Gå til innhold

Årsaker til psykiske lidelser og plager

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er en ting jeg er nysgjerrig på. Kanskje noen her vet?

Hvor stor andel ca (av mennesker med) psykiske lidelser skyldes negative ting man har opplevd? Er det en stor andel psykdom og vansker som ikke skyldes negative opplevelser/hendelser?

Endret av hww
Skrevet (endret)

Hvor stor andel ca (av mennesker med) psykiske lidelser skyldes negative ting man har opplevd? Er det en stor andel psykdom og vansker som ikke skyldes negative opplevelser/hendelser?

Hos meg var det negative hendelser som utløste det, men senere var det ikke lenger det som vedlikeholdt det.

Endret av toyan
stjernestøv
Skrevet

Negative hendelser forsterker iallefall psykisk sykdom.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de fleste med psykiske problemer har opplevd så mange negative hendelser i livet sitt at de utvikler en kronisk lidelse etter mange år. Det gjelder ikke bare de som utsettes for overgrep.

Jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg har blitt utsatt for så mange situasjoner jeg ikke har taklet f.eks som ikke å være flink nok på skolen, ikke fått venner, måtte feire nyttårsaftener alene i ung alder fordi ingen inviterte meg på noe osv. Dette setter sitt preg på en og jeg har fått angst for mennesker.

Anonymous poster hash: 02092...753

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke noen om andelene.

Men både arv og miljø spiller inn i forhold til mange psykiske lidelser og plager. Det finnes sikkert artikler om forskning på dette.

Noen er arvelig disponert for å få en bestemt type lidelse, eller har en sårbarhet for å utvikle en bestemt type lidelse. Det betyr ikke at de trenger å få lidelsen, men at den kan utløses av psykiske belastninger.

Dette gjelder for noen psykiske sykdommer.

Anonymous poster hash: 169b0...94d

AnonymBruker
Skrevet

http://www.psykiskhelse.no/index.asp?id=29703

Her kan du finne info om forskjellige psykiske lidelser. Nederst på siden står dette om Bipolar lidelse:

"Hva skyldes bipolar lidelse?

Biologiske faktorer antas å være den viktigste årsaken til bipolar sykdom. Det er usikkert hva som er den primære funksjonsforstyrrelsen, men det ka se ut som om det dreier seg om forstyrrelser i reguleringen av biologiske rytmer.

Arvelige faktorer av vesentlig betydning, men det er ikke noen enkel arvegang. Om man blir syk avhenger også av livshendelser og andre påvirkninger man utsettes for. Utløsende faktorer finnes ofte ved de første sykdomsepisodene, mens det etter hvert ser ut som symptomene kan komme tilbake uten noen tydelig årsak."

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Noen lidelser er i hovedsak arvelige. De kan vi ikke forebygge med mindre vi nekter noen å få barn. Det er det ikke politisk vilje til i demokratiske land. Eksempler på slike lidelser er bipolar, ADHD, autisme/asperger, antisosial pf.

Mange andre lidelser skyldes i hovedsak et vanskelig liv. Hvis folk kunne slutte å ha sex med barn samt holde seg unna rusmidler i de årene de hadde ansvar for barn, ville mengden psykiske lidelser reduseres enormt.

AnonymBruker
Skrevet

NHD: Hva mener du om angst og barn? Hvis man har sosialangst i form av angst i større selskaper og med visse typer mennesker og i visse situasjoner, men greier seg fint i jobb og sammen med kollegaer og nære venner. Ingen problem med å kjøre buss osv. Og er veldig bevisst dette. Kan også være nedstemt i perioder og sliten. Er dette forenlig med å få barn ? Jeg er veldig kritisk til meg selv, men har også god innsikt.

Anonymous poster hash: 98c9f...249
AnonymBruker
Skrevet

NHD: Hva mener du om angst og barn? Hvis man har sosialangst i form av angst i større selskaper og med visse typer mennesker og i visse situasjoner, men greier seg fint i jobb og sammen med kollegaer og nære venner. Ingen problem med å kjøre buss osv. Og er veldig bevisst dette. Kan også være nedstemt i perioder og sliten. Er dette forenlig med å få barn ? Jeg er veldig kritisk til meg selv, men har også god innsikt.

Anonymous poster hash: 98c9f...249

Selvsagt kan man få barn med sosial angst. Det er omsorgsevner det går på. Om du greier å oppdra barnet og vise den kjærlighet. Ingen er perfekt. Men kanskje får du et barn med sosialangst, tror dette er veldig arvelig. Men det gjør vel ingenting?. Angst er jo egentlig noe som er en overlevelsesmekanisme fra urtiden. Det er i det moderne samfunn at det kan bli et problem.

Anonymous poster hash: 02092...753

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at andelen psykisk syke mennesker i et samfunn like gjerne er tegn på samfunn som ikke evner å utvikle seg i en retning mot å ha en verdig plass til alle. Og hvor ikke-ubetydelige andeler ressurser ender med tragiske utfall – både for samfunnet, men også ikke minst individet. All den tid kapitalismen med profitthensynet – som nødvendigvis må være over menneskehensynet for å kunne overleve – er i førersetet, så sier det seg igrunnen seg selv at et verdig liv ikke er for alle. Vi liker å tro at vi er både opplyste og velutviklede, men "psyke"statistikken kan på en annen side si noe om enormt forbedrings/-utviklingsgspotensiale. Men for all del, plutokratene og legemiddelindustrien skal jo leve de og... 

http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U

http://www.youtube.com/watch?v=iG9CE55wbtY

Anonymous poster hash: b55bf...e4f
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en oppvekst med en ustabil mor ( som mest sannsynlig hadde en impulsiv EUPF), både meg og mitt fullsøsken ble dårlige psykisk. Mens halvsøsken klarte seg helt fint, selv om den sikkert fikk samme oppvekst...

