Gå til innhold

Trøtt, slapp og dårlig i magen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg har i løpet av den siste tiden blitt slappere og slappere. Trenger mye søvn, men sover dårlig om natta. Mye trøtt på dagtid. Er også mye dårlig i magen. Får av og til vondt i magen rette etter at jeg har spist (kjennes ut som jeg har spist alt for mye selv om jeg ikke har gjort det). Veksler mellom forstoppelse og diare.

 

Våkner ofte om natten fordi jeg føler at hele kroppen koker. Føler også at det kribler i kroppen - av og til så mye at jeg må ut av senga og gå en runde i huset. Kan også plutselig føle meg het midt på natten (hetetokter?).

 

Jeg kan teoretisk sett være i overgangsalderen selv om dette er tidlig.

 

Har vært aktiv og trent i mange år, men nå har jeg ikke vært innom treningssenteret på flere uker. Orker ikke engang å gå tur. Er 45 år, 163 cm høy og veier 59 kg - altså ikke overvektig.

 

Hva kan dette være?



Anonymous poster hash: 08a75...4d2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madelenemie

 

Hei

Jeg har i løpet av den siste tiden blitt slappere og slappere. Trenger mye søvn, men sover dårlig om natta. Mye trøtt på dagtid. Er også mye dårlig i magen. Får av og til vondt i magen rette etter at jeg har spist (kjennes ut som jeg har spist alt for mye selv om jeg ikke har gjort det). Veksler mellom forstoppelse og diare.

 

Våkner ofte om natten fordi jeg føler at hele kroppen koker. Føler også at det kribler i kroppen - av og til så mye at jeg må ut av senga og gå en runde i huset. Kan også plutselig føle meg het midt på natten (hetetokter?).

 

Jeg kan teoretisk sett være i overgangsalderen selv om dette er tidlig.

 

Har vært aktiv og trent i mange år, men nå har jeg ikke vært innom treningssenteret på flere uker. Orker ikke engang å gå tur. Er 45 år, 163 cm høy og veier 59 kg - altså ikke overvektig.

 

Hva kan dette være?

Anonymous poster hash: 08a75...4d2

 

Hei!

 

Du bør ikke veie mer enn 53 kilo, så du er 6 kilo overvektig.

 

Ellers kan du ha cøliaki, det kan veksle mellom fortstoppelse og diare, mange går med dette ubehandlet og uten å vite det. Man sover dårlig pga av magesmerter.(selv har jeg alltid vært jernfattig, dette er typisk ved cøliaki, men mange leger vet alt for lite om dette)

 

Du kan be om blodprøver med genetiske analyser, de vil i de fleste tilfeller vise dette, videre biopsi av tolvfingertarmen. Videre prøver av IgG og folat og jern m.m. men dette vet fastleger, men viktig er den genestiske prøven som sier hvilken vevstype du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du bør ikke veie mer enn 53 kilo, så du er 6 kilo overvektig.

Trådstarter er 163 cm, 59 kilo og har en bmi på 22,2, og er på ingen måte overvektig. Er ellers enig i at det kan være matintoleranse.

 

 

Ta en tur til fastlegen du. Høres ikke greit ut å ha såpass plagsomme symptomer. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Trådstarter er 163 cm, 59 kilo og har en bmi på 22,2, og er på ingen måte overvektig. Er ellers enig i at det kan være matintoleranse.

 

Ta en tur til fastlegen du. Høres ikke greit ut å ha såpass plagsomme symptomer. God bedring!

Hei!

 

 

ja ja men 6 kilo på en så lav høyde ...

 

 

Men fint du også tenker matintolleranse, jeg fant det nettopp ut ved en genanalyse, nå slipper jeg være høflig mer, eller må være høflig å ha med meg glutenfri kake på besøk da, men det klarer jeg nok.

 

hender jeg har med meg knekkebrød på kafe, så lemper jeg pålegget over og vet jeg slipper magevonst, ikke verre enn det. alle butikker har glutenfrie knekkebrød, så det er ikke vanselig egentlig, heldisgvis tåller jeg alt annet, sukker frukt, nøtter kjemikalier m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ja men 6 kilo på en så lav høyde ...

Hei :)

Nå blir jo dette en avsporing ift det trådstarter spurte om, men men.

 

Jeg er enig i at bmi egentlig ikke er noe godt mål for å vurdere overvekt på individnivå, i hvertfall ikke for de aller laveste og høyeste eller mest veltrente (Men nå synes nå ikke jeg 163 er så unormalt lavt da.) Da synes jeg midjemål er et bedre mål på overvekt/fedme. Da bør ikke målet i cm overstige høyde i cm delt på to. Kroppsammensetning er også relevant om man skal vurdere overvekt. De som trener mye har ofte mye muskler. Om man har lav/normal fettprosent er man jo ikke overvektig/fet, selv om man har høyere bmi enn det som regnes som normalt.

