Gå til innhold

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Hender det at AP gir psykosesymptomer?

Ikke det at jeg har det, men har lest om folk som mener de får psykosesymptomer og til og med schizofreni av medisiner MOT psykose :huh:

Stemmer dette da?

la cerveza mas fina
Skrevet

Du tror vel ikke at du får noe annet enn en avkreftelse fra NHD?

Men du tror vel ikke på forskning (?), og da kan du få alle mulige svar - inkludert det at man blir psykotisk av antipsykotika og at legemiddelindustrien vet om dette, og bruker dette for å tjene penger. (Reinspikka paranoia med andre ord.)

Selv tror jeg ikke noe på at man kan bli psykotisk av antipsykotika. Selv om jeg ikke bare ser gode ting ved legemiddelindustrien...

stjernestøv
Skrevet

Du tror vel ikke at du får noe annet enn en avkreftelse fra NHD?

Men du tror vel ikke på forskning (?), og da kan du få alle mulige svar - inkludert det at man blir psykotisk av antipsykotika og at legemiddelindustrien vet om dette, og bruker dette for å tjene penger. (Reinspikka paranoia med andre ord.)

Selv tror jeg ikke noe på at man kan bli psykotisk av antipsykotika. Selv om jeg ikke bare ser gode ting ved legemiddelindustrien...

Nei, jeg vet ikke hva jeg skal tro, bare vet om folk som hevder dette og tanken skremmer meg. :mellow:

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, AP gir ikke psykosesymptomer.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis AP= antipsykotika ?, ble jeg veldig dårlig. FIkk dem mot grunling og analyserte alt og alle, nærpsykotisk. Jeg følte meg helt utenfor meg selv og fikk kjempeangst av dem! Har aldri følt meg så dårlig. Ble tung i kroppen og fikk uvirkelighetsfølelse. Da vil jeg si at jeg ble dårligere enn jeg var. Aldri mer tatt dem.

Anonymous poster hash: 5e1dd...cd7
Skrevet

Antidepressiva kan ha depresjon og angst som oppgitte bivirkninger og influensamedisin kan ha influensa som oppgitt bivirkning. Det betyr ikke at man nødvendigvis FÅR disse bivirkningene av å ta preparatet, men at f.eks enkelte som tar preparatene likevel kan få sykdommen det refereres til, uavhengig av medikamentet?

Når det gjelder legemiddelindustrien; jeg synes det er en bra ting at industrien tjener penger. Det betyr mer tilgjengelige midler, mer forskning og gjennom det utvikling av bedre medisiner. 

Det er en ganske elendig forretningsmodell å lage medisiner man blir syke av. Det er jo fri konkurranse, og virker ikke et preparat, kan legen når som helst skrive ut et annet. 

stjernestøv
Skrevet

Blir bekymret for jeg blir så sliten av alle inntrykk, tåler veldig lite for tiden. Men det trenger ikke ha noe med medisinene å gjøre, behandleren min sa jeg må skjerme meg selv. Vanskelig det når alle skal være så sosiale, blir så sliten at jeg er redd for å tippe over. Men får tenke at medisinen hjelper litt da og ikke forårsaker dette.

Skrevet

Blir bekymret for jeg blir så sliten av alle inntrykk, tåler veldig lite for tiden. Men det trenger ikke ha noe med medisinene å gjøre, behandleren min sa jeg må skjerme meg selv. Vanskelig det når alle skal være så sosiale, blir så sliten at jeg er redd for å tippe over. Men får tenke at medisinen hjelper litt da og ikke forårsaker dette.

Jeg tror behandleren din har rett, du må hjelpe hjernen din ved å skjerme deg selv litt for inntrykk. Medisin hjelper deg, men det er en utfordring å finne riktig type og dose. Du var jo friskere før du skiftet medisin for noen måneder siden, men til gjengjeld har du også blitt lettere. Forhåpentligvis vil cisordinolen gjøre at du både kan være friskest mulig og slippe vektoppgang.

Orker du å gå deg en liten tur hver dag?

stjernestøv
Skrevet

Jeg tror behandleren din har rett, du må hjelpe hjernen din ved å skjerme deg selv litt for inntrykk. Medisin hjelper deg, men det er en utfordring å finne riktig type og dose. Du var jo friskere før du skiftet medisin for noen måneder siden, men til gjengjeld har du også blitt lettere. Forhåpentligvis vil cisordinolen gjøre at du både kan være friskest mulig og slippe vektoppgang.

Orker du å gå deg en liten tur hver dag?

Får prøve å skjerme meg litt da, er jo håpløst å fungere når jeg blir så sliten, må bare legge meg da. Blir frustrert over det.  Det var kanskje dumt å bytte medisin, men ja jeg er jo 15 kilo lettere nå. Tror kanskje jeg trenger større dose cisordinol, men det får vi vel ta etter hvert.

