Gå til innhold

Kan jerntabletter tas i ubegrenset tid?


Gjest

Anbefalte innlegg

Når jeg søker på nettet blir jeg forvirret og vet ikke hva jeg skal tro på da det står både det ene og det andre. Derfor tenkte jeg å høre her før jeg evt går til legen; kan man altså bruke jerntabletter i ubegrenset tid?

Jeg sluttet med de fordi jeg følte meg så bra. Men så har jeg begynt å bli dårligere igjen - og jeg er helt sikker på at det skyldes jernmangel - jeg kjenner det veldig godt igjen.

Kanskje noen her på dol vet? Mange takk om så skjønt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Når jeg søker på nettet blir jeg forvirret og vet ikke hva jeg skal tro på da det står både det ene og det andre. Derfor tenkte jeg å høre her før jeg evt går til legen; kan man altså bruke jerntabletter i ubegrenset tid?

Jeg sluttet med de fordi jeg følte meg så bra. Men så har jeg begynt å bli dårligere igjen - og jeg er helt sikker på at det skyldes jernmangel - jeg kjenner det veldig godt igjen.

Kanskje noen her på dol vet? Mange takk om så skjønt :)

Man skal bare bruke jerntabletter om man har fått beskjed fra lege om at man har lav blodprosent og eller lave jernlager.

Man skal avtale å komme til kontroll etter noen mnder for å ta nye prøver for å se om man har oppnådd å komme opp til anbefalt blodprosent og jernlager.

 

Ved kraftig mens kombinert med at man har lave jernlager og eller blodprosent pga dette, kjenner jeg noen som  etter å ha tatt prøver som viste lave verdier for blodprosent/jernlager, fikk beskjed om å ta  et visst antall jerntabl hver mnd pga den kraftige mensen, uten å komme til jevnlig kontroll.

Anonymous poster hash: ca9c1...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene.

Jeg fikk beskjed av legen om å ta jerntabletter fordi det var så lavt at det kunne føre til blodmangel.

Utover det er det ikke avtalt noen ting. Og nå er ikke fastlegen å treffe før i august...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svarene.

Jeg fikk beskjed av legen om å ta jerntabletter fordi det var så lavt at det kunne føre til blodmangel.

Utover det er det ikke avtalt noen ting. Og nå er ikke fastlegen å treffe før i august...

Når fikk du denne beskjeden?

Sa ikke legen noe om hvor lenge du skulle ta tablettene?

du sluttet fordi du følte deg så bra, skriver du.

 

Min lege fortalte at jernmangel ikke ,merkes ved symptomer før jernlagrene er nesten tomme. Dvs du kan ha svært lave jernlager uten å merke det på formen.

Anonymous poster hash: ca9c1...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det tar mange måneder å bygge opp jernlageret. Husk også å bruke vitamin C (feks appelsinjuice)  sammen med jerntablett, for da suges jernet lettere opp i kroppen.



.

 



Anonymous poster hash: ca9c1...331
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for svarene.

Jeg fikk beskjed av legen om å ta jerntabletter fordi det var så lavt at det kunne føre til blodmangel.

Utover det er det ikke avtalt noen ting. Og nå er ikke fastlegen å treffe før i august...

Du kan snakke med legesekretærene på legesenteret ditt, for å få et godt svar på hvor lenge du bør ta jerntablettene. De kan se på prøveresultatene dine, og gi deg et godt råd i forhold til hvor lenge du trenger å ta jern. Evt kan de også spørre en annen lege om det, om du ønsker det.

Anonymous poster hash: ca9c1...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke uvanlig å ta jerntabletter i et halvt år, og deretter komme til kontroll og ta prøver av jernlager og blodprosent.



Anonymous poster hash: ca9c1...331
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fikk du denne beskjeden?Sa ikke legen noe om hvor lenge du skulle ta tablettene?du sluttet fordi du følte deg så bra, skriver du. Min lege fortalte at jernmangel ikke ,merkes ved symptomer før jernlagrene er nesten tomme. Dvs du kan ha svært lave jernlager uten å merke det på formen. Anonymous poster hash: ca9c1...331

Jeg husker ikke helt hvor lenge det er siden. Et par mnd kanskje. Sluttet fordi jeg følte meg bra og fordi jeg mente å hadde hørt man ikke kan bruke de i ubegrenset tid (derfor denne tråden). Legen sa ikke noe om hvor lenge jeg skulle bruke de.

Jeg har for øvrig tatt de sammen med C-vitamin

Endret av hww
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å få korrekt råd om hvor lenge du skal bruke tablettene, må du snakke med legesekretær/lege som har tilgang på dine prøvesvar, da det er forhold (se under) som er avgjørende for dette. "Hvor lenge må jeg stå på jerntabletter?

Det er hemoglobinverdien, symptomene og jernlageret (ferritin) som bestemmer hvor lenge man må stå på jern.

Normal hemoglobinverdi er:

  • Jenter:11-15
  • Gutter:12,5-16
  • Kvinner:11,5-15
  • Menn:13,5-16,5
Jernlager

Normalt jernlager/ferritin er:

Anonymous poster hash: ca9c1...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg husker ikke helt hvor lenge det er siden. Et par mnd kanskje. Sluttet fordi jeg følte meg bra og fordi jeg mente å hadde hørt man ikke kan bruke de i ubegrenset tid (derfor denne tråden). Legen sa ikke noe om hvor lenge jeg skulle bruke de.

Jeg har for øvrig tatt de sammen med C-vitamin

Fint at du tar C vit.

Du skriver at du startet for 2 mnd siden men har sluttet i mellomtiden. Da har du trolig ikke fått bygget opp jernlagrene mye (men det kommer an på mengden jern i tablettene):

Har du time hos fastlegen i august?

Det er sjanse for at han mente at du skulle bruke dem frem til neste time hos ham i hvertfall og da evt ta nye prøver. Står det noe i pakningsvedlegget, om hvor lenge behandlingen skal vare? Hvor sterke er tablettene?

For sikkerhets skyld. Snakk med legesekretær.

Anonymous poster hash: ca9c1...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville tatt nye prøver, ettersom det står her (fra linken over) at det vanlige er å ha en kontroll etter en mnd.

 

"Når sjeldne årsaker til jernmangelen som kreft og magesår osv er utelukket og man har funnet ut at årsaken er redusert jernoppsuging fra tarmen, tap av jern gjennom menstruasjonsblødninger eller jernmangel som følge av dårlig kosthold så kan man starte med jerntabletter. Deretter skal det avgjøres når neste kontrolltime skal være. Det vanlige er å ha neste kontroll om en måneds tid. Det man gjør på den kontrollen er å gå gjennom blodprøvene (som du bør ha tatt et par dager før timen) og å diskutere symptomer. Dersom vedkommende fortsatt har symptomer på jernmangel så skal man fortsette behandlingen nesten uavhengig av hva blodprøvene viser, mens føler man seg bedre så er det vanlig å avslutte jernbehandlingen når Ferritinet (jernlageret) har blitt 50 eller høyere."



Anonymous poster hash: ca9c1...331
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...