Nycora Skrevet 26. juni 2013 Skrevet 26. juni 2013 Jeg har brukt ulike typer medisiner mot min psykiske sykdom. SSRI tåler jeg ikke, blir mye verre av de. Nyere AP tåler jeg heller ikke, blir veldig syk fysisk og kan ikke bruke de.Skrekken min er å bli veldig syk slik at jeg ikke greier å si ifra om dette. Hva om noen setter meg på slike medisiner uten å vite at jeg ikke tåler de? Hva om jeg blir så gammel at jeg kommer på et sykehjem, kanskje senil og ikke greier å gjøre rede for meg selv?Bør ikke dette, i mitt tilfelle, skrives på første side i journalen, slik at det er det første en evt lege ser?Når man er allergisk mot antibiotika blir jo dette gjort? Hvorfor skjer det ikke når man har en psykisk sykdom? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. juni 2013 Skrevet 26. juni 2013 Dette må du ta opp med den /de leger som har gitt deg disse medisinene. Jeg må innrømme at jeg får litt dårlige "vibber" når det gjelder de faktiske realiteter når utvalgte pasienter fortelle om alle medisner de ikke "tåler". 0 Siter
frosken Skrevet 26. juni 2013 Skrevet 26. juni 2013 Jeg har brukt ulike typer medisiner mot min psykiske sykdom. SSRI tåler jeg ikke, blir mye verre av de. Nyere AP tåler jeg heller ikke, blir veldig syk fysisk og kan ikke bruke de. Skrekken min er å bli veldig syk slik at jeg ikke greier å si ifra om dette. Hva om noen setter meg på slike medisiner uten å vite at jeg ikke tåler de? Hva om jeg blir så gammel at jeg kommer på et sykehjem, kanskje senil og ikke greier å gjøre rede for meg selv? Bør ikke dette, i mitt tilfelle, skrives på første side i journalen, slik at det er det første en evt lege ser? Når man er allergisk mot antibiotika blir jo dette gjort? Hvorfor skjer det ikke når man har en psykisk sykdom? Det skilles vanligvis mellom medikamenter du reagerer allergisk på (noe som poentiselt er livstruende) og medikamenter du tolererer dårlig. Høres ikke ut som om du har reagert allergisk? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 Skrevet 26. juni 2013 Dette må du ta opp med den /de leger som har gitt deg disse medisinene. Jeg må innrømme at jeg får litt dårlige "vibber" når det gjelder de faktiske realiteter når utvalgte pasienter fortelle om alle medisner de ikke "tåler". Hva mener du slike "vrangforestillinger" eventuelt kan komme av? Anonymous poster hash: b78e3...96b 0 Siter
Nycora Skrevet 26. juni 2013 Forfatter Skrevet 26. juni 2013 Dette må du ta opp med den /de leger som har gitt deg disse medisinene. Jeg må innrømme at jeg får litt dårlige "vibber" når det gjelder de faktiske realiteter når utvalgte pasienter fortelle om alle medisner de ikke "tåler".Hei. Hva mener du med "utvalgte pasienter"? Bør jeg føle meg privligert? Du skulle visst hvor mange medisiner jeg har prøvd og blitt veldig fysisk syk. Har en mistanke om at det er fordi jeg har fysiske sykdommer og at disse blir mye forverret? I hvert fall kjennes det ut sånn. Jeg har jo blitt psykisk bedre av disse medisinene, som regel, men når jeg blir sittende i en stol å gape fordi jeg ikke greier å reise meg, svetter, er svimmel, influensa i femte grad, hvilken livskvalitet har jeg da, selv om psyken er litt bedre?Jeg bruker wellbutrin, denne tåler jeg og jeg nekter å slutte med den uansett hva andre måtte mene. Tåler også de "gamle ap", intet problem, bare det at jeg har fått rykninger rundt munnen av trilafon og sluttet av den grunn.Mener selv jeg har hatt veldig stor tålmodighet når det gjelder ulike medisiner. Seroquel brukte jeg i mange måneder og var stort sett liggende. Ville du ha hatt et sånt liv? Jo, jeg bør sikkert føle meg utvalgt... 0 Siter
Nycora Skrevet 26. juni 2013 Forfatter Skrevet 26. juni 2013 Det skilles vanligvis mellom medikamenter du reagerer allergisk på (noe som poentiselt er livstruende) og medikamenter du tolererer dårlig. Høres ikke ut som om du har reagert allergisk?Nei, allergisk kun imot truxal, fikk utslett. Ellers forverres den fysiske formen min veldig mye av slike medisiner. Jeg har prøvd de fleste og jeg får angst når jeg tenker på hvor syk jeg var hele denne tiden (årene). Har til og med hatt mareritt om natta om leger som tvinger i meg medisiner som jeg blir syk av. Har du noe godt forslag om hvordan man kan få fram dette i journalen min slik at en evt ny lege kan se det med det samme?Og: Dette er IKKE tull. Jeg vet med 100 % sikkerhet at dette er sånn. Hadde ikke i min villeste fantasi trodd det om jeg ikke hadde prøvd det selv. 0 Siter
