Madelenemie Skrevet 6. juli 2013 Skrevet 6. juli 2013 Hei! Om Frosken eller noen annen er mann eller kvinne er likegyldig for meg. Om Frosken er en mann forstår jeg hvorfor jeg forstår svarene bedre kanskje..konkrete.. Det som irriterer meg som kvinne er klagingen og oppkunstruering av såkalte problemer kvinner "liker å fremheve" snakke om hver måned, så det klør i øret og man mister matlysten og setter seg for seg selv. PMS er i de fleste tilfeller innbilt, problemer rundt menstruasjon likeså, man er frisk og med like stor lyst på sex 365 dager pr år kvinne som mann. Null sexlyst har med helt andre problemstillinger å gjøre, enn naturlige hormonvariasjoner, , det er kun tull, og kvinner burde heller søke hjelp enn å skylde på sin egen kropp, som er skapt for å ha sex i like stor grad som menns kropp. Å hevde noe annet er kvinnediskriminerende. At kvinner sllk vil seg selv så vondt (og omtrent som sine muslimske medssøstre) og sykeligjøre sitt kjønn på den måten er for meg kun fremmed, vemmelig og provoserende. På sikt er det kun dumt og kun det man kaller å "skyte seg selv i foten". Jeg håper neste generasjon kvinner slutter å syte og klage og starter å være mer selvbevisste kvinner som lever ut sine lyster og sine behov. Ser seg selv som friske og ikke syke en uke eller mer, 12 ganger pr år. Selvsagt fins vel denne pms men den er nok ikke mer utbredt enn potensproblemer og prostataproblemer. Mitt sterke ønske er at kvinner (de jeg hører) skal slutte å klage på sin egen kropp. Kanskje har mange hundreårs undertrykking gjort til at PMS dukket opp? Da får man jo oppmerksomhet, men negativ og uhensiktsmessig. 0 Siter
Marie Mel Skrevet 6. juli 2013 Skrevet 6. juli 2013 Ditt innlegg er i alle fall friskt å lese 0 Siter
Gjest Skrevet 6. juli 2013 Skrevet 6. juli 2013 Ditt innlegg er i alle fall friskt å lese Jeg reagerte på innlegget. Ingen kan vite hvordan andre sliter med pms. Noen er heldig å slipper det, noen har middels plager og andre har alvorlige plager. Det er kun den som opplever det som vet hvordan de selv har det derfor skal vi være forsiktige med å kritisere andre. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 6. juli 2013 Skrevet 6. juli 2013 Ditt innlegg er i alle fall friskt å lese Hei! Takk Det var fint på fjellet nå også :-)Friskt. Ulltøy er tingen om sommeren :-) og votter og lue :-) 0 Siter
Marie Mel Skrevet 6. juli 2013 Skrevet 6. juli 2013 Håper du ikke plages med pms når du går Sex 365 dager i året.... vi andre som ikke har fjernet mensen ved piller/sprøyter har litt pause da. 0 Siter
Marie Mel Skrevet 6. juli 2013 Skrevet 6. juli 2013 Jeg reagerte på innlegget. Ingen kan vite hvordan andre sliter med pms. Noen er heldig å slipper det, noen har middels plager og andre har alvorlige plager. Det er kun den som opplever det som vet hvordan de selv har det derfor skal vi være forsiktige med å kritisere andre. Jeg har jo gitt klart uttrykk for tidligere at jeg er uenig, så jeg har ikke noe behov for å gjenta det. Det finnes en liten gruppe mennesker som klager for mye og noen som klager for lite, men jeg forsøker å holde meg til ca gjennomsnittet av befolkningen. Jeg både merker og hører at plagene forandres fra ti-år til ti-år. Mine venner får klage Jeg tror det er sunt at de "bekjenner" litt at de blir sinte og ønsker endring. Jeg trenger ikke en gang si at de skal legge ting bedre til rette eller si at det var galt det de sa til mannen osv... De får bare fortelle og tenke over det selv. Spør de om råd, så hender det at noen egentlig ikke vil ha det. Da sier jeg at de vet innerst inne best selv. Råd er greit om mat og klær osv.. men når det gjelder livets valg og større ting, så må mine venner ta valg selv. Vi kan drøfte ulike utfall, spørre om hva som ligger der innerst inne osv.. men råd jeg ikke vil stå til ansvars for siden, det gir jeg ikke. PMS kan godt komme av stress og forurensning og for lite ur-jakt osv. Det er på en måte ikke viktig, for det er slik vi har det i dag vi må forholde oss til. Det er praktisk et problem å se ut som en er skutt i baken, og det krever litt ekstra for at det ikke blir lekaskjer. Det er upraktisk og vond å ha vondt i hue, være irritabel og sint. Mine venner som klager, gjør det ofte med humor også. De trenger bare å få det litt ut, så er vi over på noe annet. Noen får migrene under mensen og de tar det med ro med alt fra vin til sene kvelder. Det er klart at noen sliter mer enn andre. