Gjest Skrevet 3. juli 2013 Skrevet 3. juli 2013 Når jeg går i butikker, så er jeg nervøs for og føler at de ansatte følger med på meg og tror jeg skal stjele. Jeg tenker også at denne nervøsiteten gjør så jeg faktisk ser mistenkelig ut også. Da jeg gikk gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassen ble jeg kroppsvisitert (i utlandet), både i fjor og i år. Til tross for at det ikke pep - begge ganger! Og ikke nok med det; jeg (men i dette tilfellet vi) ble t.o.m stoppa i tollen i år. Og vi har aldri smuglet - har ikke en gang med (alkohol)kvoten. Jeg hater dette her. Det er akkurat som om det synes på meg at jeg er nervøs og derfor opptrer nistenkelig. Hvorfor skjer dette mon tro - hvordan endre det? 0 Siter
Gjest Skrevet 3. juli 2013 Skrevet 3. juli 2013 Når jeg går i butikker, så er jeg nervøs for og føler at de ansatte følger med på meg og tror jeg skal stjele. Jeg tenker også at denne nervøsiteten gjør så jeg faktisk ser mistenkelig ut også. Da jeg gikk gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassen ble jeg kroppsvisitert (i utlandet), både i fjor og i år. Til tross for at det ikke pep - begge ganger! Og ikke nok med det; jeg (men i dette tilfellet vi) ble t.o.m stoppa i tollen i år. Og vi har aldri smuglet - har ikke en gang med (alkohol)kvoten. Jeg hater dette her. Det er akkurat som om det synes på meg at jeg er nervøs og derfor opptrer nistenkelig. Hvorfor skjer dette mon tro - hvordan endre det? Tilleggsopplysning: det funker ikke å tenke når jeg er i situasjonen at jeg ikke skal tenke på det og og si til meg selv at de ansatte ikke tenker jeg skal stjele. Jeg jobber jo t.o.m selv i butikk, men det hjelper så lite. Jeg har prøvd det i lang tid... 0 Siter
Kalevaala Skrevet 3. juli 2013 Skrevet 3. juli 2013 Tilleggsopplysning: det funker ikke å tenke når jeg er i situasjonen at jeg ikke skal tenke på det og og si til meg selv at de ansatte ikke tenker jeg skal stjele. Jeg jobber jo t.o.m selv i butikk, men det hjelper så lite. Jeg har prøvd det i lang tid... Det er ikke så rart at det ikke funker, du har jo ingen kontroll over hva de ansatte tenker :-) Det du trenger å tenke er at det ikke spiller noen rolle hva de tenker. 0 Siter
Gjest Skrevet 3. juli 2013 Skrevet 3. juli 2013 Det er ikke så rart at det ikke funker, du har jo ingen kontroll over hva de ansatte tenker :-) Det du trenger å tenke er at det ikke spiller noen rolle hva de tenker. Det funker dessverre ikke det heller. Skulle ønske det, men har prøvd så altfor mange ganger. Det har blitt så ille at jeg unngår å gå i butikker. Det tar mye energi. 0 Siter
frosken Skrevet 3. juli 2013 Skrevet 3. juli 2013 Når jeg går i butikker, så er jeg nervøs for og føler at de ansatte følger med på meg og tror jeg skal stjele. Jeg tenker også at denne nervøsiteten gjør så jeg faktisk ser mistenkelig ut også. Da jeg gikk gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassen ble jeg kroppsvisitert (i utlandet), både i fjor og i år. Til tross for at det ikke pep - begge ganger! Og ikke nok med det; jeg (men i dette tilfellet vi) ble t.o.m stoppa i tollen i år. Og vi har aldri smuglet - har ikke en gang med (alkohol)kvoten. Jeg hater dette her. Det er akkurat som om det synes på meg at jeg er nervøs og derfor opptrer nistenkelig. Hvorfor skjer dette mon tro - hvordan endre det? Det gjør vel ikke noe om du blir stoppet? Det er jo ikke alt man trenger å bruke energi på å endre. Noe å gjøre skal kontrollørene ha også. 0 Siter
