Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at en psykose kan være toksisk i hjernen. Hvorfor kaller man det dette? Toksisk vil jo si en forgiftning i hjernen. Men hvordan kan man vite at det er toksisk når man egentlig (etter det jeg har hørt) ikke vet helt hva som skjer i hjernen når man er psykotisk.

Jeg har vært psykotisk men tror da ikke jeg har fått noen varige men etter dette. Det at man skårer dårligere på en nevropsykologisk test kan vel ikke være et bevis på at det er toksisk?

Hva mener du NHD, er psykose giftig for hjernen?.

Anonymous poster hash: a0f92...de5
Skrevet

Kan du ha misforstått litt?

Det er vel sånn at psykoser kan skyldes toksiske stoffer (narkotiske stoffer, stoffer med hallusinerende effekt, overdoser, osv)? Selve psykosen skyldes vel en forandring i hjernens kjemiske stoffer som enten er medfødt eller som finner sted som reaksjon på noe (ekstreme påkjenninger, toksiner, etc.)?

Jeg er jo ikke lege, men jeg har aldri hørt om at en akutt psykose gir varige men. Hvis man har medfødte tilstander som årsak (f.eks schizofreni) vil man vel være noe redusert, selv med behandling, men i akutte tilfeller er det jo viktig å få tilstanden behandlet og hjernens kjemiske stoffer gjenopprettet.

Tror jeg?

Håper NHD gir deg et svar :)

motorPrøysen
Skrevet

Det var for en tid tilbake noe forskning som indikerte at psykosen var toksisk (f.eks. ved å føre til at nevroner døde). Nyere forskning tyder på at dette er feil, og at endringene man noen ganger kan se i hjernen etter en psykose ikke er permanente, men skyldes adferd/miljø i psykoseperioden:

http://ajp.psychiatryonline.org/article.aspx?articleID=175968

http://schizophreniabulletin.oxfordjournals.org/content/32/4/609.short

At psykose er toksisk er noe som ennå hevdes for ofte av behandlere, ofte som et ledd i å overtale pasienter til å ta antipsykotika. Forskningsgrunnlaget er imidlertid ikke lenger godt nok til å kunne hevde dette.

AnonymBruker
Skrevet

Det var for en tid tilbake noe forskning som indikerte at psykosen var toksisk (f.eks. ved å føre til at nevroner døde). Nyere forskning tyder på at dette er feil, og at endringene man noen ganger kan se i hjernen etter en psykose ikke er permanente, men skyldes adferd/miljø i psykoseperioden:

http://ajp.psychiatryonline.org/article.aspx?articleID=175968

http://schizophreniabulletin.oxfordjournals.org/content/32/4/609.short

At psykose er toksisk er noe som ennå hevdes for ofte av behandlere, ofte som et ledd i å overtale pasienter til å ta antipsykotika. Forskningsgrunnlaget er imidlertid ikke lenger godt nok til å kunne hevde dette.

Min behandler hevder nemlig dette. Skal ta opp dette temaet neste gang. Men er alltid greit å høre andres meninger og kunnskap om dette temaet.

Tror ikke psykosene har skadet meg egentlig. Hun mener visst også at jeg har blitt så mye bedre siden januar og hun gir jo medisinene æren for dette, enda jeg har tatt de medisinene over to år. Jeg var deprimert og hadde det veldig vanskelig i livet mitt i desember og januar og har ingen ting med medisinene mine å gjøre.

Anonymous poster hash: a0f92...de5

Skrevet

Jeg har fått varige men etter en manisk psykose:(

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er som en annen sier at det er motstridende resultater hvorvidt det som skjer i hjernen kan kalles toksisk eller ikke.

Derimot er det solid dekning for å si følgende:

For hver ny psykotisk episode er det en tendens til at det blir vanskeligere å behandle den neste. Det tar lengre tid og krever oftest større doser medisin.

Ofte når en ikke helt tilbake til tidligere funksjonsnivå. Vedlikeholdsbehandling med medisin for å forhindre tilbakefall krever ofte større doser.

Når en følger pasienter med mange tilbakefall over lang tid, er reduksjonen i den kognitive kapasiteten meget merkbar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...