Nycora Skrevet 26. juni 2013 Forfatter Skrevet 26. juni 2013 Hva mener du slike "vrangforestillinger" eventuelt kan komme av?Anonymous poster hash: b78e3...96b Vet ikke hvor mange ganger jeg har fått hørt at det er den psykiske sykdommen som gjør meg syk. Veldig rart at den fysiske formen ble bedre når jeg sluttet med disse medisinene da? Nekter forresten å tro at man blir syk på denne måten av psykisk sykdom. Jeg blir utmattet, ja, men det er noe helt annet.Tror jeg må låne bort denne kroppen min slik at noen kan få prøve selv det jeg har opplevd. Hvordan kan jeg ellers bevise det jeg vet er sant? 0 Siter
frosken Skrevet 27. juni 2013 Skrevet 27. juni 2013 Nei, allergisk kun imot truxal, fikk utslett. Ellers forverres den fysiske formen min veldig mye av slike medisiner. Jeg har prøvd de fleste og jeg får angst når jeg tenker på hvor syk jeg var hele denne tiden (årene). Har til og med hatt mareritt om natta om leger som tvinger i meg medisiner som jeg blir syk av. Har du noe godt forslag om hvordan man kan få fram dette i journalen min slik at en evt ny lege kan se det med det samme? Og: Dette er IKKE tull. Jeg vet med 100 % sikkerhet at dette er sånn. Hadde ikke i min villeste fantasi trodd det om jeg ikke hadde prøvd det selv. Hvis du for tiden behandles ved et sykehus, så kan du spørre legen din om vedkommende kan skrive om dette i din journal - evt. også føre opp at du ikke tåler disse medisinene. Det mest realistiske er kanskje et notat som sammenfatter hva du har prøvd og virkningene av dette. Dette notatet kan du selv få en kopi av som du kan med deg ved evt. sykehusinnleggelser og dersom du i tillegg orienterer en pårørende om innholdet i notatet, så begynner det vel å bli ganske sikkert at informasjonen vil komme frem. Sannsynligheten av at du de nærmeste årene skal bli så syk at du ikke selv kan bidra med informasjon er vel ikke så stor. Å tolerere medikamenter dårlig er sjelden noe "pluss" i møtet med helsevesenet. Antar at skepsisen nhd uttrykker innebærer at en del pasienter blander sammen hva de tåler med hva de ikke liker osv. Dessverre kan det føre til at de som reagerer atypisk på enkelte medikamenter blir møtt med en skepsis som ikke nødvendigvis er berettiget. Min mann reagerte i uttalt grad atypisk på en god del medikamenter. Han hadde også vært gjennom lange medikamentutprøvninger i samarbeid med en kompetent psykiater, men når han informerte om hva som hadde vært prøvd med svært dårlig resultat så var det tydelig at enkelte leger betvilte at han snakket sant. Selv om han også under narkose hadde reagert atypisk - og dette var journalført - så måtte vi stadig vekk bruke energi på å få frem informasjonen. Moralen er: Det fungerer best å være A4/normal ;-) Snakk med legen din og kom frem til en løsning som er til nytte for deg; ikke heng deg opp i om medikamentene blir ført opp under "cave" eller om det kun blir i notats form. . 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. juni 2013 Skrevet 27. juni 2013 Hvis du for tiden behandles ved et sykehus, så kan du spørre legen din om vedkommende kan skrive om dette i din journal - evt. også føre opp at du ikke tåler disse medisinene. Det mest realistiske er kanskje et notat som sammenfatter hva du har prøvd og virkningene av dette. Dette notatet kan du selv få en kopi av som du kan med deg ved evt. sykehusinnleggelser og dersom du i tillegg orienterer en pårørende om innholdet i notatet, så begynner det vel å bli ganske sikkert at informasjonen vil komme frem. Sannsynligheten av at du de nærmeste årene skal bli så syk at du ikke selv kan bidra med informasjon er vel ikke så stor. Å tolerere medikamenter dårlig er sjelden