Anonymous poster hash: 850d9...86c
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mye forskning som knytter vanskelige oppvekstsvilkår til dårligere helse som voksen, både psykisk og fysisk.

Her er link til en oversiktlig pdf:

http://www.iom.edu/~/media/Files/Activity%20Files/Children/UnderstandingChildAbuse/Presentations/Teicher12612.pdf

Her er en link til studie der ACE score er sett i sammenheng med bruk av psykofarmaka:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17478264

Anonymous poster hash: af9b4...c19
AnonymBruker
Skrevet

Ble litt sent å redigere forrige innlegg, etter å ha scrollet ned hele pdf vil jeg ta tilbake det med lettlest, den er faktisk ganske rotete.

Da synes jeg studien jeg linket til er en bedre kilde. Den ser spesifikt på vanskelige oppvekstsvilkår som forklaringsmodell for psykiske lidelsers opphav.

Sitat: 

"Despite intensive and increasingly sophisticated research using animal models, genetic studies, neuro-imaging, neurotransmitter, and other biologic assessments, the causes of anxiety and mood disorders remain unclear.

The following popper user interface control may not be accessible. Tab to the next button to revert the control to an accessible version.

Destroy user interface control31 Family history is a predictor of depression,

The following popper user interface control may not be accessible. Tab to the next button to revert the control to an accessible version.

Destroy user interface control32 and heritability of affective disorders is estimated to be approximately 40%.

Destroy user interface control33 Regardless, the biology of psychiatric disorders likely involves the interaction of polygenic factors, epigenetics, and early-life experiences.

Destroy user interface control34 Notably, the exclusion of a history of mental illness in the home from the ACE Score as a way of controlling for potential genetic influences had little effect on the strength of the ACE Score–prescription rate relationship. A recent discovery that a polymorphism in the serotonin transporter allele is associated with increased risk of depression in persons exposed to ACEs such as physical or sexual abuse

Destroy user interface control34 is consistent with this view of the multiple factors contributing to the occurrence of these disorders.

Destroy user interface control35 However, advances in genomic technology have not similarly advanced understanding of the etiology of psychiatric disorders.

Destroy user interface control31 The data presented herein and elsewhere

Destroy user interface control6,

Destroy user interface control11,

19 provide evidence for a role of early-life adversity in the manifestation and treatment of common psychiatric symptoms and disorders."

Destroy user interface control

Anonymous poster hash: af9b4...c19
Skrevet

Noen lidelser er i hovedsak arvelige. De kan vi ikke forebygge med mindre vi nekter noen å få barn. Det er det ikke politisk vilje til i demokratiske land. Eksempler på slike lidelser er bipolar, ADHD, autisme/asperger, antisosial pf.

Mange andre lidelser skyldes i hovedsak et vanskelig liv. Hvis folk kunne slutte å ha sex med barn samt holde seg unna rusmidler i de årene de hadde ansvar for barn, ville mengden psykiske lidelser reduseres enormt.

Mener du at det burde vært politisk vilje til å nekte bipolare å få barn?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Mener du at det burde vært politisk vilje til å nekte bipolare å få barn?

Nei, det mener jeg absolutt ikke.

Uten bipolare ingen utvikling, ingen kultur og ikke noe skøy :-)

AnonymBruker
Skrevet

Man kan bare forestille seg hvordan verden kunne ha sett ut i dag uten personer som:

Charles Dickens
Ernest Hemingway
Edvard Munch
Friedrich Nietzsche
Isaac Newton
John Nash
Ludwig van Beethoven
Ludwig Boltzmann
Vincent Van Gogh

Liste over kjente personer med bipolar lidelse:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_people_with_bipolar_disorder

Lister over kjente personer med schizofreni:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_people_with_schizophrenia

http://www.schizophrenia.com/family/Famous.html

Liste over kjente personer med MDD:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_people_with_depression

Anonymous poster hash: b55bf...e4f
  • 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Her er litt info jeg fant om dette:

"Fakta Risikoutsatte barn

Mellom 150 000 og 200 000 barn og unge i Norge har psykiske problemer, ifølge Nasjonalt Folkehelseinstitutt.  

Ca. 200 000 barn vokser opp med at mor eller far ruser seg, 90 000 med foreldre som er psykisk syke. Svært få av disse barna blir oppdaget og får hjelp.

Ofte sammenheng mellom rusmisbruk og psykiske lidelser.

30-50 prosent av barn som vokser opp med en mor eller far med psykisk sykdom utvikler selv depresjon før de er 19 år, dersom ikke tiltak settes inn.

Statistikk fra Rutter og Quintin (1984) anslår at 66 prosent av dem som vokser opp med psykisk syke foreldre selv blir syke; 33 prosent alvorlig syke, 33 prosent mindre alvorlig.

NIS SINTEF anslår at av de ca 40 000 voksne som til enhver tid er innlagt til behandling for psykiske lidelser, er 15 000 barn berørt som pårørende.

Disse finnes oftere i statistikken for de som utsetter seg for selvskading eller utvikler rusproblemer.

Kilde: Voksne for Barn"

http://www.aftenposteninnsikt.no/node/284

"Det er grunn til å anta at nesten halvparten av alle barn og unge i spesialisthelsetjenesten (BUP) har vært utsatt for potensielt traumatiserende hendelser, ofte uten at det er beskrevet i henvisningene. For å sikre god oppfølging bør traumeopplevelser kartlegges tidlig."http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=215173&a=2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...