Gå til innhold

Hva gjør jeg videre? Glad for tilbakemelding fra NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei igjen.

Jeg føler at jeg faller litt mellom "barken og veden" blant mine behandlere.

Går til privatpraktiserende psykiater (som har lang permisjon nå). Han satte meg på 200 mg Zoloft og 30 mg Remeron mot tvangstanker (OCD-O).

Jeg følte at dette ikke hjalp så veldig, så etter råd herfra økte jeg til 250 mg og ba fastlegen min måle serumspeil. Det var som ventet veldig lavt i forhold til dosene jeg tar, 72 nmol/l for Zoloft (normalområde 20-250) og 67 nmol/l for Remeron (normalområde 50-350 nmol/l).

Er jeg "resistent" mot denne medisinen siden jeg ikke greier å få opp nivåene til terapeutisk område? Etter hva jeg forstår må jeg ganske høyt for å få bukt med tvangstankene, mye høyere enn for f.eks depresjon (som jeg ikke har).

En annen sak er at min psykiater hevder følgende:

- Jeg har en utmerket innsikt og rasjonell tankeevne

- Jeg har ingen tegn til depresjon

- Jeg har sterke sosiale relasjoner og full arbeidsevne

- Suicidalrisikoen min er lik null (til tross for at det er dette tvangstankene mine ofte handler om). Dette har han også målt objektivt gjennom MINI plus del C, SAD PERSONS, m.v., for at jeg skulle greie å stole på det.

På grunnlag av dette mener han at jeg egentlig godt bare kan følges opp av fastlegen min (som jeg synes er helt fantastisk), dvs. jeg KAN gå til min psykiater, gleder meg veldig til timene der, men det virker som han mellom linjene sier at det ikke burde være nødvendig. Det koster jo en del - selv om jeg fint har økonomi til det.

Hvem bør jeg benytte for å få videre hjelp?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg får ikke klart frem om du vil bli kvitt tvangstankene, eller om du vil akseptere psykiaterens påstand om at du har det "bra nok".

Hvis du vil bli kvitt tvangstankene, bør dosen Zoloft opp til 600 mg.

Skrevet

Jeg får ikke klart frem om du vil bli kvitt tvangstankene, eller om du vil akseptere psykiaterens påstand om at du har det "bra nok".

Hvis du vil bli kvitt tvangstankene, bør dosen Zoloft opp til 600 mg.

Hei, og takk for svar.

Selvfølgelig vil jeg bli kvitt tvangstankene. Jeg innser at jeg etter all sannsynlighet har 50+ gode år igjen å leve, og jeg er irritert for at jeg kaster bort livet mitt på å gå og tro at jeg skal dø.

Det er ikke slik at jeg lider voldsomt av dette, i den forstand at det ikke objektivt hindrer meg i en god livsutfoldelse, men rent subjektivt er det slitsomt å gå med dette i hodet og se potensielle farer rundt hver sving, på hver balkong, vei eller togstasjon. Altså, jeg tar toget, kjører bil og soler meg på balkongen, men de irriterende tankene kommer og jeg ønsker de (beklager lite akademisk språk) et visst hett sted.

Så du mener 600 mg må til? Hmm.. er så høye doser noen gang benyttet før?

Skrevet

Så du mener 600 mg må til? Hmm.. er så høye doser noen gang benyttet før?

Dose inn gjennom munnen er uvesentlig. Det er serumkonsentrasjon som teller.  600 mg gir teoretisk en serumkonsentrasjon på 173 nmol/l

Skrevet

Dose inn gjennom munnen er uvesentlig. Det er serumkonsentrasjon som teller.  600 mg gir teoretisk en serumkonsentrasjon på 173 nmol/l

OK, slik å forstå ja. Så forholdet mellom inntak og serumkonsentrasjon er lineært etter en gitt nøkkel som er individuell fra person til person? Man lærer noe nytt hver dag :-)

Men da lurer jeg bare kjapt på 2 ting (beklager å bruke så mye av tiden din): 

1) Hvordan trapper jeg dette opp da? Øke med 50 mg i uken opp til 600 eller tvangstankene forsvinner?

2) Hvor lenge skal man egentlig stå på SSRI mot tvangstanker? Kurerer dette stoffet noe i hjernen permanent, eller blir det som en betablokker; virkningen forsvinner når man slutter med den.

Skrevet

OK, slik å forstå ja. Så forholdet mellom inntak og serumkonsentrasjon er lineært etter en gitt nøkkel som er individuell fra person til person? Man lærer noe nytt hver dag :-)

Men da lurer jeg bare kjapt på 2 ting (beklager å bruke så mye av tiden din): 

1) Hvordan trapper jeg dette opp da? Øke med 50 mg i uken opp til 600 eller tvangstankene forsvinner?

2) Hvor lenge skal man egentlig stå på SSRI mot tvangstanker? Kurerer dette stoffet noe i hjernen permanent, eller blir det som en betablokker; virkningen forsvinner når man slutter med den.

1. For enkelhets skyld. 300 mg umiddelbart. Øke med 100 mg hver annen uke. Maks effekt inntrer ca 3 mnd etter at du er oppe i 600 mg. Da må en evt vurdere ytterligere økning. Om tvangstankene forsvinner før dette, skal en selvsagt stoppe på den dosen.

2. Nei, det kurerer ikke noe. Mitt forslag: Når tvangstankene er borte, bruk samme dose i et år.

Deretter titrering nedover med 50 mg hver 3. mnd. Når tankene kommer tilbake, doserer en opp til nest siste/forrige nivå (Der hvor tankene var borte).

Skrevet

1. For enkelhets skyld. 300 mg umiddelbart. Øke med 100 mg hver annen uke. Maks effekt inntrer ca 3 mnd etter at du er oppe i 600 mg. Da må en evt vurdere ytterligere økning. Om tvangstankene forsvinner før dette, skal en selvsagt stoppe på den dosen.

2. Nei, det kurerer ikke noe. Mitt forslag: Når tvangstankene er borte, bruk samme dose i et år.

Deretter titrering nedover med 50 mg hver 3. mnd. Når tankene kommer tilbake, doserer en opp til nest siste/forrige nivå (Der hvor tankene var borte).

Supert, hjertelig takk :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...