Gå til innhold

Trygdesnylteri

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Den naboen høres jo ut som han er psykisk syk, så da er det kanskje derfor han er uføretrygdet.

Den hjemmehjelpen brøt jo taushetsplikten sin.

Hei!

Ja skikkelig :-)

Også da jeg kom på en somatisk avd på sykehuset med mitt barn, snakket de så sakte til meg at jeg ble forundret... etter en stund skjønte jeg at de hadde fått informasjon om at jeg, mor, hadde autisme, jeg lurte på hvorfor og da hadde sykepleieren også ringt Ullevål :-) :-)

Fra sykehuset var det godt ment, de trodde jeg oppfattet dårlig, ja jeg har forsinket prosessering, men jeg skjønte ikke måten de snakket til meg på, de tok meg jo også i hånden ved en anledning (noe jeg ikke liker bli leid), så jeg ble mildt sagt forundret.

Jeg tror hun brøt mange taushetsplikter :-)

Fortsetter under...

Madelenemie
Skrevet

Kriminalitet er og blir kriminalitet, selv om personen er hyggelig og snill.

Nå er du bare naiv.

Hei!

Hm..

ja vel, nå ble jeg usikker, jeg er et ganske slitent menneske og jeg vil ikke ha bråk.

Jeg hadde tenkt å hvile meg i sommer, nå tre dager, til før jeg reiser, for jeg skal på forelesninger til høsten.

Madelenemie
Skrevet

Jeg går også veldig sjelden på kafe :-). ¨Både fordi jeg er syk og fordi det ikke engasjerer meg. Som du sier: Den energien man har kan man bruke på noe mere fornuftig. Jeg er en lesehest og er hodet mitt så "klart" at jeg greier å konsentrere meg og ikke er for sliten, så leser jeg heller.

Faste rutinger er viktig, ja, men jeg har dessverre dager da jeg blir liggende til langt utpå ettermiddagen. Da er jeg syk. Forsøker uansett å komme meg i seng i noenlunde riktig tid, men når jeg er syk med feber, utmattet, føler meg influensasyk, så er det ikke så lett å komme seg opp. Prøver uansett å sitte i en stol når jeg er syk, om ikke annet. Men jeg sover veldig mye når jeg er sånn, opptil 15 timer pr. dag. Tror jeg skal levere inn denne kroppen min på gjenbrukstorget og se om ikke de kan bruke den til noe.

Hei

Hm da har du det ikke lett.

Med en slik helse bør man unne seg det man kan enten det er å lese eller gå på kafe.

Jeg er utrolig sliten enkelte dager og har stått på fire og brukket meg/kastet opp mens jeg har luket, da er jeg ikke syk, kun sliten, jeg burde selv satt meg i en stol, men gjør sjelden det, derfor ikke rart min mann sier jeg har adhd av og til.

Når jeg kom fra ferie nå lørdag kveld tok det noen timer også var alle sekker utpakket, vasket , tørket osv...At min mann da vil jeg skal snakke litt, er helt umulig for jeg "skal bare", jeg slapper bare av når jeg skriver på PC ellers har jeg alltid prosjekter på gang for tiden.

Skrevet

Jeg er kronisk syk, dessverre. Har vært mere og mindre syk i 13 år. Jeg har forsøkt mange ganger å jobbe litt, men resultatet har alltid blitt at jeg ble liggende. Er utmattet og greier nesten ingenting. Det jeg gjør, gjør jeg pga jeg er veldig sta. Jeg er også mye deprimert. Ikke så rart kanskje? Er så utmattet hele tiden, og jeg er ikke en person som liker å sitte i en stol. Jeg har måttet lære meg til å leve et liv i "slow motion", jeg som elsker å løpe, gå turer, og mye mere. Men jeg må bare akseptere at slik er det ikke, der har jeg gått noen runder med meg selv.

Jeg har veldig mange interesser. Er utdannet inne helse, har høyere utdanning og jobbet i mange år før jeg ble syk. Skulle ønske jeg hadde litt av den energien jeg hadde den gangen.

