Gå til innhold

krise, legevakt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva jeg skal gjøre. Går i terapi men snart ferie. Helg nå og ingen tilgjengelig. Klarer ikke spise sove eller roe ned. Panikkangst. Pga problemer ift sambo. Sliter tungt med relasjoner nå. AP hjelper ikke uansett dose. Har ikke noe annet. Ligger på badegulvet det er alt jeg klarer. Vil ikke bli lagt inn. Er det dumt å ringe legevakt? Føles ikke ut som jeg bør. Tenkte å spør etter noe å roe ned på - sove på. Er dette frekt? Vil de tro jeg bare er ute etter piller? Vet ikke hva annet gjøre. Klarer bare å være på badet. Alene. Men jeg vil ikke være til bry for noen heller ikke legevakt..

Anonymous poster hash: 5dac5...79a

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Legevakten har dessverre ikke noe å by på i slike situasjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Legevakten har dessverre ikke noe å by på i slike situasjoner.

De kan ikke gi meg noe roende heller? Ikke at jeg tror det er noe annet enn kriseløsning.. .

AnonymBruker
Skrevet

De kan ikke gi meg noe roende heller? Ikke at jeg tror det er noe annet enn kriseløsning.. .

De vil heller legge deg inn enn å gi deg én Sobril. Og sånn må det nok være.

Anonymous poster hash: 56664...c1f

Skrevet

Vet ikke hva jeg skal gjøre. Går i terapi men snart ferie. Helg nå og ingen tilgjengelig. Klarer ikke spise sove eller roe ned. Panikkangst. Pga problemer ift sambo. Sliter tungt med relasjoner nå. AP hjelper ikke uansett dose. Har ikke noe annet. Ligger på badegulvet det er alt jeg klarer. Vil ikke bli lagt inn. Er det dumt å ringe legevakt? Føles ikke ut som jeg bør. Tenkte å spør etter noe å roe ned på - sove på. Er dette frekt? Vil de tro jeg bare er ute etter piller? Vet ikke hva annet gjøre. Klarer bare å være på badet. Alene. Men jeg vil ikke være til bry for noen heller ikke legevakt..

Jeg tror du kan klare å roe ned deg selv. Første skritt er å gi opp ideen om at du trenger legetilsyn i kveld. Så lenge du lurer på om du skal kontakte noen og er opptatt av at ingen er tilgjengelig, så tror jeg at du forsterker uroen og angsten.

Det er fortsatt slik at vonde følelser gjør vondt - men ikke er farlig. Det gjelder også sterk angst. Vondt, men ufarlig.

Jeg tenker det er minst tre forskjellige ting du kan gjøre akkurat nå:

1. Sette deg i stuen og se på tv

2. Gå og legge deg i senga. Pust rolig og prøv å finne roen.

3. Gå deg en liten tur dersom du trenger total pause fra samboeren din noen minutter.

AnonymBruker
Skrevet

De vil heller legge deg inn enn å gi deg én Sobril. Og sånn må det nok være.

Det er vel sånn...men jeg klarer bare ikke komme på akuttmottak nå...de bryr seg ikke der....

Skrevet

Det er vel en grunn til at du ikke har beroligende medisiner hjemme. Jeg antar at det er fordi din behandler mener du ikke skal ha det? Jeg tror det er viktig å holde fast ved slike bestemmelser også når det stormer.

Skrevet

Det er vel sånn...men jeg klarer bare ikke komme på akuttmottak nå...de bryr seg ikke der....

Prøv å overbevise deg selv om at du kan roe deg selv. Du kan klare det, men da må du først oppgi ideen om at noen skal komme og fjerne smerten din.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du kan klare å roe ned deg selv. Første skritt er å gi opp ideen om at du trenger legetilsyn i kveld. Så lenge du lurer på om du skal kontakte noen og er opptatt av at ingen er tilgjengelig, så tror jeg at du forsterker uroen og angsten.

Det er fortsatt slik at vonde følelser gjør vondt - men ikke er farlig. Det gjelder også sterk angst. Vondt, men ufarlig.

