Gå til innhold

Hva feiler det de som ikke vil kutte et tre som sjenerer naboen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har noen trær øverst på tomta (kupert landskap), 

det er et stykke vi aldri er på, så vi har liksom aldri brydd oss om den delen, og pga vi har vært opptatt med småbarn, oppussing osv har vi ikke hatt tid til å gjort noe heller. Men naboene på den siden har spurt om de kan få lov til å felle trærne der. Det hadde vi jo ingenting imot..: Så nå venter vi bare på at de setter i gang. 

Kanskje det er mer løsningen å gjøre... at man i stedet for å sende et sint brev der man forlanger at treet blir kuttet, at man heller tar en hyggelig prat med naboen og forsiktig ymter fram om de har veldig lyst til å beholde det treet da det sjenerer dem litt, og at de godt kan hjelpe til med å felle det om ønskelig..... 

Anonymous poster hash: e316b...1b2

Fortsetter under...

Personlig har jeg aldri skjønt hvorfor folk på død og liv skal ha bort så mange trær. At man får noe utsikt, skjønner jeg jo. Men personlig syns jeg sola blir så steike hett om sommeren, at det er bra med litt skygge. Ofte er det mye vind også, og trærne gir litt le. I tillegg så skjermer de jo litt mot innsyn. Pene er de å se på også Så trær er fint det. Skjønner det med ikke en hel skog som tetter for lyset da. Men jammen er jeg glad det er trær utenfor hos oss. Nå eier ikke vi hus og tomt selv da, så vi bestemmer ikke dette. Men vi flytta hit blant annet pga at det var endel trær her.

Personlig har jeg aldri skjønt hvorfor folk på død og liv skal ha bort så mange trær. At man får noe utsikt, skjønner jeg jo. Men personlig syns jeg sola blir så steike hett om sommeren, at det er bra med litt skygge. Ofte er det mye vind også, og trærne gir litt le. I tillegg så skjermer de jo litt mot innsyn. Pene er de å se på også Så trær er fint det. Skjønner det med ikke en hel skog som tetter for lyset da. Men jammen er jeg glad det er trær utenfor hos oss. Nå eier ikke vi hus og tomt selv da, så vi bestemmer ikke dette. Men vi flytta hit blant annet pga at det var endel trær her.

Helt enig. Ja til skygge og le for vinden :-)

Lest gjennom nesten hele tråden her nå.

Sånn som jeg forstår det ønsker de (som må selge huset) at treet skal bestå fordi de mener det er helt avgjørende for at skråningen som deres hus er bygget på, ikke skal rase ut. De mener dette må veie tyngre enn at naboene ønsker det fjernet av estetiske hensyn.

Trær har jo også en nyttefunksjon ved at de binder jord og suger opp tusenvis av liter med vann, i tillegg til de andre fordelene med trær generelt :) Det holder nok ikke bare å be de som liker trær spesielt godt om å flytte ut i en stor skog, hehe.

Jeg, personlig, mener likevel saken er helt vanvittig og at begge er urimelige.. kunne bare ikke se at dette argumentet ble nevnt :) Rett skal være rett, selv for kronidioter.

Endret av mussa

Endel mennesker har en iboende trang til å vise sin makt. Kanskje har de aldri kommet seg så langt i livet at de har kommet i maktposisjon i jobb etc, og det er sikkert temmelig frustrerende! Så kommer ønskeposisjonen dalende ned rett foran ansiktet på dem - *MITT tre står i veien for naboen, og JEG kan bidra til å forsure tilværelsen for noen. Wow!! Endelig er det noen som legger merke til meg også, og endelig har jeg makt til å forsure livet til noen:)))*

Noe sånt, kanskje? :P

mariaflyfly

"Tvisten har vært innom forliksrådet, jordskifteretten, tingretten og Agder lagmannsrett. I tillegg ble den avvist av Borgarting lagmannsrett, Høyesterett og Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg."

Begge parter burde besinnet seg lenge før saken gikk så langt. Det er tragisk at rettsapparatet holder på med hekker og trær mens f.eks. ungdom som raner barn, får vente uten reaksjoner i flere år før saken deres kommer opp.

Menneskerettighetsdomstolen, intet mindre...

Herlig i-landsproblematikk... :wacko:

Annonse

Madelenemie

Hei!

Det er ikke rart vi bruker tid og ressurser på dette i rettsystemet vårt.

Det gjøres mange rare prioriteringer og som det fungerer er det stort sett slik:

Lave straffer for de som forvolder andre skade/død! Høye straffer for økonomisk kriminalitet.

For ikke å nevne utsendelsene av de norske barna til land de ikke har forhold til (en annen sak, men opprørende og fortvilende, men mangel på en hver fornuftig tanke)

Dessuten kunne hele trekrigen og striden vært unngått om man hadde tatt litt hensyn og selv satt seg i situasjonen til naboen sin, Hvordan ville man like å ikke ha sol på ettermiddagen? Det kunne lett vært gjort raskere og bedre og mer presise og effektive beslutninger hvis man tok litt den andres perspektiv..

Vi kunne sikkert vunnet en sak mot naboen, men det har vi altså ikke ork og tid og ressurser til.

annlovindaen

Naboen vår har et minst 20 meter høyt grantre som knirker faretruende når det blåser. Om det faller over huset vårt vet jeg ikke hvordan det vil gå, og dessuten tar det mye lys og luft. Mulig vi kunne be dem felle det, men jeg vegrer meg.

Vi har noen slike trær i friområdene mellom husene. 

Kommunen har blitt kontaktet for flere ønsker å få ned disse trærne, men neida!!!

I skikkelig uvær svaier de utrolig, jeg vil helst ikke ha disse trærne over huset vårt, eller over noen av naboens sitt hus for den saks skyld

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...