Orker ikke gå tur hver dag nå lenger, men gjør det av og til.

Skrevet

Orker ikke gå tur hver dag nå lenger, men gjør det av og til.

Nå skal jeg være litt slem her (beklager det).

Ork det. Du orker å sitte her, og du orker å gå en tur. Tving deg selv og press deg.

Grunnen til at jeg sier det er at å trene har en enormt god effekt på negative tanker, depresjon, angst, tankekjør og hva det nå måtte være.

Når jeg er kjempesliten, løper jeg 1 mil. Og da snakker vi 190 i puls i motbakkene. Og effekten av det kan vare lenge. Det er mange som mener at daglig trening kan ha minst like god effekt på negative tanker som bruk av antidepressiva.

Det, og å spise sunt, er de to viktigste ikke-medikamentelle tingene du kan gjøre for å få god psykisk helse.

stjernestøv
Skrevet

Nå skal jeg være litt slem her (beklager det).

Ork det. Du orker å sitte her, og du orker å gå en tur. Tving deg selv og press deg.

Grunnen til at jeg sier det er at å trene har en enormt god effekt på negative tanker, depresjon, angst, tankekjør og hva det nå måtte være.

Når jeg er kjempesliten, løper jeg 1 mil. Og da snakker vi 190 i puls i motbakkene. Og effekten av det kan vare lenge. Det er mange som mener at daglig trening kan ha minst like god effekt på negative tanker som bruk av antidepressiva.

Det, og å spise sunt, er de to viktigste ikke-medikamentelle tingene du kan gjøre for å få god psykisk helse.

Sikkert godt ment men det hjelper ikke meg, når jeg er sliten orker jeg ikke og det er ikke tull. Jeg forsvinner mer og mer og folk blir lenger og lenger borte, hvordan skal jeg klare å gå ute da når bakken forsvinner under meg? Når jeg bare må legge meg ned? Tro meg, jeg går mer enn gjerne når jeg er i stand til det, jeg liker å gå tur og jeg spiser sunt. Hater å være sliten og fjern, er ikke noe jeg gjør med vilje. :wacko:

Skrevet

Sikkert godt ment men det hjelper ikke meg, når jeg er sliten orker jeg ikke og det er ikke tull. Jeg forsvinner mer og mer og folk blir lenger og lenger borte, hvordan skal jeg klare å gå ute da når bakken forsvinner under meg? Når jeg bare må legge meg ned? Tro meg, jeg går mer enn gjerne når jeg er i stand til det, jeg liker å gå tur og jeg spiser sunt. Hater å være sliten og fjern, er ikke noe jeg gjør med vilje. :wacko:

OK, nå har jeg jo ingen erfaring med å være deprimert og tilsvarende. Angst derimot, er jeg vant med og den kan være nokså slitsom.

Eneste gangene jeg lot være å trene var da jeg hadde så høye adrenalinnivåer i kroppen at jeg fikk puls på 260 av fysisk aktivitet (gjennom en hjerterytmeforstyrrelse). Da var det ikke en veldig god ide å trene. Men jeg kom meg gjennom det.

Poenget mitt er vel det at du kan ikke hvile deg uthvilt. Skjønner ikke helt hva du mener med at bakken forsvinner under deg og at du ikke er i stand til, er du sikker på at dette ikke bare er sykdommen din som snakker?

stjernestøv
Skrevet

OK, nå har jeg jo ingen erfaring med å være deprimert og tilsvarende. Angst derimot, er jeg vant med og den kan være nokså slitsom.

Eneste gangene jeg lot være å trene var da jeg hadde så høye adrenalinnivåer i kroppen at jeg fikk puls på 260 av fysisk aktivitet (gjennom en hjerterytmeforstyrrelse). Da var det ikke en veldig god ide å trene. Men jeg kom meg gjennom det.

Poenget mitt er vel det at du kan ikke hvile deg uthvilt. Skjønner ikke helt hva du mener med at bakken forsvinner under deg og at du ikke er i stand til, er du sikker på at dette ikke bare er sykdommen din som snakker?

Ble så inspirert av dere at jeg har gått meg en liten tur, klarte det nå :)

Jeg tviler ikke på at fysisk aktivitet er bra for psyken, vet at jeg ikke kan hvile meg uthvilt men når jeg blir "sånn" klarer jeg ikke noe. Kjenner meg litt nær psykotisk når det skjer og da blir jeg redd, så jeg får angst i tilegg. Håper medisinen skal hjelpe nok snart.

Skrevet

Ble så inspirert av dere at jeg har gått meg en liten tur, klarte det nå :)

BRA :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...