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2013 Skrevet 6. juli 2013 Jeg har jo gitt klart uttrykk for tidligere at jeg er uenig, så jeg har ikke noe behov for å gjenta det. Det finnes en liten gruppe mennesker som klager for mye og noen som klager for lite, men jeg forsøker å holde meg til ca gjennomsnittet av befolkningen. Jeg både merker og hører at plagene forandres fra ti-år til ti-år. Mine venner får klage Jeg tror det er sunt at de "bekjenner" litt at de blir sinte og ønsker endring. Jeg trenger ikke en gang si at de skal legge ting bedre til rette eller si at det var galt det de sa til mannen osv... De får bare fortelle og tenke over det selv. Spør de om råd, så hender det at noen egentlig ikke vil ha det. Da sier jeg at de vet innerst inne best selv. Råd er greit om mat og klær osv.. men når det gjelder livets valg og større ting, så må mine venner ta valg selv. Vi kan drøfte ulike utfall, spørre om hva som ligger der innerst inne osv.. men råd jeg ikke vil stå til ansvars for siden, det gir jeg ikke. PMS kan godt komme av stress og forurensning og for lite ur-jakt osv. Det er på en måte ikke viktig, for det er slik vi har det i dag vi må forholde oss til. Det er praktisk et problem å se ut som en er skutt i baken, og det krever litt ekstra for at det ikke blir lekaskjer. Det er upraktisk og vond å ha vondt i hue, være irritabel og sint. Mine venner som klager, gjør det ofte med humor også. De trenger bare å få det litt ut, så er vi over på noe annet. Noen får migrene under mensen og de tar det med ro med alt fra vin til sene kvelder. Det er klart at noen sliter mer enn andre. Flott innlegg! Hjelper forresten et glass mot migrene? Gjelder det i såfall også alkoholfri vin? Anonymous poster hash: 2330f...aed 0 Siter
Gjest Skrevet 7. juli 2013 Skrevet 7. juli 2013 Flott innlegg!Hjelper forresten et glass mot migrene? Gjelder det i såfall også alkoholfri vin? Anonymous poster hash: 2330f...aed Rødvin er migrene-utløser 0 Siter
Sarah Elizabeth Skrevet 7. juli 2013 Skrevet 7. juli 2013 Jeg bruker 37, 5 mg Efexor pga pms-plager. Det hjelper litt, men ikke mye, tror jeg. Hver mnd havner jeg rett i grøfta helt uten grunn, og så blir jeg liggende der og surre og kave i negative tanker osv. Kan det hjelpe å øke til 75 mg? Eller har det ingenting for seg? Jeg økte i en periode min daglige dose cipralex med 5 mg i 10 dager før forventet mens. Dette fungerte fantastisk i ca. et halvt år, men så ble effekten borte av uviss grunn.. 0 Siter
Marie Mel Skrevet 7. juli 2013 Skrevet 7. juli 2013 (endret) Flott innlegg! Hjelper forresten et glass mot migrene? Gjelder det i såfall også alkoholfri vin? Anonymous poster hash: 2330f...aed Det var meningen å si at de tar det med ro med alt fra vin og mye mer. De tar det med ro med sene kvelder og kommer seg tidlig i seng. Setningen ble kanskje litt vanskelig å forstå Det hjelper i følge de med migrene å ikke drikke om de kjenner eller tror at det er på vei. Endret 7. juli 2013 av Marie Mel 0 Siter
