Gå til innhold

Vet ikke hva det er

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Jeg er så mye svimmel for tiden og får angst av det, tror det er noe alvorlig fysisk og at jeg skal dø. Kan man virkelig være så mye svimmel og sliten av det psykiske? Vet jeg har hatt det sånn før, men nå tar jeg jo medisiner. Hjelper ikke medisinen, eller kan dette være fysisk? Blodtrykksfall eller noe? Jeg vet ikke om det er fysisk eller psykisk, det er skummelt. Det presser veldig i hodet mitt også, klarer ikke gjøre så mye og blir fort sliten.

stjernestøv
Skrevet

Gå til legen din og få det undersøkt..

Får gjøre det, ikke gøy å være dårlig når det er sommer og blir gal av å ikke vite hva det er :mellow: Men forstår at ingen her kan vite det, beklager :) Skal ikke skrive mer nå, bare tabber meg ut.

Skrevet

Det hører vel til de ekstreme sjeldenheter at svimmelhet er et symptom på noe alvorlig. 

Du nevner blodtrykksfall. I såfall er man jo som regel mest svimmel når man reiser seg, særlig brått. En del medisiner i psykiatrien har etter hva jeg vet egenskaper som blokkerer alfa-reseptorer, som kan gjøre at man reagerer med blodtrykksfall på adrenalin (blodårer har den intrikate egenskapen at de både har alfareseptorer som gjør at årene trekker seg sammen som respons på adrenalin, og betareseptorer som gjør at de utvider seg, slik at kroppen skal prioritere og fordele blod riktig når man utsettes for stress).

Men - du kan jo bare måle blodtrykket, enten selv eller hos lege/sykepleier. Hvis du går til legen, vil han sikkert ta noen rutineblodprøver; blodceller, vitaminstatus, mineraler i blodet, osv.

Nesten alle medisiner kan ha svimmelhet som bivirkning, hyppig eller sjelden.

Hvordan svimmel er du da? Ør? Roterende svimmelhet (karusell), eller som å være på en båt? Roterende svimmelhet skyldes oftest tilstander i øret og nautisk svimmelhet oftere blodtrykket, men det kan som sagt være et utall årsaker og omtrent ingen av dem er farlige. Men det må legen finne ut av for deg hvis det plager deg - jeg er jo ikke lege :)

God bedring :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så mye svimmel for tiden og får angst av det, tror det er noe alvorlig fysisk og at jeg skal dø. Kan man virkelig være så mye svimmel og sliten av det psykiske? Vet jeg har hatt det sånn før, men nå tar jeg jo medisiner. Hjelper ikke medisinen, eller kan dette være fysisk? Blodtrykksfall eller noe? Jeg vet ikke om det er fysisk eller psykisk, det er skummelt. Det presser veldig i hodet mitt også, klarer ikke gjøre så mye og blir fort sliten.

Hei!

Jeg synes at det er leit at du er svimmel og får angst av det.

Du skriver at du har hatt det slik før også (svimmelhet og slitenhet).

Jeg håper at du greier å slappe av i natt og ta opp dette med lege når du får anledning til det. Det kan være godt å få spurt legen om slike ting som man er engstelig for og evt fått tatt undersøkelse om det er nødvendig.

Jeg ønsker deg god bedring

og sender en klem :)

Mvh Ole lukkøye

Anonymous poster hash: 0c877...21e

stjernestøv
Skrevet

Det hører vel til de ekstreme sjeldenheter at svimmelhet er et symptom på noe alvorlig. 

Du nevner blodtrykksfall. I såfall er man jo som regel mest svimmel når man reiser seg, særlig brått. En del medisiner i psykiatrien har etter hva jeg vet egenskaper som blokkerer alfa-reseptorer, som kan gjøre at man reagerer med blodtrykksfall på adrenalin (blodårer har den intrikate egenskapen at de både har alfareseptorer som gjør at årene trekker seg sammen som respons på adrenalin, og betareseptorer som gjør at de utvider seg, slik at kroppen skal prioritere og fordele blod riktig når man utsettes for stress).

Men - du kan jo bare måle blodtrykket, enten selv eller hos lege/sykepleier. Hvis du går til legen, vil han sikkert ta noen rutineblodprøver; blodceller, vitaminstatus, mineraler i blodet, osv.

Nesten alle medisiner kan ha svimmelhet som bivirkning, hyppig eller sjelden.

