ISW Skrevet 26. juni 2013 Skrevet 26. juni 2013 Bare en liten kommentar: Hvorfor skal du ta dette helsekostproduktet, er det ikke bedre å bruke en SSRI hvis du skal øke mengden serotonin i hjernen, så vet du liksom hva du får i stedet for helsekostprodukter med variabel og mangelfullt dokumentert effekt? Av disse tetrasykliske antidepressivene er det vel uansett Remeron som har best effekt på serotonin, ut fra hva NHD fortalte meg i en annen tråd. Og det har like bra effekt på søvn, osv. som Tolvon, så kanskje legen din kan slå "to fluer i en smekk" her, slik at du slipper å bruke penger på et kosttilskudd i tillegg? 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 26. juni 2013 Skrevet 26. juni 2013 Såvidt meg bekjent er 5-HTP ikke å få kjøpt i Norge, så jeg regner med du har bestilt det fra utlandet. 5-HTP øker serotonin i blodet før det når hjernen (til forskjell fra psykofarmaka som Tolvon). Det er en teoretisk mulighet for at dette kan skade organer (fibrose i hjertet). For meg er det nok til at jeg ikke ville tatt dette kosttilskuddet. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. juni 2013 Skrevet 27. juni 2013 Siden "helsekostprodukter" aldri er testet, kan ingen gi deg et svar på hvordan Tolvon og et eller annet "lurium-x" går sammen. Det er ingen som trenger "helsekostprodukter", så det kan du like godt droppe. Du har vel en renovasjonsordning der du kan kaste penger du ikke trenger. 0 Siter
Nycora Skrevet 27. juni 2013 Skrevet 27. juni 2013 Siden "helsekostprodukter" aldri er testet, kan ingen gi deg et svar på hvordan Tolvon og et eller annet "lurium-x" går sammen. Det er ingen som trenger "helsekostprodukter", så det kan du like godt droppe. Du har vel en renovasjonsordning der du kan kaste penger du ikke trenger. Så det er i søppeldunkene rundt omkring man finner mye penger? Takk for opplysningen! :-). 0 Siter
ISW Skrevet 27. juni 2013 Skrevet 27. juni 2013 Optimalt sett ja, men problemet er at folk kjøper dette tullet i stedet.. 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 27. juni 2013 Skrevet 27. juni 2013 Det er ikke alt av helsekost-/naturprodukter som er tull. Flere preparater har vært grundig studert og har dokumenter effekt, f.eks. Johannesurt, som er det mest foreskrevne preparatet mot depresjon i Tyskland. Det er mulig 5-HTP hjelper mot depresjon, men også disse preparatene kan ha bivirkninger, og når medikamentet heller ikke selges i Norge bør man være særlig oppmerksom og sette seg inn i ting før man tar det. Jeg veit ikke om studier som har påvist at 5-HTP er skadelig, men 5-HTP metaboliseres i leveren og øker serotonin-innholdet i blodet betraketlig. Det siste er assosiert med fibrose i organer. Når det meste av 5-HTP metaboliseres i leveren er det også "bortkasta" fordi det først gjør nytte når det kommer til hjernen. Ved tillegg av karbidopa forhindrer man at 5-HTP metaboliseres i leveren, men karbidopa er sannsynligvis reseptbelagt også i de landene man kan bestille 5-HTP fra og dermed ikke inkludert i preaparatet. Det er derfor jeg syns du bør advares mot å bruke 5-HTP. 0 Siter
ISW Skrevet 27. juni 2013 Skrevet 27. juni 2013 Det er ikke alt av helsekost-/naturprodukter som er tull. Flere preparater har vært grundig studert og har dokumenter effekt, f.eks. Johannesurt, som er det mest foreskrevne preparatet mot depresjon i Tyskland. Det er mulig 5-HTP hjelper mot depresjon, men også disse preparatene kan ha bivirkninger, og når medikamentet heller ikke selges i Norge bør man være særlig oppmerksom og sette seg inn i ting før man tar det. Jeg veit ikke om studier som har påvist at 5-HTP er skadelig, men 5-HTP metaboliseres i leveren og øker serotonin-innholdet i blodet betraketlig. Det siste er assosiert med fibrose i organer. Når det meste av 5-HTP metaboliseres i leveren er det også "bortkasta" fordi det først gjør nytte når det kommer til hjernen. Ved tillegg av karbidopa forhindrer man at 5-HTP metaboliseres i leveren, men karbidopa er sannsynligvis reseptbelagt også i de landene man kan bestille 5-HTP fra og dermed ikke inkludert i preaparatet. Det er derfor jeg syns du bør advares mot å bruke 5-HTP. Ja, men Johannesurt (i likhet med Valeriarot) er jo et godkjent legemiddel i Norge. Jeg mener vel med ganske få unntak at kan du ikke kjøpe det på apoteket, så drit i det. (med apotek mener jeg ikke diverse "friluftsapotek" rundt omkring i landet). Med "få unntak" så mener jeg at f.eks Inositol (et sukkeralkohol) viser lovende resultater mot angst, tvang og depresjon og burde kanskje vært solgt i Norge. Det er det ikke. Finnes vel muligens et par andre også. På www.nifab.no finner man en del ganske objektiv informasjon om ulike naturmidler og annet heksebrygg. Kan være verdt en kikk. Når det gjelder 5-HTP så er det riktig at visse aminosyrer er forløpere til signalsubstanser i hjernen (tryptofan til serotonin, tyrosin til NA og DA), men det er ikke nødvendigvis lurt å spise disse stoffene, da de enten 1) ikke passerer blod-hjernebarrieren, og/eller 2) har effekt alskens andre steder i kroppen også. Og ikke ser jeg vitsen med det, når man like gjerne bare kan ta et utprøvd stoff som faktisk øker mengden av disse stoffene i hjernen, altså en reopptakshemmer. Billigere er det jo også siden man får det av legen på blå 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.