Gjest Skrevet 3. juli 2013 Skrevet 3. juli 2013 Det gjør vel ikke noe om du blir stoppet? Det er jo ikke alt man trenger å bruke energi på å endre. Noe å gjøre skal kontrollørene ha også. Det var bare et eks.. 0 Siter
frosken Skrevet 3. juli 2013 Skrevet 3. juli 2013 Det var bare et eks.. Ok, jeg oppfattet det som om du syntes det var problematisk at du ble stoppet i kontroller. Hvorvidt noen legger merke til deg ekstra godt som følge av sin "selvbevissthet" er vanskelig å vite. Jeg tror løsningen er å akseptere/gi blaffen i følelsen - ikke å fokusere mer på den og forsøke å endre "alt". 0 Siter
Gjest Skrevet 3. juli 2013 Skrevet 3. juli 2013 Ok, jeg oppfattet det som om du syntes det var problematisk at du ble stoppet i kontroller. Hvorvidt noen legger merke til deg ekstra godt som følge av sin "selvbevissthet" er vanskelig å vite. Jeg tror løsningen er å akseptere/gi blaffen i følelsen - ikke å fokusere mer på den og forsøke å endre "alt". Jeg skjønner poenget ditt med å ikke fokusere på å endre "alt". Men når det er der så godt som hver gang jeg er på butikk så er det et problem. Jeg unngår tilogmed butikker. Eneste ganger jeg slapper av er når det er kjente som jobber. Jeg kan ikke noe råd for at det er sånn.. 0 Siter
Nycora Skrevet 3. juli 2013 Skrevet 3. juli 2013 Når jeg går i butikker, så er jeg nervøs for og føler at de ansatte følger med på meg og tror jeg skal stjele. Jeg tenker også at denne nervøsiteten gjør så jeg faktisk ser mistenkelig ut også. Da jeg gikk gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassen ble jeg kroppsvisitert (i utlandet), både i fjor og i år. Til tross for at det ikke pep - begge ganger! Og ikke nok med det; jeg (men i dette tilfellet vi) ble t.o.m stoppa i tollen i år. Og vi har aldri smuglet - har ikke en gang med (alkohol)kvoten. Jeg hater dette her. Det er akkurat som om det synes på meg at jeg er nervøs og derfor opptrer nistenkelig. Hvorfor skjer dette mon tro - hvordan endre det? Slik har jeg det også. Har fått det for meg at de ansatte på en av butikkene her går etter meg når jeg er der og passer på meg. Ser det i blikkene deres (selv om jeg kjenner dem), at de ikke stoler på meg. Akkurat å bli stoppet i passkontroller og lignende, det bryr jeg meg ikke så mye om. Jeg også blir plukket ut ganske ofte. Dette blir som en slags bekreftelse på det jeg tror: At det er noe synlig galt med meg. Jeg vet at dette er tull, likevel kommer disse tankene. Det jeg prøver å gjøre er å bare la det passere, ikke henge meg så opp i det. Akseptere at, okey da, så er jeg rar, prøver også å bruke litt galgenhumor i forhold til meg selv. Dette hjelper. Det som ikke hjelper, er å unnvike ting du er redd for. Ikke la være å gå i butikker og ting du synes er ubehagelig. Høyst sannsynlig er det du tror om slike ting, ikke reelle, bare ditt eget hode som spiller deg et puss. 0 Siter
frosken Skrevet 3. juli 2013 Skrevet 3. juli 2013 Jeg skjønner poenget ditt med å ikke fokusere på å endre "alt". Men når det er der så godt som hver gang jeg er på butikk så er det et problem. Jeg unngår tilogmed butikker. Eneste ganger jeg slapper av er når det er kjente som jobber. Jeg kan ikke noe råd for at det er sånn.. Hvorfor unngår du ? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 Skrevet 3. juli 2013 Er det naturlig å smile og/ eller le på feil steder (dvs når det ikke er noe som er morsomt i det hele tatt), rett og slett pga nervøsitet/angst? Anonymous poster hash: eece5...3cb 0 Siter