Jeg tenker det er minst tre forskjellige ting du kan gjøre akkurat nå:

1. Sette deg i stuen og se på tv

2. Gå og legge deg i senga. Pust rolig og prøv å finne roen.

3. Gå deg en liten tur dersom du trenger total pause fra samboeren din noen minutter.

Jeg har nå gitt opp tanken på hjelp. Det er bare fælt på legevakta likevel. Har lagt litt nå. Det er forts mange marerittbilder i hodet mitt nå. Men puster bedre nå. Skal ta meg en liten tur ut. Håper det hjelper. Fint å få en påminner om at angst ikke er farlig. Så får prøve å komme meg gjennom dette.

Skrevet

Jeg har nå gitt opp tanken på hjelp. Det er bare fælt på legevakta likevel. Har lagt litt nå. Det er forts mange marerittbilder i hodet mitt nå. Men puster bedre nå. Skal ta meg en liten tur ut. Håper det hjelper. Fint å få en påminner om at angst ikke er farlig. Så får prøve å komme meg gjennom dette.

Du kommer deg mye fortere gjennom krisen ved å gjenerobre kontrollen selv :-) Det er tøft - men du kan , kanskje vil det ta litt tid, men det kommer til å gå over!

AnonymBruker
Skrevet

Du kommer deg mye fortere gjennom krisen ved å gjenerobre kontrollen selv :-) Det er tøft - men du kan , kanskje vil det ta litt tid, men det kommer til å gå over!

Tusen takk for gode råd i dag frosken - det hjelper mer enn du aner. Jeg får ta tida til hjelp.

Bella Dotte
Skrevet

Jeg hater at det ikke finnes noe sted man kan ty til når man har det på den måten. Jeg har det litt sånn (i mye mindre grad, men likevel) rett som det er, og det er jævlig nok.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel i slike tilfeller man kan benytte seg av mental helse sin linje, eller kirkens sos. Men best er det nok å ikke gjøre noe annet enn å roe seg ned selv.

Anonymous poster hash: 95e3b...d7d
Bella Dotte
Skrevet

Det er vel i slike tilfeller man kan benytte seg av mental helse sin linje, eller kirkens sos.

Lol.

Men best er det nok å ikke gjøre noe annet enn å roe seg ned selv.

Ja, det må man bare gjøre så godt man kan.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel i slike tilfeller man kan benytte seg av mental helse sin linje, eller kirkens sos. Men best er det nok å ikke gjøre noe annet enn å roe seg ned selv.

Anonymous poster hash: 95e3b...d7d

De løsningene der er ikke for psykisk syke. Heller for kontordama som føler seg oversett på jobben.

AnonymBruker
Skrevet

De løsningene der er ikke for psykisk syke. Heller for kontordama som føler seg oversett på jobben.

Finnes det andre hjelpetelefoner som passer for psykisk syke?

Anonymous poster hash: 23f74...1f7

Bella Dotte
Skrevet

Jeg har fått stort utbytte av "krisetelefoner" med vikarpsykologen på voksenhabiliteringen - det er det flåsete svaret. Det seriøse svaret er nei.

AnonymBruker
Skrevet

Nei det tror jeg ikke desverre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater at det ikke finnes noe sted man kan ty til når man har det på den måten. Jeg har det litt sånn (i mye mindre grad, men likevel) rett som det er, og det er jævlig nok.

Ja enig. Skulle vært en plass...men får vel bare gjøre det beste ut av det...har slike marerittfølelser ennå men får håpe det går seg litt til...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått stort utbytte av "krisetelefoner" med vikarpsykologen på voksenhabiliteringen - det er det flåsete svaret. Det seriøse svaret er nei.

Takk for svar.

Det er veldig synd at det ikke finnes andre hjelpetelefoner.

De  to som ble nevnt, hvorfor passer ikke de for psykisk syke? De som passer disse telefonene, har de opplæring i å ta seg av bl.a krisesamtaler?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...