Hvordan svimmel er du da? Ør? Roterende svimmelhet (karusell), eller som å være på en båt? Roterende svimmelhet skyldes oftest tilstander i øret og nautisk svimmelhet oftere blodtrykket, men det kan som sagt være et utall årsaker og omtrent ingen av dem er farlige. Men det må legen finne ut av for deg hvis det plager deg - jeg er jo ikke lege :)

God bedring :)

Takk for et svar jeg ikke helt forstod ;)

Legen skal ha ferie i 14 dager nå. Min svimmelhet er mer sånn at jeg hopper inni meg og skvetter til, så blir jeg svimete og ting blir fjernt. Men siden jeg har hatt det slik før får jeg går ut fra at det er psykisk, men plagsomt er det. Og når jeg skal sove hopper hjertet inni meg og jeg skvetter til da og, føler jeg skal dø men lever jo enda. Vil ikke dø.

stjernestøv
Skrevet

Hei!

Jeg synes at det er leit at du er svimmel og får angst av det.

Du skriver at du har hatt det slik før også (svimmelhet og slitenhet).

Jeg håper at du greier å slappe av i natt og ta opp dette med lege når du får anledning til det. Det kan være godt å få spurt legen om slike ting som man er engstelig for og evt fått tatt undersøkelse om det er nødvendig.

Jeg ønsker deg god bedring

og sender en klem :)

Mvh Ole lukkøye

Takk :)

Får ikke kommet til lege med det første og det er synd, får heller prøve å ta det litt med ro og se om det hjelper. Har i alle fall klart å gå en tur i dag, ikke verst det. Klem tilbake.

AnonymBruker
Skrevet

Får ikke kommet til lege med det første og det er synd, får heller prøve å ta det litt med ro og se om det hjelper. Har i alle fall klart å gå en tur i dag, ikke verst det. Klem tilbake.

Takk!

Fint at du har gått tur i dag :)

Jeg håper at du tar kontakt med lege (om din faste lege er på ferie, kan du komme på time til en vikarlege/annen lege på samme legesenter), om du blir verre.

Jeg ønsker deg god bedring, og håper at du blir bedre av å ta det litt med ro, samt å koble av med turer og andre ting som du trives med :)

Mvh Ole lukkøye

stjernestøv
Skrevet

Takk!

Fint at du har gått tur i dag :)

Jeg håper at du tar kontakt med lege (om din faste lege er på ferie, kan du komme på time til en vikarlege/annen lege på samme legesenter), om du blir verre.

Jeg ønsker deg god bedring, og håper at du blir bedre av å ta det litt med ro, samt å koble av med turer og andre ting som du trives med :)

Mvh Ole lukkøye

Får se hvordan det går fremover, er glad så lenge jeg lever. Legen skulle ha ferie i 14 dager, gleder meg til behandleren er tilbake...ikke det at hun kan gjøre noe. Tror det er pga medisinene jeg tar jeg har det slik, men har hatt det slik uten medisiner og. Medisinene hjelper i alle fall sikkert ikke, forstår ikke vitsen med dem da. Forbanna medisiner! :(

Skrevet (endret)

Kjære deg,

Det du opplever når du sovner er HELT normalt og betyr ikke at du kommer til å dø. Det som skjer er at kroppen som en normal reaksjon på søvn "går i hvilemodus" og normalt sett gjør hjernen det samme samtidig. En rekke ting skjer da, man får naturlig en pustestans (siden oksygenmetningen i blodet skal være lavere under søvn - du har ikke det samme oksygenbehovet da), hjertet slår saktere, osv.

Men - når vi er stresset og anspente, så holder hjernen seg bevisst så lenge som mulig, altså lengre enn kroppen. Da "merker" vi denne hvilemodusen bevisst, og det føles som om hjertet stanser, pusten stanser, osv. Man våkner til med et rykk, hiver etter pusten, osv. og er sikker på at man holdt på å dø. Men det er altså feil.

Jeg får ofte det der i stressede perioder. Så holder det seg vekk noen måneder, og så kan det komme tilbake. Det følger av stress. Men heldigvis vet jeg hva det er og ikke er,sånn når den bevisste delen av hjernen våkner etter et par sekunder. Men der og da føles det livsfarlig, hver gang.

Svimmelheten din høres veldig psykisk ut for meg (altså kanskje forårsaket av angst, stress, spenning, osv). Kanskje i kombinasjon med en medikamentbivirkning, hva vet jeg. Men farlig høres det absolutt ikke ut.

Du kommer ikke til å dø :)

Endret av issomethingwrong
stjernestøv
Skrevet

Kjære deg,

Det du opplever når du sovner er HELT normalt og betyr ikke at du kommer til å dø. Det som skjer er at kroppen som en normal reaksjon på søvn "går i hvilemodus" og normalt sett gjør hjernen det samme samtidig. En rekke ting skjer da, man får naturlig en pustestans (siden oksygenmetningen i blodet skal være lavere under søvn - du har ikke det samme oksygenbehovet da), hjertet slår saktere, osv.

Men - når vi er stresset og anspente, så holder hjernen seg bevisst så lenge som mulig, altså lengre enn kroppen. Da "merker" vi denne hvilemodusen bevisst, og det føles som om hjertet stanser, pusten stanser, osv. Man våkner til med et rykk, hiver etter pusten, osv. og er sikker på at man holdt på å dø. Men det er altså feil.

