruker

Jeg leste for kort tid tilbake et nyhetsoppslag som viste til forskning som hadde påvist at det å bruke hendene hadde positiv effekt i forhold til visse psykiske lidelser.

Er det derfor noen opplever at det hjelper å røyke?

Spøk til side, og unnskyld for avsporingen.

Men jeg har lest om at røyking er til hjelp ved noen psykiske lidelser, og det blir forsket på det, og jeg leste om at noen håper å få til en medisin basert på nikotinens virkning ved enkelte sykdommer.

Annonse

AnonymBruker

Er det derfor noen opplever at det hjelper å røyke?

Spøk til side, og unnskyld for avsporingen.

Men jeg har lest om at røyking er til hjelp ved noen psykiske lidelser, og det blir forsket på det, og jeg leste om at noen håper å få til en medisin basert på nikotinens virkning ved enkelte sykdommer.

Har svært vanskelig for å tro at røyking har noe som helst positivt å si for den psykiske helsen. Det er i hvert fall plenty med undersøkelser som sier det motsatte. Økt angst blant annet.

Anonymous poster hash: 3c103...d4c

AnonymBruker

Har svært vanskelig for å tro at røyking har noe som helst positivt å si for den psykiske helsen. Det er i hvert fall plenty med undersøkelser som sier det motsatte. Økt angst blant annet.

Anonymous poster hash: 3c103...d4c

http://o.oolco.com/schizofreni/nikotin-erstatning-terapi-kan-lette-agitasjon-for-innlagte-pasienter-med-schizofreni

AnonymBruker

Jeg har angst for strikking, angst for å glemme maskene, det å holde tellingen.... og angst for å ikke ha tid til å gjøre ferdig arbeidet, derfor har jeg ikke lært meg å strikke skikkelig, kan rett og vrang, men å lære seg å strikke ragger for eksempel.... Men noe annet jeg gjorde da jeg slet litt var å lage perlesmykker, da var jeg i full konsentrasjon. Jeg hadde en døende far og hadde mye å tenke på på denne tiden, smykkelagingen fikk fokuset over på noe annet, og gleden av å skape noe ikke minst. Tror det hjalp meg en del med å komme gjennom dette, så tror det er litt av det samme. Det å ha noe man føle rman mestrer og som ikke minst man kan konsentrere seg gjennom. Noen finner samme gleden i f.eks. sudoko eller kryssord.

Anonymous poster hash: 29252...f9a

AnonymBruker

Det er i hverfall bra at det forskes på hvilke stoffer som påvirker positivt og negativt

"Bly gir schizofreni

En av en bråte saker som fløt ut av AAAS sist uke, var meldingen om at fostre som utsettes for bly, for eksempel fra bensin, kan få psykiatriske sykdommer som schizofreni senere i livet.

Vi har lenge visst at mange stoffer, som bly - eller alkohol og nikotin -, kan skade fostre, men forbindelsen til schizofreni er ny.

Konklusjonen kom etter et studium av blodprøver tatt av gravide kvinner i California i perioden 1959 til 1966. Forskerne sammenliknet blyinnholdet i blodet hos 44 mødre, hvis barn senere ble schizofrene, med innholdet i blodet til 75 mødre hvis barn som ikke ble det."

fra http://www.forskning.no/artikler/erik/1077091478.58

FjellOgDalar

Viktig tråd dette!

Jeg er ikke noe særlig på å strikke annet enn skjerf (dvs rett fram). Men jeg bruker musikk, bruker gitar og piano til å uttrykke følelser. Jeg liker ellers godt å dreie tre. Lysestaker, begre, skåler, pidestaler. Og å holde på med keramikk. Ikke noe flink, men jeg liker det. Også å slipe stein til f.eks. ringer eller anheng. Om jeg hadde hatt muligheten, skulle skaffet meg utstyr til både det og tredreiing. Å fotografere liker jeg også. Se etter motiver som kan gjenspeile følelser jeg har, eller kanskje aller helst de motstridende følelsene av de jeg har. Også skriver jeg. Mye. Det er kanskje mitt sterkeste våpen mot det meste jeg sliter med. Jeg forsøker å skrive det i hjel. Eller bruke det kreativt.

Med andre ord. Kunst og uttrykksterapi er ikke tøv!!! Kunst og uttrykk er ikke tøv mot angst eller psykiske problemer selv om det ikke nødvendigvis ligger terapitanker bak utøvelsen av det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...