noe "pluss" i møtet med helsevesenet. Antar at skepsisen nhd uttrykker innebærer at en del pasienter blander sammen hva de tåler med hva de ikke liker osv. Dessverre kan det føre til at de som reagerer atypisk på enkelte medikamenter blir møtt med en skepsis som ikke nødvendigvis er berettiget. Min mann reagerte i uttalt grad atypisk på en god del medikamenter. Han hadde også vært gjennom lange medikamentutprøvninger i samarbeid med en kompetent psykiater, men når han informerte om hva som hadde vært prøvd med svært dårlig resultat så var det tydelig at enkelte leger betvilte at han snakket sant. Selv om han også under narkose hadde reagert atypisk - og dette var journalført - så måtte vi stadig vekk bruke energi på å få frem informasjonen. Moralen er: Det fungerer best å være A4/normal ;-) Snakk med legen din og kom frem til en løsning som er til nytte for deg; ikke heng deg opp i om medikamentene blir ført opp under "cave" eller om det kun blir i notats form. . Liker :-) 0 Siter
Nycora Skrevet 27. juni 2013 Forfatter Skrevet 27. juni 2013 Hvis du for tiden behandles ved et sykehus, så kan du spørre legen din om vedkommende kan skrive om dette i din journal - evt. også føre opp at du ikke tåler disse medisinene. Det mest realistiske er kanskje et notat som sammenfatter hva du har prøvd og virkningene av dette. Dette notatet kan du selv få en kopi av som du kan med deg ved evt. sykehusinnleggelser og dersom du i tillegg orienterer en pårørende om innholdet i notatet, så begynner det vel å bli ganske sikkert at informasjonen vil komme frem. Sannsynligheten av at du de nærmeste årene skal bli så syk at du ikke selv kan bidra med informasjon er vel ikke så stor. Å tolerere medikamenter dårlig er sjelden noe "pluss" i møtet med helsevesenet. Antar at skepsisen nhd uttrykker innebærer at en del pasienter blander sammen hva de tåler med hva de ikke liker osv. Dessverre kan det føre til at de som reagerer atypisk på enkelte medikamenter blir møtt med en skepsis som ikke nødvendigvis er berettiget. Min mann reagerte i uttalt grad atypisk på en god del medikamenter. Han hadde også vært gjennom lange medikamentutprøvninger i samarbeid med en kompetent psykiater, men når han informerte om hva som hadde vært prøvd med svært dårlig resultat så var det tydelig at enkelte leger betvilte at han snakket sant. Selv om han også under narkose hadde reagert atypisk - og dette var journalført - så måtte vi stadig vekk bruke energi på å få frem informasjonen. Moralen er: Det fungerer best å være A4/normal ;-) Snakk med legen din og kom frem til en løsning som er til nytte for deg; ikke heng deg opp i om medikamentene blir ført opp under "cave" eller om det kun blir i notats form. .Det verste er, når man er syk både fysisk og psykisk, og ikke bli trodd på det man sier. Jeg har hatt så liten energi at jeg ikke har orket å stått på så mye for meg selv. I tillegg når man er deprimert, så mister man jo lett motet.Grunnen til at jeg stilte dette spørsmålet var at jeg i går natt igjen drømte om å bli satt på medisiner som gjør meg syk. Det gir meg angst. I tillegg var jeg hos fastlegen en tur og han overrasket meg stort med å ikke vite nesten noen verdens ting om meg. Jeg har vært mere el mindre syk siden år 2000 og han visste ikke hva som feilte meg? Hallo?Begynner å lure på om det ikke finnes noen form for kommunikasjon imellom de forskjellige sykehus og leger? Er det jeg som hele tiden må gjenta min "historie"?Ble bare litt skremt jeg av dette. Skjønner godt at din mann også ble frustrert av å ikke bli trodd på det han sa. Vanligvis er jo mennesker erlige.Det verste noen kunne si til meg da jeg var syk var: Det er jo ikke sikkert det er medisinene som gjør deg syk, husk du har jo en sykdom også? Jeg visste meget godt hvilke symptomer som kom fra sykdom og hva som kom fra medisinene. Det var det faktisk bare meg som kunne vite. Jeg synes at helsepersonell i noen tilfeller skulle følt dette selv på kroppen. Jeg blir irritert av å tenke på dette, så jeg må nok snart la det ligge nå :-).Jeg kan jo også forstå at NHD sikkert møter på en del pasienter som må bruke medisiner mot kronisk psykdom, og blir frustrert av at de begynner og slutter hele tiden. Men ikke ta alle over "en kam". Det er viktig! 