Gå til innhold

Forferdelig sliten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos psykiateren min på fredag og han diskuterte bruk av ap med meg. Jeg har gått uten en måned og har vært skikkelig plaget av tankekjør. Det har vært et mareritt. Jeg har mange selvhjelpsbøker, men klarer aldri å gjennomføre teknikkene, så jeg føler meg så mislykket.

Han sa at jeg kan sjonglere med fluanxol så mye jeg vil. Når jeg merker symptomer kan jeg ta 2 mg om morgenen og 2 mg om ettermiddag. Jeg kommer til å gjøre det, for dette orker jeg ikke. Men jeg føler meg som en total fiasko.! Hvorfor kan jeg ikke, med mental kraft, få tankekjøret til å forsvinne?

Jeg har hatt veldig sterkt seksuelt begjær den siste uken. Det har tatt over hele meg. Men nå er jeg bare inn til margen sliten. Jeg klarer å gjennomføre mine dagelige gjøremål med nød og neppe. Jeg har bare lyst til å ligge på sofaen å sløve.Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å reise på ferie med barna.

Skjønner ikke hvorfor dette skjer.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan tenke at det som skjer med deg uten medisin er noe "utenfor" deg selv. At det er noe med kroppen din, rett og slett.

Diabetikere har jo et kroppslig problem de trenger medisiner for. Men de kan likevel bedre situasjonen ved tankens kraft de også, ved å spise riktigere.

Så det blir helt synonymt mener jeg da.

Tror ikke det er mange diabetikere som har samme skyldfølelsen for å være syk som du har!

(PS: noen diabetikere trenger ikke medisiner, det holder med riktig kost. Men mange må ha det uavhengig av kosten.)

Anonymous poster hash: ce6e6...703
Skrevet

Du kan ikke få tankekjøret bort med viljen. Altså, du kan ikke "tenke" tankekjøret bort, i praksis kaster du da bare bensin på bålet.

Du må forsøke å lære deg og observere tankene dine fra avstand. Tanker er bare tanker, det er dine tanker rundt tankene som gjør deg sliten (altså dine tolkninger av dem). Jo mer du forsøker å ikke tenke dem, jo sterkere kommer de og jo mer sliten blir du. Forsøk å lære deg noen teknikker innenfor "detached mindfullness" - det kan hjelpe veldig.

Det er noe i uttrykket at "det hjelper ikke å være flink å klatre i stige, så lenge du klatrer i feil stige". Det er nok veldig vanlig å innbitt forsøke og kvitte seg med tanker, og føle seg mislykket fordi det ikke går. Problemet er at tanker ikke fungerer på den måten. Jo mer du forsøker å IKKE tenke dem, jo sterkere blir de, ref eksemplet "prøv alt du kan å ikke tenke på en rosa elefant".

Jeg tror du er flink, jeg. Men du må lære deg å gjøre de riktige tingene, ikke bare å gjøre ting riktig :)

stjernestøv
Skrevet

Jeg var hos psykiateren min på fredag og han diskuterte bruk av ap med meg. Jeg har gått uten en måned og har vært skikkelig plaget av tankekjør. Det har vært et mareritt. Jeg har mange selvhjelpsbøker, men klarer aldri å gjennomføre teknikkene, så jeg føler meg så mislykket.

Han sa at jeg kan sjonglere med fluanxol så mye jeg vil. Når jeg merker symptomer kan jeg ta 2 mg om morgenen og 2 mg om ettermiddag. Jeg kommer til å gjøre det, for dette orker jeg ikke. Men jeg føler meg som en total fiasko.! Hvorfor kan jeg ikke, med mental kraft, få tankekjøret til å forsvinne?

Jeg har hatt veldig sterkt seksuelt begjær den siste uken. Det har tatt over hele meg. Men nå er jeg bare inn til margen sliten. Jeg klarer å gjennomføre mine dagelige gjøremål med nød og neppe. Jeg har bare lyst til å ligge på sofaen å sløve.Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å reise på ferie med barna.

Skjønner ikke hvorfor dette skjer.

Det skjer bare, noen trenger medisiner for å klare seg i livet. Du er nok en av dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...