Gå til innhold

Funksjonssvikt i forhold til arbeidsliv og vilje

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

1 )Min absolutt positive erfaring er at arbeidsgivere virkelig stiller opp og legger til rette for medarbeidere som er syke. Det er særdeles sjelden at jeg opplever det motsatte.

Dette gjelder de som allerede er ansatt.

2) At det kan være vanskelig å komme inn i arbeidsmarkedet for de som ikke er helt friske, det ser jeg klart.

1) Det er fint at du har den positive erfaringen.

Er arbeidsgivere pålagt å legge til rette for ansatte som er syke?

2) Kan løsningen for at flere som ikke er helt friske lettere kan komme inn i arbeidsmarkedet være;

at det blir laget regler for at arbeidsgivere blir pålagt å ansette en bestemt %andel personer som ikke er helt friske og som må ha lavere stillingsandel enn 100% og/eller tilrettelegging i forhold til arbeidstid, samt evt annen tilrettelegging?

Anonymous poster hash: 3ff83...0e4

Skrevet (endret)

Min absolutt positive erfaring er at arbeidsgivere virkelig stiller opp og legger til rette for medarbeidere som er syke. Det er særdeles sjelden at jeg opplever det motsatte.

Dette gjelder de som allerede er ansatt. At det kan være vanskelig å komme inn i arbeidsmarkedet for de som ikke er helt friske, det ser jeg klart.

Har du en fast jobb er du stort sett sikret.  Arbeidsgiver har plikt til å legge til rette, og mesteparten er også medmenneskelige.  Det er når du ikke er i et fast arbeidsforhold du får problemer.  Derfor synes jeg det var veldig positivt det issomethingwrong skrev om at hun også nyansatte folk hun visste var reduserte.  Jeg tror ikke det er så mange av dem.

Endret av toyan
Skrevet

1) Det er fint at du har den positive erfaringen.

Er arbeidsgivere pålagt å legge til rette for ansatte som er syke?

2) Kan løsningen for at flere som ikke er helt friske lettere kan komme inn i arbeidsmarkedet være;

at det blir laget regler for at arbeidsgivere blir pålagt å ansette en bestemt %andel personer som ikke er helt friske og som må ha lavere stillingsandel enn 100% og/eller tilrettelegging i forhold til arbeidstid, samt evt annen tilrettelegging?

Arbeidsgiver er pålagt å legge til rette for ansatte som er syke.  Hvis det ikke er muligheter for å legge til rette, så må de beskrive hvorfor det ikke er mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver er pålagt å legge til rette for ansatte som er syke.  Hvis det ikke er muligheter for å legge til rette, så må de beskrive hvorfor det ikke er mulig.

Takk for svar!

Vet du om arbeidsgivere som er IA-virksomhet med samarbeidsavtale, forplikter seg til nyansettelser av personer som ikke er helt friske? Det burde være med. Jeg kan ikke finne det i denne:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ad/tema/velferdspolitikk/inkluderende_arbeidsliv/ia-dokumenter/ny-samarbeidsavtale.html?id=614398

Skrevet

Takk for svar!

Vet du om arbeidsgivere som er IA-virksomhet med samarbeidsavtale, forplikter seg til nyansettelser av personer som ikke er helt friske? Det burde være med. Jeg kan ikke finne det i denne:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ad/tema/velferdspolitikk/inkluderende_arbeidsliv/ia-dokumenter/ny-samarbeidsavtale.html?id=614398

Jeg vet ikke sikkert, men tror ikke de er forpliktet til det.  Men når de først har ansatt en person så har de mange forpliktelser for å legge til rette hvis vedkommende blir syk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke sikkert, men tror ikke de er forpliktet til det.  Men når de først har ansatt en person så har de mange forpliktelser for å legge til rette hvis vedkommende blir syk.

Takk for svar!

Trondheim kommune skal legge til rette for rekruttering av medarbeidere med funksjonsnedsettelser.

Jeg håper at dette skjer i flere kommuner og at flere arbeidsgivere gjør det samme.

Se fra side 6, under funksjonsevne her:

www.trondheim.kommune.no/attachment.ap?id=47826‎

linken er problematisk. Du kan finne dokumentet ved å google:

mangfoldig arbeidsliv temaplan (2) 1.pdf - Trondheim Kommune

Madelenemie
Skrevet

Vi har alle et potensiale som vi kan utnytte om vi har vilje til det.

Potensialet er ulikt, så alle kan ikke jobbe 100% om de aldri så mye har vilje til det.

