Gå til innhold

Narsissisme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det verste man kan gjøre mot en narsissist?  Såre selvfølelesen? Hva kan man vente som svar på "krenkelse" av en som ser ut til å ha en narsissistisk personlighetsforstyrrelse ?

Anonymous poster hash: 3d473...515

Anonymous poster hash: 3d473...515

Fortsetter under...

Skrevet

Er ikke sikker, men jeg tror det verste man kan gjøre er å såre selvfølelsen deres, vise klart at man ikke liker ham/henne, si noe stygt til dem, treffe det ømme punktet deres osv.

Da tror jeg de går inn i en offerrolle og sørger for å få sympati av andre som "holder med dem".

Så blir det et helvetes drama og alle er enige i at du er ondskapsfull.

Dette opplevde hvertfall jeg med en jeg syns var ganske narsissistisk.

Jeg var så utrolig lei og satte vedkommende skikkelig på plass.

motorPrøysen
Skrevet

Det verste en narsissist kan oppleve er at noen eksisterer og har et liv uavhengig av henne.

Eksempel: En mann er utro mot en narsissist og forlater henne til fordel for en annen kvinne. Narsissisten kan bli sint, lei seg, stalke ham, osv., men dette er likevel ikke det verste som kan skje. Det verste som kan skje er at mannen har et forhold til en annen kvinne i hemmelighet, aldri forteller narsissten om det og oppfører seg akkurat som før.

Dette er fryktelig for narsissisten fordi det betyr at mannen eksisterer og har et liv uavhengig av henne. Mannen er ikke en biperson i narsissistens film om sitt liv, men hovedpersonen i sin egen. Narsissister tror det fins bare én film, at de er hovedpersonen og at alle andre er statiser. Hvis denne illusjonen blir brutt reagerer de med raseri. Hvis du gjør dette mot en narsissist, regn med at hun vil forsøke å skade deg sånn at du blir nødt til å forholde deg til henne, og slik at forbindelsen mellom dere gjenopprettes og du igjen spiller en birolle i hennes film.

Madelenemie
Skrevet

Det verste en narsissist kan oppleve er at noen eksisterer og har et liv uavhengig av henne.

Hei!

Det tror jeg er en god forklaring. Bare at henne av og til er han :-)

motorPrøysen
Skrevet

Ja, det er ofte(st) en han. Men jeg ville gjøre et poeng av at også kvinner kan være narsissister.

la cerveza mas fina
Skrevet

Ja, det er ofte(st) en han. Men jeg ville gjøre et poeng av at også kvinner kan være narsissister.

Tror du/dere det er mange (kvinnelige) narssisister blant rosabloggerne? De virker jo i utganspunktet ekstremt selvopptatte og "overfladiske".

Annonse

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Det viste jeg ikke.

Jeg har selv kun erfaring med kvinner. 

Trodde det var flere narsiss-ister blant dem, men det er nok jevnt fordelt.

Madelenemie
Skrevet

Tror du/dere det er mange (kvinnelige) narssisister blant rosabloggerne? De virker jo i utganspunktet ekstremt selvopptatte og "overfladiske".

Hei!

Ja, etter å ha lest hvordan en del psykiatere i USA bruker FB og sosiale medier til å diagnostisere mennesker som er sykelige selvopptatte, så tror jeg det. :-)

Jeg tror i tillegg mange av B og C kjendisene, selv om jeg ikke vet hva dette helt er, også har problemer, en del, fordi slik som de på en uhensiktsmessig måte poserer og viser seg frem på TV og i blader er jo urovekkende, med tanke på hvor ødeleggende det er for dem på lang sikt osv og mye mer.

Lurer på hvorfor ikke norske psykiatere bruker FB og sosiale medier i større grad til å finne ut hva deres pasienter lider av? Det kommer sikkert, det er kanskje som med Nav, de henger bare litt etter :-)

motorPrøysen
Skrevet

Det er nok mulig, men alderen har sitt å si også. Hvis du er 16 har du lov å være ganske narsissistisk. Narsissisme kan også være ganske subtil og ikke åpenbart for omgivelsene.

Derfor blir jeg mer bekymra hvis en f.eks. en politiker på 45 viser trekkene. Narsissister har dårlig utvikla prinsipper og samvittighet. De plages ikke av skyldfølelse, bare skam, og for å føle skam må du bli oppdaga først. Dermed har de lett for å gjøre tvilsomme ting hvis de tror de kan komme unna med det. Maktpersoner med disse trekkene kan gjøre mye skade.

Madelenemie
Skrevet

Det er nok mulig, men alderen har sitt å si også. Hvis du er 16 har du lov å være ganske narsissistisk. Narsissisme kan også være ganske subtil og ikke åpenbart for omgivelsene.