Madelenemie Skrevet 7. juli 2013 Skrevet 7. juli 2013 Håper du ikke plages med pms når du går Sex 365 dager i året.... vi andre som ikke har fjernet mensen ved piller/sprøyter har litt pause da. Hei! Jeg har ikke pms og jeg tror vel egentlig ikke at det er særlig utbredt, :-) Jeg overdrev vel det med sex 365 dager pr år jeg bruker ikke P piller. Jeg mente å skrive at som kvinne er man frisk 365 dager pr år, selvsagt kan sykdom komme, men man er ikke født som kjønn syk, det er det som provoserer meg. Og derfor syns jeg det er hyggelig og trygt å snakke med menn eller med andre kvinner med asperger syndrom, vi snakker aldri om pms og andre tullete ting. Sist gang vi hadde fest, tror jeg vi ca 90 % av tiden snakket om dyr og reiser og værfenomener. Det er hyggelige temaer å snakke om når man først skal være sosial. 10 % av tiden ble delt på vansker med lyder, eller det man kaller småltalk. Feks : "Pent hjem du har. Jeg svarer: Takk, hyggelig du syns det. (den typen prat man sier når man kommer hjem til noen, kanskje for første gang) Ellers koste de med mine dyr, og tok seg til rette jeg er jammen blitt flink på å takle at mennesker går inn på mitt rom, nå som jeg ser at det går jo helt fint, så får jeg det fint inni meg for jeg tenker "jeg syns ikke det er et problem at noen går på mitt rom:-)" også lager jeg kaffe og er glad for å ha overvunnet uroen ved om noen skule flytte på noe. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 7. juli 2013 Skrevet 7. juli 2013 PMS kan godt komme av stress og forurensning og for lite ur-jakt osv. Det er på en måte ikke viktig, for det er slik vi har det i dag vi må forholde oss til. Det er praktisk et problem å se ut som en er skutt i baken, og det krever litt ekstra for at det ikke blir lekaskjer. Det er upraktisk og vond å ha vondt i hue, være irritabel og sint. Mine venner som klager, gjør det ofte med humor også. De trenger bare å få det litt ut, så er vi over på noe annet. Noen får migrene under mensen og de tar det med ro med alt fra vin til sene kvelder. Det er klart at noen sliter mer enn andre. Står PMS for "problemer med sanitetsbind"? Er det bekymringer for hvordan takle mensen det er snakk om? Jeg trodde det sto for "PRE-menstruelt syndrom", altså noe som oppsto FØR mensen, jeg. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 7. juli 2013 Skrevet 7. juli 2013 Står PMS for "problemer med sanitetsbind"? Er det bekymringer for hvordan takle mensen det er snakk om? Jeg trodde det sto for "PRE-menstruelt syndrom", altså noe som oppsto FØR mensen, jeg. Hei! Jeg tror "visse kvinner" har problemer både før, i, og etter og mens de venter. Dette kalles pms. Det burde stå får paranoid menstruasjons syndrom Fordi: man er jo paranoid og tilskriver alt mulig en naturlig syklus, som jeg feks ikke aner inntrer annet enn at jeg prøver å huske dato av praktiske grunner, og min mann holder tellingen, er man gift trenger man ikke det programmet på iphone. Mange kvinner med utviklingsforstyrrelser har en sånn påminner om at nå er det en dag til... det sier jo sitt om innbilte plager og klager. Nå skriver jeg om de som er friske , ikke om de kvinner (få) som har unaturlige plager.( er syke) Å som jeg ønsket kvinner så seg selv som friske på lik linje med menn. Jeg har aldri opplevd noen menn klage på tissen sin på noen skogstur el.l. Gnagsår er greit. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 7. juli 2013 Skrevet 7. juli 2013 Hei! Jeg tror "visse kvinner" har problemer både før, i, og etter og mens de venter. Dette kalles pms. Det burde stå får paranoid menstruasjons syndrom Fordi: man er jo paranoid og tilskriver alt mulig en naturlig syklus, som jeg feks ikke aner inntrer annet enn at jeg prøver å huske dato av praktiske grunner, og min mann holder tellingen, er man gift trenger man ikke det programmet på iphone. Mange kvinner med utviklingsforstyrrelser har en sånn påminner om at nå er det en dag til... det sier jo sitt om innbilte plager og klager. Nå skriver jeg om de som er friske , ikke om de kvinner (få) som har unaturlige plager.