Men jeg må se det positive i det som er. Jeg er heldig som er født i Norge, har vel egentlig vunnet i Lotto der. Hadde jeg nå levd i et u-land, ville jeg nok høyst sannsynlig ha sultet i hjel om ingen andre hadde tatt seg av meg. I Norge er vi så heldige at vi ha et system som fanger opp sånne som meg. Det er positivt, derfor er det veldig synd når/om noen misbruker denne ordningen.

Bare et spørsmål (ikke at det overhode er min sak), men hvis du lider av kronisk utmattelse, har du fulgt med på den norske forskningen som har funnet sted rundt dette? Man nærmer seg et gjennombrudd ved hjelp av kreftmedisin.

serenity777
Skrevet

Jeg var fattig  som juling da jeg flyttet for meg selv, og levde i en umedisinert psykose ett par år, før jeg fikk ett brev fra trygdekontoret om att de ville jeg skulle skrive under en uføresøknad. Det var deilig, å få fast inntekt, og det hjalp på psyken, så jeg ble bedre, og jobbet deltid en stund året etter jeg fikk trygden. Siden har det gått opp og ned med psyken, og blitt mindre og mindre jobbing. Jeg er sjeleglad jeg har den økonomiske tryggheten som en uføretrygd er. Men jeg ville selvsagt byttet den i bedre helse, og det å ikke være schizofren på dagen, dersom det var mulig. Men nå er jeg altså schizofren, og jeg kan ikke omgås mennesker, så da for jeg heller leve med att sikkert noen synes jeg er en trygdesnylter...

AnonymBruker
Skrevet

Bare et spørsmål (ikke at det overhode er min sak), men hvis du lider av kronisk utmattelse, har du fulgt med på den norske forskningen som har funnet sted rundt dette? Man nærmer seg et gjennombrudd ved hjelp av kreftmedisin.

Akkurat det er vel fortsatt svært omstridt.

Anonymous poster hash: 9f8c4...d7e

Annonse

Skrevet

Ja, følger med på det meste innen helse. Min utmattelse kommer av en annen sykdom. Ikke så mye å gjøre med, annet enn å lære seg å leve med den og akseptere at sånn er det. I dag har jeg faktisk greid å gå på butikken å handle, i tillegg har jeg plantet på kirkegården. Det er nok, da må jeg hvile så jeg ikke blir liggende igjen. Prøver å være glad for det jeg har og det lille jeg greier. Det gjelder å sette pris på de små ting i livet, finne positive og givende ting, selv om man er syk.

Skrevet

Hei

Hm da har du det ikke lett.

Med en slik helse bør man unne seg det man kan enten det er å lese eller gå på kafe.

Jeg er utrolig sliten enkelte dager og har stått på fire og brukket meg/kastet opp mens jeg har luket, da er jeg ikke syk, kun sliten, jeg burde selv satt meg i en stol, men gjør sjelden det, derfor ikke rart min mann sier jeg har adhd av og til.

Når jeg kom fra ferie nå lørdag kveld tok det noen timer også var alle sekker utpakket, vasket , tørket osv...At min mann da vil jeg skal snakke litt, er helt umulig for jeg "skal bare", jeg slapper bare av når jeg skriver på PC ellers har jeg alltid prosjekter på gang for tiden.

Jeg også gjør mye enkelte dager, men for meg straffer det seg alltid med at jeg blir syk og liggende. Det har tatt lang tid å lære seg at jeg må være veldig forsiktig. Er jeg ikke det får jeg straffen selv.

Det som også er vanskelig er at jeg enkelte dager kan tåle litt mere, jeg vet bare ikke når. Jeg har mange prosjekter på gang i hodet mitt, veldig mye jeg kunne ha tenkt meg å gjort. Har perioder hvor jeg er ganske hyper i hodet, og jeg gjør litt for mye. Da blir jeg gjerne syk i dager/uker etterpå. Så det lønner seg jo ikke, det er bare så veldig fristende å leve normalt når jeg sjelden har en god dag.

Iblant tror jeg at jeg er frisk igjen. Det trodde jeg i vår. Begynte å gå turer og koste meg. Det varte i ca 4 dager, så var jeg syk i 14 dager. Ikke morsomt nei, men jeg lever, et liv er sikkert bedre enn intet liv :blink: .

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...