Jeg får ofte det der i stressede perioder. Så holder det seg vekk noen måneder, og så kan det komme tilbake. Det følger av stress. Men heldigvis vet jeg hva det er og ikke er,sånn når den bevisste delen av hjernen våkner etter et par sekunder. Men der og da føles det livsfarlig, hver gang.

Svimmelheten din høres veldig psykisk ut for meg (altså kanskje forårsaket av angst, stress, spenning, osv). Kanskje i kombinasjon med en medikamentbivirkning, hva vet jeg. Men farlig høres det absolutt ikke ut.

Du kommer ikke til å dø :)

Takk, følte meg litt lettet av å lese dette :)

Synes det har gått litt bedre i dag og er kjempeglad for det, klarte å gå en tur men så er det det eneste jeg har gjort og. Trenger kanskje litt ro rundt meg, og skal tenke på det du skriver når jeg legger meg i kveld, for det føles jo ut som jeg skal dø ja. Har bare lyst å nyte sommeren uten plager, men får heller ta det som det kommer. Har bare ikke så lyst å reise så mye, noe de andre i familien har. Vil helst slappe av jeg, men det blir jo kjedelig. Kan ikke bare tenke på meg selv heller.

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg Jeg synes det var veldig fint det svaret Issomethingwrong skrev til deg.

Jeg var også veldig mye svimmel når jeg hadde mye angst/sykdomsangst og tenkte mye på døden. Det ene tok det andre, og jeg våknet til med rykk og panikk i det jeg sovnet og kroppen slappet av. Jeg gikk i helspenn hele tiden og kjente etter i kroppen etter hver minste endring, hvilket gjorde at jeg fikk angst og ble svimmetl.

Det virker som du tenker mye på det overnaturlige hvis jeg har rett. Hvis du kan klare å legge fra deg det og ikke tenke så mye og kjenne etter og prøve å slappe av og tenke at det ikke er farlig, kan det kanskje hjelpe deg litt også:) Det har hjulpet meg.

Anonymous poster hash: 58dac...8ff
stjernestøv
Skrevet

Hei,

Jeg Jeg synes det var veldig fint det svaret Issomethingwrong skrev til deg.

Jeg var også veldig mye svimmel når jeg hadde mye angst/sykdomsangst og tenkte mye på døden. Det ene tok det andre, og jeg våknet til med rykk og panikk i det jeg sovnet og kroppen slappet av. Jeg gikk i helspenn hele tiden og kjente etter i kroppen etter hver minste endring, hvilket gjorde at jeg fikk angst og ble svimmetl.

Det virker som du tenker mye på det overnaturlige hvis jeg har rett. Hvis du kan klare å legge fra deg det og ikke tenke så mye og kjenne etter og prøve å slappe av og tenke at det ikke er farlig, kan det kanskje hjelpe deg litt også :) Det har hjulpet meg.

Takk for kloke ord :)

Har klart å slappe av i helga så da har jeg vært mindre svimmel og mindre angst, men drømte i natt at jeg fikk masse energi i meg. Det stod noen kristne rundt meg og sa det var Jesus energien, men våknet med vond rygg. Prøver å ikke tenke så mye på noe som helst, litt sliten nå men ikke angst.

Skrevet

Jeg sliter ofte med svimmelhet pga stiv nakke, så kanskje kan det være noe sånt? Slik du beskriver det, så høres det mest ut som angstutløst svimmelhet. Dette går helt sikkert fint :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror man drømmer og ting man tenker på og bekymrer seg for i hverdagen. Jeg har så mye psyke drømmer og lurer på hvor alt kommer fra! Prøver å ikke tenke på drømmene mine, for våkner av angst og nedstemthet av mine egne drømmer og føler meg utslitt og sliten når jeg våkner.

stjernestøv
Skrevet

Jeg sliter ofte med svimmelhet pga stiv nakke, så kanskje kan det være noe sånt? Slik du beskriver det, så høres det mest ut som angstutløst svimmelhet. Dette går helt sikkert fint :)

Jeg har stiv nakke og stive skuldre så det kan være det og, angsten kommer som følge av svimmelheten tror jeg. Blir redd det er noe alvorlig galt, men i helga var jeg jo ikke svimmel. Men begynte igjen litt i går kveld.

stjernestøv
Skrevet

Jeg tror man drømmer og ting man tenker på og bekymrer seg for i hverdagen. Jeg har så mye psyke drømmer og lurer på hvor alt kommer fra! Prøver å ikke tenke på drømmene mine, for våkner av angst og nedstemthet av mine egne drømmer og føler meg utslitt og sliten når jeg våkner.

Ja mye rart man kan drømme om, tar det ofte med meg inn i hverdagen jeg og lurer på hva det betyr.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...