Det jeg mener er at mange kunne utnyttet sitt potensiale langt mer om de bare hadde vilje til å gjøre det. Med det mener jeg ikke at alle kan bli som Birgit Røkkum Skarstein, men mange kunne greid langt mer om de hadde hatt litt mer gøts og i noe større grad var villige til å ta på seg ubehag.

Hei!

Hvor kommer denne viljen og dette gøtse fra mener du?

Eller hvordan finner man den viljen og det gøtse som andre fikk inn med morsmelken?

Jeg kjenner ingen som ikke ønsket å jobbe.

En foreleser på medisin, lege fra Steinkjer, sa dette kloke: " i min tid som fastlege har jeg bare møtt to mennesker som syns de vant i lotto da de fikk sin uføretrygd innvilget, det var dem vel unt (når han sa det smilte han), alle de andre, ville bare jobbe, de var bare for syke". Jeg husker godt hans ord, han var både erfaren med sine 50 år og klok!

De to som "vant i lotto" :-) Var to eldre brødre på et småbruk i Trøndelag.

Jeg tror ikke vilje og gøts alltid lar seg mobilisere for de mennesker som er helt knekt, da må kanskje heller storsamfunnet rundt ta på seg ansvaret for sviket, som skjer igjen og igjen og skaper nye mennesker som ikke klarer arbeidslivet.

Hvis flere på et tidligere tidspunkt gjorde sin plikt, varslet om naboens ville fester, om barna som vokser opp under denne uroen, og ikke var så redd for å varsle en gang for mye, så kanskje kan nav-statistikken gå mer i riktig retning av "alle i aktivitet og arbeid".

Det er nok mer enn en god grunn for at de som har uføretrygd har det.

motorPrøysen
Skrevet

For meg er det opplagt at mye av sykdomstrygden i Norge er en form for skjult arbeidsledighet. Jeg tror det har lite å gjøre med at folk ikke vil eller gidder å jobbe, og mye mer å gjøre med at vi har en økonomi og et arbeidsmarked som for enkelte blir for trangt. Grunnen til at de ikke får innpass på er ofte "sosiopsykologiske utfordringer" — lav utdanning, vanskelige familie- eller boforhold, etc. Det stresset og ubehaget det fører til å leve under slike forhold defineres ofte som psykisk sykdom av "systemet" (leger/NAV), fordi det ville vakt oppstand i den arbeidsaktive delen av befolkningen om disse menneskene uten videre skulle få penger for å ikke jobbe. Dette er ikke en bevisst strategi fra leger og NAV-ansatte, men noe som skjer fordi "systemet er slik". I praksis er dette en måte å skjule sosial ulikhet på, og en lynavleder fra dette, sida fokus rettes mot det syke individet. 

Fordi Norge pga. oljeinntekter er i en særstilling i forhold til andre land har vi enn så lenge råd til dette. Dette ligner på praksisen i andre oljenasjoner, som Saudi Arabia og Kuwait. Der benyttes ikke trygd, men diverse "innholdsløse" stillinger i det offentlige der det stilles få krav til arbeidstaker.

Når det er sagt er det nok av forskning som viser at det er negativt for psykisk helse å være ute av jobb, og dermed kunne man si at flere burde komme i jobb av hensyn til dem som individer, ikke samfunnet. Men dette er heller ikke hele sannheten, for avhengig av hvilken jobb du er i kan arbeid være verre for psykisk helse enn arbeidsledighet: http://oem.bmj.com/content/early/2011/02/26/oem.2010.059030.abstract

Mitt råd til dere som bekymrer dere for at dere er trygdesnyltere: Slutt å bekymre dere, dette ville være den siste bekymringen til en ekte trygdesnylter. Tenk på dere selv. Finn aktiviterer som gir dere glede og mening i hverdagen, med god samvittgihet. Frivillig arbeid og å gjøre noe for andre oppleves veldig meningsfylt for mange. Forsøk dere i jobb hvis dere ønsker det og har muligheten, men velg typen jobb med omhu.

AnonymBruker
Skrevet

Mitt råd til dere som bekymrer dere for at dere er trygdesnyltere: Slutt å bekymre dere, dette ville være den siste bekymringen til en ekte trygdesnylter. Tenk på dere selv. Finn aktiviterer som gir dere glede og mening i hverdagen, med god samvittgihet. Frivillig arbeid og å gjøre noe for andre oppleves veldig meningsfylt for mange. Forsøk dere i jobb hvis dere ønsker det og har muligheten, men velg typen jobb med omhu.

