Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

NHD (eller andre som vet)

Jeg forstår det slik at vi mennesker testes opp mot spesifikke diagnoser eller observeres og testes for flere diagnoser. Finnes det en test som utelukker diagnoser og personlighetsforstyrrelser? En friskemeldingstest?

Så ville svarene forhåpentlig vist:

manipulerende - normal (eller poeng som sier normal)

osv..

Skrevet

Det brukes vel screeningspørsmål (som tilstrebes å med høy sikkerhet utelukke tilstanden hvis de er negative). Slik kan legen ganske raskt utelukke en rekke diagnoser. Dersom noen av svarene på screeningspørsmålene gir mistanke om tilstanden, gås det dypere inn på dette spesifikke området.

F.eks ved depresjon:

1) Har du følt deg vedvarende nedstemt de siste 14 dager?

2) Har du manglet energi og tiltakslyst de siste 14 dager?

(husker ikke den eksakte ordlyden, bare et eksempel).

Dersom du svarer nei på disse to, er det med X prosent sikkerhet (X skal være nærmest mulig 100, selvsagt) tilfelle at du ikke lider av depresjon. Så kan legen gå videre til neste tilstand. Dette for at han ikke skal bruke halvannen dag på å undersøke i detalj tilstander du ikke har.

På samme måte med f.eks blodprøver i somatisk medisin. Ved en blodtelling kan legen si med nær 100% sikkerhet at du ikke har leukemi. Det er en rimelig og grei undersøkelse, og bedre enn at legen skulle ta 40 avanserte blodprøver på ulike typer leukemi som du omtrent sikkert ikke har.

Tester skal jo finne ut om du faktisk har en tilstand, du er ikke "syk til det motsatte er bevist". Hvis du skal friskmeldes for en tilstand, må jo legen sjekke om du har den. Om du ikke har det, så har du jo ikke det.

Noen tester (f.eks MMPI-2 og SCL-90) gjennomgår jo en masse ulike symptomer og gir poeng på ulike tilstander. Men dette er jo bare en annen form for screening, hvor legen etterpå går inn på det du scorer høyt på og tester i detalj der. MINI og MINI plus er etter hva jeg forstår i større grad strukturert slik at legen der og da kan gå inn på detaljer hvis screening slår positivt ut. Men - ulempen er at legen må gjøre undersøkelsen sammen med deg og det tar tid.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har fått et utmerket svar av isw.

Jeg har noen kommentarer i tillegg. Hva skulle hensikten med en slik test være?

Husk at vi drar ikke rundt i de tusen hjem og diagnostiserer folk. De som gjennomgår diagnostiske tester, er folk som selv mener de har en eller flere psykiske lidelser som de ønsker hjelp med. Personer som ikke plages, og som fungerer greit i hverdagen, de søker seg ikke til helsevesenet. I tillegg har en selvsagt de tvangsinnlagte som er åpenbart meget syke.

Som isw skriver, konkluderer en med fravær av sykdom dersom en ikke får positivt utslag på noen av screeningene for slik sykdom. En gjør det samme med de screening positive der sykdom ikke kan bekreftes  ved oppfølgende undersøkelser.

Skrevet

Det brukes vel screeningspørsmål (som tilstrebes å med høy sikkerhet utelukke tilstanden hvis de er negative). Slik kan legen ganske raskt utelukke en rekke diagnoser. Dersom noen av svarene på screeningspørsmålene gir mistanke om tilstanden, gås det dypere inn på dette spesifikke området.

F.eks ved depresjon:

1) Har du følt deg vedvarende nedstemt de siste 14 dager?

2) Har du manglet energi og tiltakslyst de siste 14 dager?

(husker ikke den eksakte ordlyden, bare et eksempel).

Dersom du svarer nei på disse to, er det med X prosent sikkerhet (X skal være nærmest mulig 100, selvsagt) tilfelle at du ikke lider av depresjon. Så kan legen gå videre til neste tilstand. Dette for at han ikke skal bruke halvannen dag på å undersøke i detalj tilstander du ikke har.

På samme måte med f.eks blodprøver i somatisk medisin. Ved en blodtelling kan legen si med nær 100% sikkerhet at du ikke har leukemi. Det er en rimelig og grei undersøkelse, og bedre enn at legen skulle ta 40 avanserte blodprøver på ulike typer leukemi som du omtrent sikkert ikke har.

Tester skal jo finne ut om du faktisk har en tilstand, du er ikke "syk til det motsatte er bevist". Hvis du skal friskmeldes for en tilstand, må jo legen sjekke om du har den. Om du ikke har det, så har du jo ikke det.

Noen tester (f.eks MMPI-2 og SCL-90) gjennomgår jo en masse ulike symptomer og gir poeng på ulike tilstander. Men dette er jo bare en annen form for screening, hvor legen etterpå går inn på det du scorer høyt på og tester i detalj der. MINI og MINI plus er etter hva jeg forstår i større grad strukturert slik at legen der og da kan gå inn på detaljer hvis screening slår positivt ut. Men - ulempen er at legen må gjøre undersøkelsen sammen med deg og det tar tid.

Takk issomethingwrong for svar :)

Navne ditt er treffende for hva jeg lurer på :)

Skrevet

Du har fått et utmerket svar av isw.

Jeg har noen kommentarer i tillegg. Hva skulle hensikten med en slik test være?

Husk at vi drar ikke rundt i de tusen hjem og diagnostiserer folk. De som gjennomgår diagnostiske tester, er folk som selv mener de har en eller flere psykiske lidelser som de ønsker hjelp med. Personer som ikke plages, og som fungerer greit i hverdagen, de søker seg ikke til helsevesenet. I tillegg har en selvsagt de tvangsinnlagte som er åpenbart meget syke.

Som isw skriver, konkluderer en med fravær av sykdom dersom en ikke får positivt utslag på noen av screeningene for slik sykdom. En gjør det samme med de screening positive der sykdom ikke kan bekreftes  ved oppfølgende undersøkelser.

"Hva skulle hensikten med en slik test være?"

Friskemeldt eller behandling :)

Noen vil til og med betale behandling om jeg trenger det.

Jeg lurer mest på om det finnes en slik test. Da hadde en jo kommet langt med å kartlegge ungdoms psyke og lidelser, eller voksne for den saks skyld. Forebyggende arbeid er alltid bra!

Takk for svar.

Skrevet

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger :)

Beklager sent svar, jeg kjørte 100 mil i går, så var litt sliten i går kveld :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...