Derfor blir jeg mer bekymra hvis en f.eks. en politiker på 45 viser trekkene. Narsissister har dårlig utvikla prinsipper og samvittighet. De plages ikke av skyldfølelse, bare skam, og for å føle skam må du bli oppdaga først. Dermed har de lett for å gjøre tvilsomme ting hvis de tror de kan komme unna med det. Maktpersoner med disse trekkene kan gjøre mye skade.

Hei!

Det med alder viktig, derfor bør man ikke diagnostisere barn/ungdom med slike diagnoser.

Men en voksen som ikke tåler konstruktiv kritikk, må ha oppmerksomhet hele tiden og maser om dette, da er det over i det sykelige.

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Eksempel: En mann er utro mot en narsissist og forlater henne til fordel for en annen kvinne. Narsissisten kan bli sint, lei seg, stalke ham, osv., men dette er likevel ikke det verste som kan skje. Det verste som kan skje er at mannen har et forhold til en annen kvinne i hemmelighet, aldri forteller narsissten om det og oppfører seg akkurat som før.

Dette er fryktelig for narsissisten fordi det betyr at mannen eksisterer og har et liv uavhengig av henne. Mannen er ikke en biperson i narsissistens film om sitt liv, men hovedpersonen i sin egen. Narsissister tror det fins bare én film, at de er hovedpersonen og at alle andre er statiser. Hvis denne illusjonen blir brutt reagerer de med raseri. Hvis du gjør dette mot en narsissist, regn med at hun vil forsøke å skade deg sånn at du blir nødt til å forholde deg til henne, og slik at forbindelsen mellom dere gjenopprettes og du igjen spiller en birolle i hennes film.

Hei!

Takk for veldig gode innlegg!

Jeg har forstått det slik at narsissisme og psykopati er likt på mange felt.  Det som står beskrevet om psykopater (i kursiv) under her, gjelder dette også for noen narssisister?

Fra innlegg 9 i tråden som er linket til: "Men han forandret personlighet nå de siste mnd av vårt forhold. Før den tid, har jeg hatt 9 mnd med ham der jeg kun har sett små, små tegn på noe psykt..."

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/58526-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-borderlinepsykopati/

og fra innlegg 10:

"Psykiater Alv Dahl har sammen med Aud Dahlsegg skrevet boken "Sjarmør og tyrann", om psykopati . Ikke uten grunn at de har valgt akkurat denne tittelen vil jeg tro, for slike mennesker (psykopatene) veksler mellom disse "egenskapene", uten at de dermed er empatiske av den grunn!! Ikke la deg lure av sjarmen, bak smilet skjuler det seg en kald sjel! Så fort de føler seg trygge på at de "har" deg i garnet, er det slutt på sjarmen, evt. at sjarmen brukes bevisst for å holde på dine følelsesmessige bånd til han.

Vær forberedt på savnet etter den gode siden hans, men glem aldri den andre "vonde" siden , som lever i beste velgående. Vær bevisst på å skape deg et verdifullt liv, savnet blekner og gleden over å leve i "frihet" vokser seg større for hver dag: Vær glad du kom deg unna i tide!"

De sitatene fra tråden + flere av innleggene i den tråden de var innlegg i, er svært gode og viktige.

Den plutselige forandringen har jeg også fått oppleve.

Det er veldig viktig å huske på og tenke på, både før og etter at  vi har greid å bryte kontakten med psykopaten, at  når vi da savner den gode siden til psykopaten og alt det som var godt i begynnelsen, er at de gode sidene bare var et skuespill fra ham/henne. Og at så "fint" vi hadde det sammen med ham/henne kan kanskje kallles en illusjon fordi de "følelsene" som han/ hun "viste", var bare tilgjort skuespill.

Jeg også anbefaler boken Sjarmør og tyrann. Jeg har lært mye og forstått ting som jeg ellers ikke hadde forstått, etter å ha lest den boken.

(Har noen adressen til hjemmesida til Pia Martine fra tråden?)

Anonymous poster hash: 4d78e...45f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevede ubehageligheter etter å ha tatt ansvar i en uholdbar situasjon for en barn. Skal ikke gå mer inne på det her ( igjen).  Men siden jeg hadde krenket henne, så gjorde hun alt for å ødelegge meg psykisk. Selvfølgelig visste hun mine plager, fordi hun alltid har vært opptatt av dem. Og skrev sms for å gjøre meg paranoid, og at jeg hadde en forvrengt virkelighetsforståelse og levde i en angstverden og at det ikke var tilfelle det jeg hadde sett, politianmeldelse og advokat som skulle gå gjennom min journal, sende brev til familien min osv. ... jeg ble ganske dårlig av det hele også. Kan dette være psykopatiske trekk? Jeg har tenk mye på det.

Anonymous poster hash: 0a199...944

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...