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. juni 2013 Skrevet 27. juni 2013 Ideelt sett skal journalen inneholde regelmessige oppsummeringer av den medikamentelle behandling inkl beskrivelse av både det som har hatt god effekt, dårlig effekt og hvilke bivirkninger som evt har oppstått. For at feltet CAVE ikke skal utsettes for "inflasjon", skal en der kun nevne de medikamenter som har hatt svært betydelige/farlige bivirkninger. 0 Siter
Nycora Skrevet 28. juni 2013 Forfatter Skrevet 28. juni 2013 Ideelt sett skal journalen inneholde regelmessige oppsummeringer av den medikamentelle behandling inkl beskrivelse av både det som har hatt god effekt, dårlig effekt og hvilke bivirkninger som evt har oppstått. For at feltet CAVE ikke skal utsettes for "inflasjon", skal en der kun nevne de medikamenter som har hatt svært betydelige/farlige bivirkninger. Jeg etterlyser at legen min ut ifra å se framsiden i min journal, kan se at jeg tåler dårlig slike medisiner og hvilke diagnoser jeg har. Virker som min lege ikke vet noen ting. Jeg må fortelle alt selv, i tillegg glemmer han hva jeg har sagt til neste gang jeg kommer. Synes at hans system fungerer dårlig, vet ikke om andre leger har det sånn? Er sikker på at SSRI utløser bp hos meg. Jeg har nok tendensen uten også, men har aldri vært så ille som jeg ble da jeg fikk sånne medisiner. Ingen visste at jeg hadde bp på den tiden, så ble satt på nye typer hele tiden. Ble bare sykere etter hvert. Gjorde så mye dumt som jeg enda skammer meg over. I våken tilstand kommer disse medisinene aldri mere inn i min munn. Når jeg da har en lege som ikke er oppdatert samme hva jeg sier, blir jeg skremt. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. juni 2013 Skrevet 28. juni 2013 Jeg etterlyser at legen min ut ifra å se framsiden i min journal, kan se at jeg tåler dårlig slike medisiner og hvilke diagnoser jeg har. Virker som min lege ikke vet noen ting. Jeg må fortelle alt selv, i tillegg glemmer han hva jeg har sagt til neste gang jeg kommer. Synes at hans system fungerer dårlig, vet ikke om andre leger har det sånn? Er sikker på at SSRI utløser bp hos meg. Jeg har nok tendensen uten også, men har aldri vært så ille som jeg ble da jeg fikk sånne medisiner. Ingen visste at jeg hadde bp på den tiden, så ble satt på nye typer hele tiden. Ble bare sykere etter hvert. Gjorde så mye dumt som jeg enda skammer meg over. I våken tilstand kommer disse medisinene aldri mere inn i min munn. Når jeg da har en lege som ikke er oppdatert samme hva jeg sier, blir jeg skremt. Hvis SSRI har utløst mani/hypomani hos en med bipolar depresjon, kan en skrive SSRI eller antidepressiva i Cave-feltet. Nå er ikke det heller alltid riktig, fordi bipolare kan få AD om de fra før står på stemningsstabiliserende, men aldri alene. Jeg synes det er en rimelig forventning at fastlegen din skal kjenne til medisineringen din. 0 Siter
Nycora Skrevet 28. juni 2013 Forfatter Skrevet 28. juni 2013 Hvis SSRI har utløst mani/hypomani hos en med bipolar depresjon, kan en skrive SSRI eller antidepressiva i Cave-feltet. Nå er ikke det heller alltid riktig, fordi bipolare kan få AD om de fra før står på stemningsstabiliserende, men aldri alene. Jeg synes det er en rimelig forventning at fastlegen din skal kjenne til medisineringen din. Takk for svar! Jeg tror jeg snart kommer til å skifte fastlege for å se om det bedrer seg. Har så mange forskjellige diagnoser at jeg anser det som viktig å ha en lege med hode på riktig plass. Jeg håper leger i dag er oppdatert på at ssri kan utløse hypomani/mani. Jeg ble helt "gal", kjørte berg-og-dal-bane. Oppe i skyene en stund, tankene raste, bare positivt innimellom, så alt bare negativt, sa og gjorde ting jeg håper alle andre enn meg har glemt. Skal be legen skrive under Cave, så slipper jeg å tenke mere på dette. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.