Gå til innhold

Tabletter VS injeksjon NHD - Hva er best for meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som sagt skal jeg jo til fastlegen min i morgen. 

Du sa her tidligere at du anbefalte meg å gå opp til 600 mg seroquel i tillegg til å prøve ut hvor mye nozinan jeg trenger på toppen av det hele for å få sove. 

Jeg har gått på trilafon injeksjoner tidligere og syntes det var mye bedre med injeksjoner, da jeg slapp å tenke på å ta tabletter når jeg egentlig ikke ville ha dem i syke perioder. 

For jeg vet at når jeg blir skikkelig syk så nekter jeg å ta dem, og det fører som regel med seg at jeg blir enda sykere. 

Jeg følte meg også mer stabil med injeksjoner da jeg hadde medisiner i blodet kontinuerlig, noe jeg ikke hadde med tabletter, da jeg enten nektet å ta dem eller tok dem gjerne klokken halv 8 om kvelden en dag, Og så tok jeg dem gjerne klokken 3 om natten neste dag. 

Slik er det nå, jeg kan gå over 30 timer før jeg tar neste dose. 

Jeg kan også få tanker helt plutselig om at jeg vil slutte momentant, at jeg ikke har bruk for medisiner. 

Jeg har også forsøkt ZypADhera injeksjoner, disse funket meget bra. Jeg pleier å ha meget god virkning av zyprexa. 

Er det nyttig for meg tror du å forsøke injeksjoner igjen? 

Hvis du mener at injeksjoner for meg er et alternativ, hvilken type ville du da ha anbefalt? 

Håper på svar!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg mener at depot alltid er mye, mye bedre enn tabletter.

Jeg er overbevist om at Zyprexa/ZypAdhera er best på effekt. De som ikke får klart forøket matlyst bør bruke denne.

Neste på lista er Xeplion. Den kan settes i overarmen og så sjelden som hver 4. uke.

Cisordinol og Fluanxol er også gode depotmedisiner.

stjernestøv
Skrevet

Jeg mener at depot alltid er mye, mye bedre enn tabletter.

Jeg er overbevist om at Zyprexa/ZypAdhera er best på effekt. De som ikke får klart forøket matlyst bør bruke denne.

Neste på lista er Xeplion. Den kan settes i overarmen og så sjelden som hver 4. uke.

Cisordinol og Fluanxol er også gode depotmedisiner.

Og hvis man tåler pillene tåler man også injeksjon, det er ikke farlig?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Og hvis man tåler pillene tåler man også injeksjon, det er ikke farlig?

"Tåler"?

Bivirkningene er de samme.

stjernestøv
Skrevet

"Tåler"?

Bivirkningene er de samme.

Bare leste om skumle bivirkninger på nettet, så farlig ut. Men jeg tåler litt bivirkninger bare jeg ikke dør av det, og det går vel sikkert over. Har ikke merket så mye, men begynte jo i går.

Skrevet

Bare leste om skumle bivirkninger på nettet, så farlig ut. Men jeg tåler litt bivirkninger bare jeg ikke dør av det, og det går vel sikkert over. Har ikke merket så mye, men begynte jo i går.

Har du begynt på depot injeksjoner? Vurderer å spørre legen min i morgen om jeg heller kan få injeksjoner.. men hvis jeg ikke får injeksjoner så må jeg uansett trappe opp den vanlige medisinen. 

Ble syk i går, ble helt rabiat... gikk ute og sparket steiner og kastet en stein i husveggen. 

Tårene trillet og jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg.. 

Jeg gikk fram og tilbake i sikkert en halvtime... 

Jeg hørte dunking oppi hodet mitt i mange timer i går og i dag.. hørtes nesten ut som noen spilte musikk, selv om ingen spilte musikk. 

Jeg var så langt nede i går at jeg hadde vrangforestillinger om at alle var respektløse mot meg og at alle ville meg vondt og at det var dem som var syke og ikke jeg. 

Jeg var til og med så borte at jeg stod og hadde en samtale med voldtektsmannen som jeg da mente var en hyggelig samtale... 

Så ja, kanskje det beste å få sprøyter da ja.. 

stjernestøv
Skrevet

Har du begynt på depot injeksjoner? Vurderer å spørre legen min i morgen om jeg heller kan få injeksjoner.. men hvis jeg ikke får injeksjoner så må jeg uansett trappe opp den vanlige medisinen. 

Ble syk i går, ble helt rabiat... gikk ute og sparket steiner og kastet en stein i husveggen. 

Tårene trillet og jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg.. 

Jeg gikk fram og tilbake i sikkert en halvtime... 

Jeg hørte dunking oppi hodet mitt i mange timer i går og i dag.. hørtes nesten ut som noen spilte musikk, selv om ingen spilte musikk. 

Jeg var så langt nede i går at jeg hadde vrangforestillinger om at alle var respektløse mot meg og at alle ville meg vondt og at det var dem som var syke og ikke jeg. 

Jeg var til og med så borte at jeg stod og hadde en samtale med voldtektsmannen som jeg da mente var en hyggelig samtale... 

Så ja, kanskje det beste å få sprøyter da ja.. 

Uff, du har det ikke lett. Jeg håper virkelig legen kan hjelpe deg, og at du får injeksjon for det virker mye lettere. Jeg er så ambivalent til medisiner og får det ofte for meg å slutte, at jeg ikke trenger det osv. Så blir jeg bare syk, jeg vil være stabil. Jeg skal ta medisinen i pilleform en stund før jeg får injeksjon, det var for å registrere bivirkninger. Alt godt til deg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...