Gå til innhold

Medisiner ved utenlandsferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg skal til Tyrkia om tre uker.

Jeg har flere reseptpliktige medisiner.

Jeg får dosett hver uke, skal være borte i 2 uker og lurer på hva jeg skal gjøre.

Kan risikere å bli manisk eller suuuperdeprimert hvis jeg ikke tar med disse.(eller jeg kan være heldig og ikke merke noe i det hele tatt, men er usikker på om jeg skal ta denne sjansen)

Hva bør jeg gjøre om jeg blir dårlig på ferien? er det noen idè å spørre om jeg kan få noen ekstra Zyprexa på turen ? - hallusinasjoner har jeg hele tida, men tenkte kanskje jeg kunne klare holde dem i sjakk med mer Zyprexa om nødvendig.

Hva må jeg gjøre for å få alt i stand til denne ferien?

Er det noen dokumenter jeg må ha med meg?

Jeg har sett noen plasser at en må ha medisinene i originalemballasjen, men denne har jo ikke jeg.

På forhånd takk for svar!

Fortsetter under...

Skrevet

Kan du ikke få med deg dosetter for 2 uker? 

Jeg ville også ha spurt om å få med medisiner som eventuelt. 

Når det gjelder det å frakte medisiner, så er det i noen land at en må ha med dokumentasjon fra fastlege om hvilke medisiner du tar.

God tur forresten :)

Skrevet

Jo, får sikkert med meg medisiner for to uker, men det var egentlig det med ekstramedisiner og åssen jeg skal gjøre det med evt. emballasjen jeg ikke har.

Og om jeg trenger dokumenter ellers :)

Tusen takk - gruer meg til å fly i nesten 6 timer - jeg som har problemer med litt over en time...hehe

Skrevet

Jo, får sikkert med meg medisiner for to uker, men det var egentlig det med ekstramedisiner og åssen jeg skal gjøre det med evt. emballasjen jeg ikke har.

Og om jeg trenger dokumenter ellers :)

Tusen takk - gruer meg til å fly i nesten 6 timer - jeg som har problemer med litt over en time...hehe

Med mat underveis og musikk på ørene går 6 timer fort. God tur til varmere strøk :)

Du må ha forsikring, og dokumenter på at tablettene er til deg. Om du kan reise med de gamle dosettboksene vet jeg ikke. Jeg vet om flere som reiser med disse nye dosettposene i rader med dato og kl. for å ta medisiner. Kanskje apoteket kan gjøre i stand slike til deg?

Her er noe lesestoff:

Tyrkia er ikke del av EØS-området, og europeisk helsetrygdkort er derfor ikke gyldig her. Blir du rammet av sykdom eller ulykke under midlertidig opphold i Tyrkia, bør du kontakte forsikringsselskap (alarmsentral) eller turoperatør. Det kan også være at du har behov for råd eller praktisk hjelp fra den norske ambassaden i Ankara. Ambassadens kontaktinformasjon finner du her.

http://www.apotek1.no/reise-og-fritid/legemidler-til-utlandet

Legemidler til utlandet

Skal du ta med deg legemidler til utlandet må du kunne dokumentere at du er rettmessig eier av legemidlene. Som oftest er det tilstrekkelig å oppbevare legemidlene i originalemballasjen med apotekets etikett på eller ta med resepten.

Skal du ha med deg legemidler som er klassifisert som vanedannende eller narkotiske gjelder det egne regler.

Generelle råd ved flyreiser
  • Ha alltid nødvendige legemidler i håndbagasjen.
  • Legemidler bør som hovedregel oppbevares i originalemballasjen fra produsenten. La apotekets etikett stå på.
  • Sikkerhetsbestemmelsene ved flyreiser omfatter ikke legemidler i tablettform.
  • Legemidler i andre former som stikkpiller, vagitorier, flytende medisin kan du ta med i tillegg til posen med toalettsaker. Det kreves ikke resept eller kopi av legeerklæring, men du må være forberedt på å godtgjøre at innholdet i beholderne er innenfor reglene, for eksempel ved å smake på innholdet eller ta litt på huden. Du må huske å vise posen med legemidler uoppfordret.
  • Bruker du legemidler som skal oppbevares kjølig (for eksempel insulin, og mange typer injeksjonsmedisin) så ta dette opp med flyselskapet på forhånd.

http://www.apotek1.no/reise-og-fritid/legemidler-til-utlandet

Skrevet (endret)

Det er viktig å oppbevare legemidler i originalemballasje ved utenlandsturer.

Dette fordi det står på emballasjen hvilket virkestoff medisinene inneholder. mange legemidler har forskjellige navn i forskjellige land men navnet på virkestoffet er det samme.

Og ikke minst for å dokumentere hvem medisinene er utskrevet til.

Ellers er denne linken til en side fra Legemiddelverket som inneholder nyttig informasjon.

http://legemiddelverket.no/Bruk_og_raad/Medisiner-pa-utenlandsreise/Sider/default.aspx

God tur!

Endret av Høstløv

Annonse

Skrevet

Hei,

Nytt fra i år(i følge legemiddelverket) var at jeg bare trengte oppbevare medisinene i originalemballasjen, trenger ikke papirer på det i det hele tatt :)

Da satser jeg på en ok tur. B)

Neste stopp - politiet for passene. Håper vi får dem i tide, hvis ikke må vi ordne nødpass.

(burde ordna dem før, men jeg visste ikke at vi skulle dra så raskt før ei anna bestilte reisa igår.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...