 

Det er ikke greit for oss å vurdere objektivt om trådstarter er overvektig eller ei ut i fra de opplysninger vi har. Da burde vi ha fått oppgitt fettprosent og midjemål. Men så er det ikke det hun etterspør heller, da ;)

 

Hun sier selv at hun trener og at hun ikke er overvektig, så da tenker jeg det stemmer. Sånt klarer de fleste best å vurdere selv, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frøkenbekymra

Hei :)

Nå blir jo dette en avsporing ift det trådstarter spurte om, men men.

 

Jeg er enig i at bmi egentlig ikke er noe godt mål for å vurdere overvekt på individnivå, i hvertfall ikke for de aller laveste og høyeste eller mest veltrente (Men nå synes nå ikke jeg 163 er så unormalt lavt da.) Da synes jeg midjemål er et bedre mål på overvekt/fedme. Da bør ikke målet i cm overstige høyde i cm delt på to. Kroppsammensetning er også relevant om man skal vurdere overvekt. De som trener mye har ofte mye muskler. Om man har lav/normal fettprosent er man jo ikke overvektig/fet, selv om man har høyere bmi enn det som regnes som normalt.

 

Det er ikke greit for oss å vurdere objektivt om trådstarter er overvektig eller ei ut i fra de opplysninger vi har. Da burde vi ha fått oppgitt fettprosent og midjemål. Men så er det ikke det hun etterspør heller, da ;)

 

Hun sier selv at hun trener og at hun ikke er overvektig, så da tenker jeg det stemmer. Sånt klarer de fleste best å vurdere selv, tror jeg.

herregud, jeg vet da selv om jeg er overvektig eller ikke

 

Hei!

 

Du bør ikke veie mer enn 53 kilo, så du er 6 kilo overvektig.

 

Ellers kan du ha cøliaki, det kan veksle mellom fortstoppelse og diare, mange går med dette ubehandlet og uten å vite det. Man sover dårlig pga av magesmerter.(selv har jeg alltid vært jernfattig, dette er typisk ved cøliaki, men mange leger vet alt for lite om dette)

 

Du kan be om blodprøver med genetiske analyser, de vil i de fleste tilfeller vise dette, videre biopsi av tolvfingertarmen. Videre prøver av IgG og folat og jern m.m. men dette vet fastleger, men viktig er den genestiske prøven som sier hvilken vevstype du har.

Dummeste jeg har hørt. Jeg er definitivt ikke overvektig, men akkurat passe. Jeg har trent i så mange år at jeg vet mye om fettprosent og visa versa. Har også ganske definerte muskler som dessverre kommer til å bli borte hvis jeg ikke snarest kommer i gang med trening, men saken er at jeg ikke orker. Har ikke energi. jeg føler meg faktisk litt syk i kroppen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

herregud, jeg vet da selv om jeg er overvektig eller ikke

 

Dummeste jeg har hørt. Jeg er definitivt ikke overvektig, men akkurat passe. Jeg har trent i så mange år at jeg vet mye om fettprosent og visa versa. Har også ganske definerte muskler som dessverre kommer til å bli borte hvis jeg ikke snarest kommer i gang med trening, men saken er at jeg ikke orker. Har ikke energi. jeg føler meg faktisk litt syk i kroppen :(

 

Det er lurt om du tar en tur til legen for å avdekke hva som feiler deg og få hjelp.

 

Det er ikke bra å trene når man er i dårlig form på den måten, bl.a fordi det kan være en infeksjon.

 

Muskler taper seg ikke veldig fort. Så jeg synes ikke at du trenger å bekymre  deg for det.

Anonymous poster hash: f89c8...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du spist noe utenom det vanlige forut for da disse symptomene startet, og kanskje du også spiser dette nye daglig? Evt en ny medisin?



 

 



Anonymous poster hash: f89c8...db3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud, jeg vet da selv om jeg er overvektig eller ikke

Nettopp! :) Det var derfor jeg svarte Madelenemie som jeg gjorde. Virker som hun mener at  kvinner under 170 skal ligge helt i nedre normaloveråde for bmi. Synes det var såpass tullete å si at du er 6 kilo overvektig pga lav høyde at jeg følte jeg måtte si noe. (Gjennomsnitthøyden for kvinner var forresten 166 cm i levekårsundersøkelsen 2002, så du er ikke veldig lav heller.) Jeg er selv litt lavere og veier litt mer enn deg, men jeg er _ikke_ feit. Har fått målt fettprosent til 25,2. Men trener mye stryke ja.

 

Håper du finner ut hva som feiler deg. Du vet matallergier/intoleranser kan kryssreagere med pollenallergi, så det kan kanskje forklare hvorfor du har følt deg dårligere nå i det siste. Det kan man bli veldig slapp og sliten av.

Endret av homuncula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...