( er syke) Å som jeg ønsket kvinner så seg selv som friske på lik linje med menn. Jeg har aldri opplevd noen menn klage på tissen sin på noen skogstur el.l. Gnagsår er greit. Et fabelaktig innlegg! Jeg har heller ingen plager med mensen lenger (etter at jeg gikk over til kopp/tøy), fremdeles er syklusene av varierende lengde, så her nytter det lite med påminnelse, men det er heller ikke noe problem, fordi jeg ikke trenger å kjøpe inn eller ha med meg bind og tamponger lenger. Det eneste jeg kjenner når jeg får mensen, er at jeg... blør fra tissen Haha, guttetisser som stikker ut, det har jeg alltid lurt på - hvorfor synes de aldri at den er i veien?? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 Skrevet 7. juli 2013 Hei! Jeg tror "visse kvinner" har problemer både før, i, og etter og mens de venter. Dette kalles pms. Det burde stå får paranoid menstruasjons syndrom Fordi: man er jo paranoid og tilskriver alt mulig en naturlig syklus, som jeg feks ikke aner inntrer annet enn at jeg prøver å huske dato av praktiske grunner, og min mann holder tellingen, er man gift trenger man ikke det programmet på iphone. Mange kvinner med utviklingsforstyrrelser har en sånn påminner om at nå er det en dag til... det sier jo sitt om innbilte plager og klager. Nå skriver jeg om de som er friske , ikke om de kvinner (få) som har unaturlige plager.( er syke) Å som jeg ønsket kvinner så seg selv som friske på lik linje med menn. Jeg har aldri opplevd noen menn klage på tissen sin på noen skogstur el.l. Gnagsår er greit. Kan det være stor sammenheng med PMS-plager og om hvordan man har det i livet ellers? (Stress og depresjon forverrer PMS leste jeg, men kan mye annet også spille inn?). Kanskje det å ha født barn og ha det godt sammen sin mann også har en større betydning for om PMS-plager er minimale eller fraværende? (se i sammenheng med teori fra artikkelen under) (I tillegg vet jeg jo selvfølgelig at noen bare ikke har PMS-plager i det hele tatt, helt fra starten) Her er fra en artikkel om teorier til årsak til PMS, men jeg vet ikke om denne teorien kan bekreftes. "En rekke evolusjonære begrunnelser for syndromet har blitt foreslått. En av disse er teorien om at PMS er et epifenomen av den naturlige seleksjonen som tilfaller andre faser av den hormonelle syklusen,[12] ved at PMS fører til «intensivering av mannlig iver ved neste fruktbare fase»,[13] og at symptomene leder kvinnen til å avvise infertile menn. "... Et partnerskap mellom en ufruktbar mann og en potensielt fruktbar kvinne vil ha en tendens til å bryte sammen, hvilket igjen vil gi anledning til å danne et nytt partnerskap. Jo større grad av fiendtlighet fra den premenstruelle kvinnens side, desto raskere vil en fruktbar parring kunne skje. "[14] Enhver teori måtte kunne redegjøre for hvorfor fenomenet har vedvart over betydelig evolusjonær tid, da PMS ser ut til å affisere en dyreart som bavianer også.[15]" http://no.wikipedia.org/wiki/Premenstruelt_syndrom Anonymous poster hash: 2330f...aed 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 Skrevet 7. juli 2013 Hei! Jeg tror "visse kvinner" har problemer både før, i, og etter og mens de venter. Dette kalles pms. Det burde stå får paranoid menstruasjons syndrom Fordi: man er jo paranoid og tilskriver alt mulig en naturlig syklus, som jeg feks ikke aner inntrer annet enn at jeg prøver å huske dato av praktiske grunner, og min mann holder tellingen, er man gift trenger man ikke det programmet på iphone. Mange kvinner med utviklingsforstyrrelser har en sånn påminner om at nå er det en dag til... det sier jo sitt om innbilte plager og klager. Nå skriver jeg om de som er friske , ikke om de kvinner (få) som har unaturlige plager.( er syke) Å som jeg ønsket kvinner så seg selv som friske på lik linje med menn. Jeg har aldri opplevd noen menn klage på tissen sin på noen skogstur el.l. Gnagsår er greit. Takk for et flott innlegg! Det er mulig at mange klager mye over sin PMS, uten å være så veldig ille plaget, også. Det er jo lettere å snakke om noe fysisk, enn å betro seg om at de egentlig har det tøft psykisk for tiden med problemer med seg selv og/eller mann og barn f.eks. Anonymous poster hash: 2330f...aed 0 Siter
