Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kommet i en litt ekkel situasjon da jeg skal snart reise på ferie og har angst for fly/tog. Har pleid å bruke sobril for å takle selve reisa men ikke ellers.

En gang jeg hadde en akutt psykisk krise så tok jeg for mange sobril. Tror behandleren min da skrev et brev til legen om å ikke gi meg mer sobril.

Det blir nok ikke reist da flyskrekken er veldig intens. Nå er det ferie og behandlingsapparatet er borte.

Går det an å likevel spørre legen om noen få kun til reisen siden situasjonen er som den er? Er legen pliktig til å ikke skrive mer ut, eller kan jeg spørre?

Jeg bruker aldri beroligende ellers tross mye panikkangst. Det er trist å ikke kunne reise. Men det blir altfor tøft for meg.

Anonymous poster hash: 444ad...c26

Skrevet

Jeg har aldri brukt beroligende medisiner av noe slag utenom til flyreiser.  Allikevel får jeg kun en liten pose med 4 stk. Vival til hver flytur. 

Ville tro at du kan få porsjonert Sobril på samme måte? Uten at jeg kjenner den medisinen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri brukt beroligende medisiner av noe slag utenom til flyreiser. Allikevel får jeg kun en liten pose med 4 stk. Vival til hver flytur.

Ville tro at du kan få porsjonert Sobril på samme måte? Uten at jeg kjenner den medisinen.

Det vet jeg er mulig for det har jeg fått før. Kanskje jeg skal legge det frem slik at jeg kun trenger noen få?

Må innrømme at jeg er redd for å spørre. Er redd legen vil bli irritert eller oppgitt :-(

PandaAmanda
Skrevet

Jeg får en engangsdoser med Flunipam ved tannlegebesøk. Får ikke utskrevet mer pga tidligere (kortvarig) misbruk, men jeg får til de behandlingene jeg trenger.

(Dvs, jeg har byttet fastlege og det er mange år siden misbruket, så det kan hende jeg hadde fått skrevet ut mer nå? - har ikke hatt behov for å prøve.)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får en engangsdoser med Flunipam ved tannlegebesøk. Får ikke utskrevet mer pga tidligere (kortvarig) misbruk, men jeg får til de behandlingene jeg trenger.

(Dvs, jeg har byttet fastlege og det er mange år siden misbruket, så det kan hende jeg hadde fått skrevet ut mer nå? - har ikke hatt behov for å prøve.)

Bra at du har kommet ut av misbruket :-)

Jeg kunne jo kanskje ringt og spurt etter et visst antall feks? Det går jo ikke an å misbruke...eller sagt at jeg trenger noen få til flyturen...er veldig redd for å bli stemplet som misbruker av legen...men hvis jeg sier jeg ikke trenger en hel pakning kan det telle positivt?

PandaAmanda
Skrevet

Bra at du har kommet ut av misbruket :-)

Jeg kunne jo kanskje ringt og spurt etter et visst antall feks? Det går jo ikke an å misbruke...eller sagt at jeg trenger noen få til flyturen...er veldig redd for å bli stemplet som misbruker av legen...men hvis jeg sier jeg ikke trenger en hel pakning kan det telle positivt?

Det verste som kan skje er vel at legen sier at det ikke er forsvarlig å skrive ut til deg? Jeg ville forklart situasjonen og bedt om råd.

AnonymBruker
Skrevet

Det verste som kan skje er vel at legen sier at det ikke er forsvarlig å skrive ut til deg? Jeg ville forklart situasjonen og bedt om råd.

Jeg kan ringe legesenteret å forklare situasjonen. Sikkert det verste som kan skje ja så det bør kanskje ikke sette meg sånn ut? Rart men har superangst for å spørre....

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan sikkert få tabletter på 10 mg og 25 stk som er minste pakning.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan sikkert få tabletter på 10 mg og 25 stk som er minste pakning.

Du tror det kan gå som et engangstilfelle? Da skal jeg prøve å ikke ha sånn angst for å spørre....han kan vel ikke skyte meg heller :-)

PandaAmanda
Skrevet

Har du fått til å ringe og rådføre deg om dette?

AnonymBruker
Skrevet

Har du fått til å ringe og rådføre deg om dette?

Har ikke fått det til ennå men jeg kommer til å ringe i morgen eller fredag så får mote meg opp...

FjellOgDalar
Skrevet

Det der burde ikke være problematisk, spesielt hvis det er lenge siden du tok den overdosen. En foreskriving som NHD foreslår ville være tåpelig av legen å nekte deg. OM så skjer, ville jeg gå så langt å anbefale deg å oppsøke en privatlege som ikke kjenner deg veldig godt. Best å være ærlig dog. Jeg fikser personlig ikke flyplasser/eller fly uten noe angstdempende. Dette får jeg i minstepakker på tross av at jeg tok en overdose en gang i tida. Der finnes alternativer til benzo, men disse har en høyere risiko for bivirkninger. Dessuten er de mye verre å ta overdose på enn benzo.

AnonymBruker
Skrevet

Det der burde ikke være problematisk, spesielt hvis det er lenge siden du tok den overdosen. En foreskriving som NHD foreslår ville være tåpelig av legen å nekte deg. OM så skjer, ville jeg gå så langt å anbefale deg å oppsøke en privatlege som ikke kjenner deg veldig godt. Best å være ærlig dog. Jeg fikser personlig ikke flyplasser/eller fly uten noe angstdempende. Dette får jeg i minstepakker på tross av at jeg tok en overdose en gang i tida. Der finnes alternativer til benzo, men disse har en høyere risiko for bivirkninger. Dessuten er de mye verre å ta overdose på enn benzo.

Jeg skal forsøke å ringe i morgen. Har utsatt det hele uka. Det er et år siden jeg tok for mange piller og behandler skrev da et brev til han om å ikke gi meg noe. Jeg byttet lege fordi jeg var så flau, men byttet tilbake til han nå nylig da jeg havnet hos en utenlandsk vikarlege som ikke snakket norsk. Det var bare han som hadde ledig hele kommunen akkurat nå. Men nå er jeg redd for at de skal se på meg som en plage og tro jeg kun er ute etter piller. Men ser ingen annen utvei enn å ringe i morgen da vi drar om ikke så lenge. Men gruer meg så jeg har magekrampe :-(

Jeg har alle slags forestillinger om hva de vil si til meg. De kontordamene er ikke særlig imøtekommende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...