Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at en psykose kan være toksisk i hjernen. Hvorfor kaller man det dette? Toksisk vil jo si en forgiftning i hjernen. Men hvordan kan man vite at det er toksisk når man egentlig (etter det jeg har hørt) ikke vet helt hva som skjer i hjernen når man er psykotisk.

Jeg har vært psykotisk men tror da ikke jeg har fått noen varige men etter dette. Det at man skårer dårligere på en nevropsykologisk test kan vel ikke være et bevis på at det er toksisk?

Hva mener du NHD, er psykose giftig for hjernen?.

Anonymous poster hash: a0f92...de5
Skrevet

Kan du ha misforstått litt?

Det er vel sånn at psykoser kan skyldes toksiske stoffer (narkotiske stoffer, stoffer med hallusinerende effekt, overdoser, osv)? Selve psykosen skyldes vel en forandring i hjernens kjemiske stoffer som enten er medfødt eller som finner sted som reaksjon på noe (ekstreme påkjenninger, toksiner, etc.)?

Jeg er jo ikke lege, men jeg har aldri hørt om at en akutt psykose gir varige men. Hvis man har medfødte tilstander som årsak (f.eks schizofreni) vil man vel være noe redusert, selv med behandling, men i akutte tilfeller er det jo viktig å få tilstanden behandlet og hjernens kjemiske stoffer gjenopprettet.

Tror jeg?

Håper NHD gir deg et svar :)

motorPrøysen
Skrevet

Det var for en tid tilbake noe forskning som indikerte at psykosen var toksisk (f.eks. ved å føre til at nevroner døde). Nyere forskning tyder på at dette er feil, og at endringene man noen ganger kan se i hjernen etter en psykose ikke er permanente, men skyldes adferd/miljø i psykoseperioden:

http://ajp.psychiatryonline.org/article.aspx?articleID=175968

http://schizophreniabulletin.oxfordjournals.org/content/32/4/609.short

At psykose er toksisk er noe som ennå hevdes for ofte av behandlere, ofte som et ledd i å overtale pasienter til å ta antipsykotika. Forskningsgrunnlaget er imidlertid ikke lenger godt nok til å kunne hevde dette.

AnonymBruker
Skrevet