Madelenemie Skrevet 7. juli 2013 Skrevet 7. juli 2013 (endret) Kan det være stor sammenheng med PMS-plager og om hvordan man har det i livet ellers? (Stress og depresjon forverrer PMS leste jeg, men kan mye annet også spille inn?). Kanskje det å ha født barn og ha det godt sammen sin mann også har en større betydning for om PMS-plager er minimale eller fraværende? (se i sammenheng med teori fra artikkelen under) (I tillegg vet jeg jo selvfølgelig at noen bare ikke har PMS-plager i det hele tatt, helt fra starten) Her er fra en artikkel om teorier til årsak til PMS, men jeg vet ikke om denne teorien kan bekreftes. "En rekke evolusjonære begrunnelser for syndromet har blitt foreslått. En av disse er teorien om at PMS er et epifenomen av den naturlige seleksjonen som tilfaller andre faser av den hormonelle syklusen,[12] ved at PMS fører til «intensivering av mannlig iver ved neste fruktbare fase»,[13] og at symptomene leder kvinnen til å avvise infertile menn. "... Et partnerskap mellom en ufruktbar mann og en potensielt fruktbar kvinne vil ha en tendens til å bryte sammen, hvilket igjen vil gi anledning til å danne et nytt partnerskap. Jo større grad av fiendtlighet fra den premenstruelle kvinnens side, desto raskere vil en fruktbar parring kunne skje. "[14] Enhver teori måtte kunne redegjøre for hvorfor fenomenet har vedvart over betydelig evolusjonær tid, da PMS ser ut til å affisere en dyreart som bavianer også.[15]" http://no.wikipedia.org/wiki/Premenstruelt_syndrom Anonymous poster hash: 2330f...aed Hei! Takk. Jeg må bare skrive at jeg syns du stiller viktige spørsmål. Tror nok det kan ha en sammenheng med hvordan man totalt har det i livet. Naturlig at misnøyen blir større hvis man ikke har det bra. Ellers skrev jeg mye mer, men tenker det krever mer tid enn jeg har nå å svare skikkelig, noe jeg vil gjøre senere. Takk for den linken også, :-) Så lang yngelpleie som menneske som art har så tror jeg det er lite hensiktsmessig å ikke mestre å leve i et livslangt forhold. Da tenker jeg mest på barna/ yngelen, den oppvoksende slekt. Nå må jeg gjøre et par ting før kan svare dere mer. Endret 7. juli 2013 av Madelenemie 0 Siter
Marie Mel Skrevet 7. juli 2013 Skrevet 7. juli 2013 Står PMS for "problemer med sanitetsbind"? Er det bekymringer for hvordan takle mensen det er snakk om? Jeg trodde det sto for "PRE-menstruelt syndrom", altså noe som oppsto FØR mensen, jeg. Det kommer an på alder, fødsler og andre underllivsplager. Når jeg og mine venner var 20 og 30 år, så var det et mindre tema. Men når venner kom mellom 40 og 60 begynte jeg å høre en annen type klager. Men selv 40, 50 og 60 år har ulike plager. Det er fint at du og Madelenemie ikke har plager. Dere må gjerne tro at de ikke eksisterer i stor utstrekning, og at andre bare klager. Dette har jeg skrevet om tidligere og er uenig i. Jeg kommer ikke til å mistro mine venner og hva de forteller. Mesteparten av alt vi har sammen handler om så mye mer, så pms blir lite i forhold. Ønsker de å klage, ja så får de det. 0 Siter
Gjest Skrevet 7. juli 2013 Skrevet 7. juli 2013 Det kommer an på alder, fødsler og andre underllivsplager. Når jeg og mine venner var 20 og 30 år, så var det et mindre tema. Men når venner kom mellom 40 og 60 begynte jeg å høre en annen type klager. Men selv 40, 50 og 60 år har ulike plager. Det er fint at du og Madelenemie ikke har plager. Dere må gjerne tro at de ikke eksisterer i stor utstrekning, og at andre bare klager. Dette har jeg skrevet om tidligere og er uenig i. Jeg kommer ikke til å mistro mine venner og hva de forteller. Mesteparten av alt vi har sammen handler om så mye mer, så pms blir lite i forhold. Ønsker de å klage, ja så får de det. ... og så finnes det heldigvis leger og behandlere som tar pms på alvor 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.