Jeg bekymrer meg mye over dette. Så takk for den tilbakemeldingen!

Og ja - du har rett i dette andre du sier, med å prøve å gjøre noe...

Anonymous poster hash: e45ab...671

Skrevet

Takk for svar!

Trondheim kommune skal legge til rette for rekruttering av medarbeidere med funksjonsnedsettelser.

Jeg håper at dette skjer i flere kommuner og at flere arbeidsgivere gjør det samme.

Se fra side 6, under funksjonsevne her:

www.trondheim.kommune.no/attachment.ap?id=47826‎

linken er problematisk. Du kan finne dokumentet ved å google:

mangfoldig arbeidsliv temaplan (2) 1.pdf - Trondheim Kommune

Det var mye å lese gjennom så jeg vet ikke om jeg klarte å få med meg alt. Men som jeg forstod så var det snakk om praksisplasser til de med nedsatt funksjon.  Det er jo positvt at de skal kunne få seg arbeidserfaring men i lengden er det lett å bli mismodig med å jobbe gratis. Usikkerheten hvor lenge du har jobb kan også for enkelte være vanskelig.  For meg var fast stabil jobb viktig for psyken. Det var først da jeg klarte å falle til ro. Så jeg håper at flere også kan ansette reduserte personer i faste stillinger.  

AnonymBruker
Skrevet

Det var mye å lese gjennom så jeg vet ikke om jeg klarte å få med meg alt. Men som jeg forstod så var det snakk om praksisplasser til de med nedsatt funksjon.  Det er jo positvt at de skal kunne få seg arbeidserfaring men i lengden er det lett å bli mismodig med å jobbe gratis. Usikkerheten hvor lenge du har jobb kan også for enkelte være vanskelig.  For meg var fast stabil jobb viktig for psyken. Det var først da jeg klarte å falle til ro. Så jeg håper at flere også kan ansette reduserte personer i faste stillinger.  

Takk for svar!

Det var fra ca midten på side 6 og litt på side 7.

I tillegg til praksis-plasser var det snakk om nyansettelser, om jeg forsto det riktig.

Fra side 7:

"Mål:

Trondheim kommune skal legge til rette for rekruttering av medarbeidere med funksjonsnedsettelser

Strategier:

1. Kvalifiserte søkere med redusert funksjonsevne skal innkalles til intervju

2. Mulighetene for tilrettelegging som NAV kan bistå med, skal være kjent blant kommunens enhetsledere

3. Det skal legges til rette for praksisplasser for personer med redusert funksjonsevne

4. Unge funksjonshemmede skal tilbys sommerjobb i ”Ung i jobb”

5. Trondheim kommune skal samarbeide med de ulike organisasjonene om holdningsendringer til samarbeide  om holdningsendringer til funksjonshemmede i arbeidslivet"

Skrevet

Takk for svar!

I tillegg til praksis-plasser var det snakk om nyansettelser, om jeg forsto det riktig.

Fra side 7:

"Mål:

Trondheim kommune skal legge til rette for rekruttering av medarbeidere med funksjonsnedsettelser

Strategier:

2. Mulighetene for tilrettelegging som NAV kan bistå med, skal være kjent blant kommunens enhetsledere

3. Det skal legges til rette for praksisplasser for personer med redusert funksjonsevne

5. Trondheim kommune skal samarbeide med de ulike organisasjonene om holdningsendringer til samarbeide  om holdningsendringer til funksjonshemmede i arbeidslivet"

Det var bedre.  Fikk ikke med meg punkt 1.  Men de må få samme mulighet til å få jobben også.  Ikke bare bli innkalt til intervju.  

Jeg synes det var interessant det mototPrøysen skrev om at mye av sykdomstrygden var en form for skjult arbeidsledighet.

Det er nok mange av de trygdede som kunne tenkt seg å jobbe, og fint ville klart å gjøre en god jobb, hvis de fikk anledning til det. 

Skrevet

Takk for svar!

Fra side 7:

"Mål:

Strategier:

Denne typen programerklæringer finnes mange steder og har gjort det i mange år uten at det har endret vesentlig på motviljen mot å ansette funksjonshemmede.

Enkelte antar at de nye rettighetene til tilrettelegging på arbeidsplassen for arbeidstakere vil gjøre det enda vanskeligere for mennesker med nedsatt funksjonsevne å komme i ordinært arbeid. Det er større økonomisk risiko ved slike ansettelser nå enn det var før.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...