Gå til innhold

Foreldelsesfrister i straffesaker.


Gjest Soleie

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg jobber på spreng med å finne ut om dette med foreldelsesfrister, og jeg ser at dette emnet har vært oppe her før.

Jeg fikk også beskjed hos politiet at mine saker var for gamle, men jeg kunne ikke godta det, spesielt ikke etter å ha lest denne artikkelen:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/oslo/d175506.htm

Så jeg strever videre i mine undersøkelser, jeg...og håper på at alle drittsekkene engang får sin velfortjente straff!

Hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Soleie!

Jeg sier til deg, som jeg sier til alle andre som spør om dette: Ta kontakt med JURK for gratis råd og veiledning!

Lykke til! Og særlig sett i lys av denne saken, kan det virke verdt å kjempe videre! Nå kjenner jeg ikke detaljene i din historie, så jeg kan ikke si noe i forhold til tidsfristen konkret for din sak. Det er også avhengig av hva slags type overgrep som har blitt utført.

Vennlig hilsen Grete :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Soleie!

Jeg sier til deg, som jeg sier til alle andre som spør om dette: Ta kontakt med JURK for gratis råd og veiledning!

Lykke til! Og særlig sett i lys av denne saken, kan det virke verdt å kjempe videre! Nå kjenner jeg ikke detaljene i din historie, så jeg kan ikke si noe i forhold til tidsfristen konkret for din sak. Det er også avhengig av hva slags type overgrep som har blitt utført.

Vennlig hilsen Grete :-)

Det har jeg gjort - pr. fax den 19/11 - men jeg har ikke fått noe svar..!

Nå skal jeg skaffe meg en bistandsadvokat og anmelde begge sakene uansett.

Hvis du er interessert, så les mitt innlegg her fra den 22/11.

Vennlig hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg gjort - pr. fax den 19/11 - men jeg har ikke fått noe svar..!

Nå skal jeg skaffe meg en bistandsadvokat og anmelde begge sakene uansett.

Hvis du er interessert, så les mitt innlegg her fra den 22/11.

Vennlig hilsen fra

Jeg tror JURK har det veldig travelt, så det kan jo ta litt tid før du får svar. Eventuelt kan du jo ringe dem og purre. Smart å sende fax, nå har du noe å vise til!

Sånn umiddelbart vil jeg si at hvis det er ca 30 år siden din bror misbrukte deg, spørs det om det blir noen sak av det. Men jeg kjenner jo ikke detaljene, og derfor synes jeg det er veldig fornuftig av deg å kontakte advokat. Den andre saken er det jo også mer enn 20 år siden skjedde, men der har du kanskje "vitner" fra denne tiden som husker hva de gjorde med deg, siden historien gikk for å være "kul" i vennegjengen. Hva tror du selv?

Det som er viktig, er at du undersøker hvilke muligheter du har for å få anmeldt sakene. Så slipper du å gruble på det lenger, du får svar og så kan du forholde deg til det i stedet for "tenk hvis...."

Det som nok ville være fint for deg, måtte være å få hjelp til å bearbeide det som skjedde for så lenge siden, slik at du kan lære å leve et godt liv sammen med datteren din. Har du snakket med psykolog? Det ville jeg gjøre hvis jeg var deg!

Vennlig hilsen Grete :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror JURK har det veldig travelt, så det kan jo ta litt tid før du får svar. Eventuelt kan du jo ringe dem og purre. Smart å sende fax, nå har du noe å vise til!

Sånn umiddelbart vil jeg si at hvis det er ca 30 år siden din bror misbrukte deg, spørs det om det blir noen sak av det. Men jeg kjenner jo ikke detaljene, og derfor synes jeg det er veldig fornuftig av deg å kontakte advokat. Den andre saken er det jo også mer enn 20 år siden skjedde, men der har du kanskje "vitner" fra denne tiden som husker hva de gjorde med deg, siden historien gikk for å være "kul" i vennegjengen. Hva tror du selv?

Det som er viktig, er at du undersøker hvilke muligheter du har for å få anmeldt sakene. Så slipper du å gruble på det lenger, du får svar og så kan du forholde deg til det i stedet for "tenk hvis...."

Det som nok ville være fint for deg, måtte være å få hjelp til å bearbeide det som skjedde for så lenge siden, slik at du kan lære å leve et godt liv sammen med datteren din. Har du snakket med psykolog? Det ville jeg gjøre hvis jeg var deg!

Vennlig hilsen Grete :-)

Hei igjen!

Jeg har oversendt alle fakta og spørsmål til en advokat i dag - hun vil bli min bistandsadvokat uansett tror jeg. Jeg har også sendt denne problemstillingen "Norge rundt", bl.a. til Justisdepartementet. Jeg håper også å få svar fra Bohinen, advokaten som hadde denne saken i Oslo.

Vitner i den andre saken er det plenty av - og nå kommer det jo snart en ny lov som gir adgang til anonym vitneførsel. Tror nok det kan være greit for dem som ev. skal vitne mot gjerningsmennene.

Advokaten rådet meg i dag til å anmelde sakene uansett - så fikk politiet ta stilling til foreldelsesfristen etterpå. Skulle alt være for gammelt, vil jeg da kunne søke om erstatning fra staten.

Jeg har i alle år vært nødt til å være min egen psykolog for i det hele tatt å overleve mentalt - og jeg er ganske flink. :o) Men joda, i august fikk jeg begynne hos psykolog, og jeg var veldig innstilt på å følge hennes behandligsmetode: Å snakke om akkurat det jeg følte for.

Til å begynne med ga jeg mest bakgrunnsinformasjon, før jeg i 5. og 6. konsultasjon fortalte om disse overgrepene mm.

Deretter fikk jeg "tilbakemelding" fra mitt eget sinn om at NÅ begynner det å rakne skikkelig - og kuttet ut terapien i slutten av oktober...med håp om å klare å "holde skansen" som jeg så omhyggelig hadde bygd opp.

Det motsatte skjedde, og jeg ble tvunget til å møte alle de følelsene og detaljene jeg husket...og til å huske mer og mer.

Jeg skjønte hvorfor jeg hadde dette uforståelige negative forhold til min datter, jeg skjønte så veldig, veldig mye...og jeg ble så sint, så sint!

Dette raseriet skal jeg nå ta vare på, for det er det eneste som kan få meg helskinnet gjennom det som kommer.

Og når jeg er ferdig med det, kan jeg begynne å bry meg mer om andre - deriblandt alle dere her inne...

Skal gi jevnlige rapporter.

Vennlig hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...