Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

legen vil sette meg på serdolect selv om jeg bruker litium. er dette trygt? ifølge felleskatalogen er det jo kontraindisert.

Skrevet

Både lithium og serdolect kan forlenge tiden hjertet bruker for å "lade seg opp" for hvert slag, den såkalte QT-tiden. For enkelte kan det være risikabelt, spesielt hvis man har en tilstand som forsinker dette i utgangspunktet, men det er sjeldent. Uansett kan man finne ut av det med et EKG hos fastlegen, tar ett minutt. Legen din vet nok hva han gjør :-)

Får håpe NHD gir deg et svar!

Skrevet

Både lithium og serdolect kan forlenge tiden hjertet bruker for å "lade seg opp" for hvert slag, den såkalte QT-tiden. For enkelte kan det være risikabelt, spesielt hvis man har en tilstand som forsinker dette i utgangspunktet, men det er sjeldent. Uansett kan man finne ut av det med et EKG hos fastlegen, tar ett minutt. Legen din vet nok hva han gjør :-)

Får håpe NHD gir deg et svar!

ja nettopp derfor skal ikke disse to medisinene brukes samtidig da begge kan ha den effekten.

Skrevet

ja nettopp derfor skal ikke disse to medisinene brukes samtidig da begge kan ha den effekten.

Men kan du ikke bare spørre legen din om du allerede har et forlenget QT-intervall?

Husk at QT-tid har enorme sikkerhetsmarginer. Du skal godt over 500 msek før du står i fare for såkalt "torsades de pointes" (en farlig, men ekstremt sjelden hjerterytmeforstyrrelse)

Skrevet

Nei, OK, men alle antipsykotika (og de fleste andre medikamenter som påvirker psyken) kan i større eller mindre grad påvirke QT-intervallet. Det samme kan Lithium.

Det hele er meget enkelt. Du kan gjøre en av følgende:

1) Ta et EKG før du starter med Serdolect. Har du da et normalt QT-intervall er det svært usannsynlig at det blir farlig langt av medikamentet.

2) Start med Serdolect og ta et EKG. Har du da alvorlig forlenget QT-intervall, så får du et annet medikament.

3) Stol på legen din at de valgene han tar om medisinene dine ikke er til fare for deg.

Jeg tror personlig (til tross for at jeg har en skrekk for hjerterytmeforstyrrelser) at jeg hadde gått for alternativ 3..

Skrevet

Nei, OK, men alle antipsykotika (og de fleste andre medikamenter som påvirker psyken) kan i større eller mindre grad påvirke QT-intervallet. Det samme kan Lithium.

Det hele er meget enkelt. Du kan gjøre en av følgende:

1) Ta et EKG før du starter med Serdolect. Har du da et normalt QT-intervall er det svært usannsynlig at det blir farlig langt av medikamentet.

2) Start med Serdolect og ta et EKG. Har du da alvorlig forlenget QT-intervall, så får du et annet medikament.

3) Stol på legen din at de valgene han tar om medisinene dine ikke er til fare for deg.

Jeg tror personlig (til tross for at jeg har en skrekk for hjerterytmeforstyrrelser) at jeg hadde gått for alternativ 3..

De fleste antipsykotika står ikke som kontraindisert i felleskatalogen med serdolect.

Skrevet

I felleskatalogen står det at EKG skal tas før behandling og ved doseøkninger. Stol på legen din!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Disse to medisinene kan kombineres. Det har jeg brukt på utallige pasienter. DRURID angir heller ingen advarsler.

Du kan trygt følge legens råd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...