Gå til innhold

Overdreven opptatthet av sykdom/symptomer ? /NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i hvertfall blitt beroliget av en telefon til legevakten, flere ganger, når jeg har hatt symptomer som kunne ha vært symptomer på noe alvorlig.

Mange ganger skriver også brukere her om symptomer som kan være vanskelig for folk som ikke er helsepersonell å vite om er del av et symptombilde på noe alvorlig, eller om det er angst + ufarlige plager.

Anonymous poster hash: 299ba...bae

Jeg synes allikevel ikke det er noen god strategi å råde folk til å ringe legevakt i "hytt og pine". En ting er å si at vedkommende jo alltids kan ringe legevakt hvis vedkommende er engstelig, en annen ting er å påføre folk engstelse som det er uhyre lite grunnlag for.

AnonymBruker
Skrevet

Hmmmm... enig med deg. Har du noen eksempler på slike svar? Jeg har svart innimellom når det gjelder slike ting hvor jeg har beskrevet at jeg kjenner det f.eks. på samme måte og hva jeg har gjort da får å få de bedre.

Anonymous poster hash: 6e230...acb

Jeg synes også at det har vært fint med eksempler på slike svar, og også tilbakemeldinger fra de som har fått slike svar dersom det ble negativt for dem.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes allikevel ikke det er noen god strategi å råde folk til å ringe legevakt i "hytt og pine". En ting er å si at vedkommende jo alltids kan ringe legevakt hvis vedkommende er engstelig, en annen ting er å påføre folk engstelse som det er uhyre lite grunnlag for.

Jeg er enig med deg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Det er et betydelig overforbruk av helsetjenester og desidert verst er misbruket av legevakten. I mine 16 år på DOL har jeg bare en håndfull ganger oppfordret noen til å oppsøke legevakt. Angst er f. eks ingen grunn for legebesøk. Unntaket må være førstegangs panikkanfall.

Vi får innimellom plager som kun er plager og ikke sykdom. I de aller fleste tilfeller kan en se dette an og evt bruke fastelegen om det ikke går over innen rimelig tid.

Jeg snakket med en patolog. Han sa at for 20 år siden var 90% av jobben hans å finne ut hvilken sykdom folk hadde. Nå er > 90% av jobben hans å fastslå at folk er friske. Vi har altså en "for sikkerhets skyld" bruk av helsetjenesten.

Dagladet er aller verst i dette hysteriet. "De fleste hjerteinfarkt har ingen symptomer som sitt viktigste symptom". Siden dette er noe jeg har hele tiden (ingen symptomer) er det vel overveiende sannsynlig at jeg har hatt en rekke hjerteinfarkt :-)

Hvis folk hadde litt mer is i magen, brukte legevakt langt mindre, fastlegen mer og innså at ikke alle plager er tegn på sykdom, men på livet, da kunne vi bruke en større del av helseressursene på de virkelig syke.

Les "Kongen anbefaler".

Og nei. Vi har ikke råd til det. Dvs en kort tid fremover, men vi er langt på vei mot gresk økonomi.

Skrevet

Skremmende lesing at vi er langt på vei mot gresk økonomi :( jeg tenker på våre barn, barnebarn og oldebarn, som også skal ha de økonomiske godene vi har.. det får de kanskje ikke da..kanskje vi er for egoistiske?

Kjenner et par fra Hellas, og har fått et visst innblikk i hvor vanskelig det er der. Masse uro.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Det er et betydelig overforbruk av helsetjenester og desidert verst er misbruket av legevakten. I mine 16 år på DOL har jeg bare en håndfull ganger oppfordret noen til å oppsøke legevakt. Angst er f. eks ingen grunn for legebesøk. Unntaket må være førstegangs panikkanfall.

Vi får innimellom plager som kun er plager og ikke sykdom. I de aller fleste tilfeller kan en se dette an og evt bruke fastelegen om det ikke går over innen rimelig tid.

Jeg snakket med en patolog. Han sa at for 20 år siden var 90% av jobben hans å finne ut hvilken sykdom folk hadde. Nå er > 90% av jobben hans å fastslå at folk er friske. Vi har altså en "for sikkerhets skyld" bruk av helsetjenesten.

Dagladet er aller verst i dette hysteriet. "De fleste hjerteinfarkt har ingen symptomer som sitt viktigste symptom". Siden dette er noe jeg har hele tiden (ingen symptomer) er det vel overveiende sannsynlig at jeg har hatt en rekke hjerteinfarkt :-)

Hvis folk hadde litt mer is i magen, brukte legevakt langt mindre, fastlegen mer og innså at ikke alle plager er tegn på sykdom, men på livet, da kunne vi bruke en større del av helseressursene på de virkelig syke.

Les "Kongen anbefaler".

Og nei. Vi har ikke råd til det. Dvs en kort tid fremover, men vi er langt på vei mot gresk økonomi.

Jeg gremmer meg over Dagbladet og spesielt at de kontakter Steinar Madsen i hytt og pine angående "livsfarlige" bivirkninger av dagligdagse medikamenter. De er også fæle på skrekknyheter om høyt blodtrykk, kolesterol og hjerteinfarkt. Ikke for det, han er sikkert en drivende dyktig kardiolog med god erfaring i legemidler, men er det jobben hans å understøtte Dagbladets skrekkoppslag?

En morsom observasjon var at antallet legevaktbesøk for brystsmerter tredoblet seg etter Alexander Dale Oens dødsfall (ble jeg meddelt av en lege). Det er jo helt merkelig hva psyken kan gjøre.

Følgende nyheter er jeg drittlei av:

- Blodtrykket, den livsfarlige folkesykdommen

- Sjekk kolesterolet ditt. Gjerne årlig

- Faresignalene ved hjerteinfarkt og hjerneslag

- Økt kardiovaskulær risiko ved bruk av NSAIDs

- Suicidalrisikoen med SSRI

Finnes sikkert flere og..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...