Gjest Skrevet 3. juli 2013 Skrevet 3. juli 2013 Hvorfor unngår du ? Fordi det tapper meg. Før trosset jeg det fordi jeg likte å gå i butikker. Nå velger jeg heller å avstå. 0 Siter
Gjest Skrevet 3. juli 2013 Skrevet 3. juli 2013 Slik har jeg det også. Har fått det for meg at de ansatte på en av butikkene her går etter meg når jeg er der og passer på meg. Ser det i blikkene deres (selv om jeg kjenner dem), at de ikke stoler på meg. Akkurat å bli stoppet i passkontroller og lignende, det bryr jeg meg ikke så mye om. Jeg også blir plukket ut ganske ofte. Dette blir som en slags bekreftelse på det jeg tror: At det er noe synlig galt med meg. Jeg vet at dette er tull, likevel kommer disse tankene. Det jeg prøver å gjøre er å bare la det passere, ikke henge meg så opp i det. Akseptere at, okey da, så er jeg rar, prøver også å bruke litt galgenhumor i forhold til meg selv. Dette hjelper. Det som ikke hjelper, er å unnvike ting du er redd for. Ikke la være å gå i butikker og ting du synes er ubehagelig. Høyst sannsynlig er det du tror om slike ting, ikke reelle, bare ditt eget hode som spiller deg et puss. Godt å høre fra noen som selv kjenner dette.. du har vel rett.. vi må kanskje bare akseptere følelsen og la den passere - vi vet jo med fornuften at følelsene spiller oss et puss.. det er kanskje ikke noe annet vi kan gjøre. Takk for at du delte din erfaring 0 Siter
Gjest Skrevet 3. juli 2013 Skrevet 3. juli 2013 Er det naturlig å smile og/ eller le på feil steder (dvs når det ikke er noe som er morsomt i det hele tatt), rett og slett pga nervøsitet/angst? Anonymous poster hash: eece5...3cb Hadde det sånn i mine yngre dager. Det var ikke noe morsomt. 0 Siter
frosken Skrevet 3. juli 2013 Skrevet 3. juli 2013 Fordi det tapper meg. Før trosset jeg det fordi jeg likte å gå i butikker. Nå velger jeg heller å avstå. Da bør du sannsynligvis passe på at du ikke utvikler unngåelsesatferd. Hvis du trenger noe i butikken, så bør du sannsynligvis også gå i butikken. En annen ting er at "shopping" er noe folk trives med i varierende grad. 0 Siter
frosken Skrevet 3. juli 2013 Skrevet 3. juli 2013 Er det naturlig å smile og/ eller le på feil steder (dvs når det ikke er noe som er morsomt i det hele tatt), rett og slett pga nervøsitet/angst? Anonymous poster hash: eece5...3cb Det er ganske vanlig. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 Skrevet 3. juli 2013 Hadde det sånn i mine yngre dager. Det var ikke noe morsomt. Takk for svar! Det er bra at du ikke har det slik nå. Det er veldig trasig å ha det slik. Spesielt negativt blir det om dette skjer når man er sammen med en mistenksom person. Som regel går det bra, da, når man forklarer om problemet. Anonymous poster hash: eece5...3cb 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 Skrevet 3. juli 2013 Det er ganske vanlig. Takk for svar! Anonymous poster hash: eece5...3cb 0 Siter
Gjest Skrevet 3. juli 2013 Skrevet 3. juli 2013 Da bør du sannsynligvis passe på at du ikke utvikler unngåelsesatferd. Hvis du trenger noe i butikken, så bør du sannsynligvis også gå i butikken. En annen ting er at "shopping" er noe folk trives med i varierende grad. Kanskje det kurerte shoppinglysten... (folk kommenterte faktisk og sa at et kjøpesenter var mitt andre hjem...). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.