Gå til innhold

Pigmanorm


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei! Jeg fikk i februar pigmanorm av hudlege pga pigmentflekker etter bruk av p-piller. Brukte denne i 7 uker, og det har dempet pimentflekkene noe.. Jeg smurte litt krem utover områdene der pigmentflekkene var (på hud uten pigmentflekker..var ikke helt klar over at jeg ikke skulle dette). Ser at denne huden er blitt litt blekere.. Nå er jeg redd for at jeg har skadet huden permanent.. Kan jeg ha ødelagt pigmenteringen i huden, slik at jeg ikke vil kunne få farge i disse hudområdene?? Håper virkelig ikke at jeg har ødelagt pigmenter i huden!! Har også et annet spørsmål. Fikk resept på Finacea av hudlegen. Kan dette brukes på sommeren med soleksponering?

Takknemlig for svar! Kvinne, 29.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Pigmanorm inneholder hydroquinone 4% og likner den opprinnelige oppskriften til prof Kligman som gjorde de grunnleggende arbeidene i dermatologi både med dette stoffet og A-vitaminsyre(tretinoin) . Hydroquinone gir ikke et varig pigmenttap, mer en reduksjon som tar vekk \"overflødig\" pigment, men uten at det skader det \"normale\". Så det er ikke så farlig om man smører litt utenfor,. Men det er vanlig å råde til pauser på et par uker etter 2 mnd behandling, dette for å unngå en spesiell økt pigmentering i huden(okronose) som er sjelden og nok forekommer først og fremst ved mørkere hudtyper.. I slike pauser anbefaler jeg azelainsyre som finnes i Skinoren og Finacea og som også kan virke pigmentreduserende . Å bruke dette om kvelden om sommeren går helt fint, stoffet skal heller ikke gi spesiell lysømfindtlighet om dagen . Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...