Gå til innhold

Jeg har har ett slag.


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Heisann. Jeg har litt afasi.

Jeg har brukt Paralgin forte for muskelspamer men jeg veit at kinin eller valium for spamer til å får går ned? Er det sånn å forstå?

Unnskyld, for skrivinen min.

Mvh

En slag pasient

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allmennlege Kjell Vaage

La meg først få si at det er medikamentene Baklofen og diazepam som er mest benyttet ved spasmer.

Baklofen (GABA-derivat) kan redusere spastisiteten ved spinale lesjoner, men er ikke alltid like effektivt.

Valium® med virkestoffet stesolid har en muskel avslappende effekt, men skal benyttes kun unntaksvis og kortvarig, men er ugunstig fordi det gir tretthet, tilvenningsfare og toleranseutvikling

Botulinumtoksin kan brukes ved uttalt og invalidiserende spastisitet i så vel store som i små muskelgrupper. Dette er en spesialistoppgave og du bør ta dette med din fastlege. Kinin er ikke så mye brukt selv om det kan ha effekt, men er stort sett ukjent for meg. Du nevner og Paralgin Forte som jeg vil foreslå at du trapper ned ved hjelp av din fastlege, Annen ikke-medikamentell behandling ved hjelp av fysioterapeut med langsom, gjentatt tøyning av musklene kan prøves i kombinasjon med kuldepakninger over de spastiske musklene kan forlenge effekten. Det viktigste du først gjør er at du får en lang samtale med fastlegen for å prøve ut det som virker best for deg. Unngå all medisin som gir tilvenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...