Gå til innhold

Tanker om medisinkutt (og et lite tilleggsspørsmål)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer ofte på om jeg burde slutte med medisinene. En liten dose antipsykotika.

Men så tar jeg meg selv ofte i å tenke ting jeg ikke er sikker på om er helt friskt. Det er som det foregår noe "bak kulissene". Når jeg ser en miljøterapeut jeg hadde tidligere på NAV, som skal inn til min saksbehandler, så tenker jeg at nå skal de snakke om "trygdesvindelen" min. Snakker så med fastlegen i telefonen, om noe helt annet selvsagt, og mistankene vokser da vedkommende svarer litt "kort".

Noen andre typer tanker forekommer også. Jeg har tatt EKG, med helt fint resultat. Men tenker endel over om de ikke forteller sannheten, at jeg faktisk er hjertesyk - som følge av medisinene jeg tar. At flere leger lyver om noe potensielt livstruende, altså.

Men tross disse tankene føler jeg egentlig at jeg har et greit liv for tiden. Disse tankene er jo ikke der konstant. Jeg er for det meste alene, men syns ikke det gjør så mye.

Så jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke om dette. Det er kanskje den lille dosen antipsykotika som holder meg såpass frisk som jeg faktisk er?

Eller er dette tanker som godt kunne eksistert i hodet mitt uten at de ville ekspandert?

Og et tilleggsspørsmål. Jeg har fortalt litt om "hva som feiler meg" til moren min. Ikke det her altså, men om irrasjonelle tanker generelt - rett og slett fordi hun har gravet så mye. Poenget, hun mener at det ikke er noe problem så lenge jeg ikke går rundt og snakker om dette som om det skulle være en åpenbar sannhet for meg. Jeg sier jo at jeg skjønner at jeg tar feil - noe som da gjør det til et ikke-problem ifølge henne... er dette korrekt?

Anonymous poster hash: 94eba...466
AnonymBruker
Skrevet

Har du en psykoselidelse? Eller er du bare plaget med irrasjonelle tanker du vet er irrasjonelle?

Anonymous poster hash: 40eec...067
AnonymBruker
Skrevet

Har du en psykoselidelse? Eller er du bare plaget med irrasjonelle tanker du vet er irrasjonelle?

Anonymous poster hash: 40eec...067

Det vet jeg ikke. Jeg har vært verre enn jeg er nå, langt verre, kan hende det var psykotisk. Men det er lenge siden nå. Jeg ble verre sist gang jeg sluttet på medisiner også, men det er også lenge siden. Snakker år. Det er kanskje nødvendig å trappe ned forsiktig med tanke på tilbakefall, noe jeg ikke gjorde (jeg bare kastet alt i dass).

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Jeg har skrevet det utallige ganger før, og jeg forstår at jeg må fortsette å skrive det. Svært mange som har hatt psykoser, kan etter hvert klare seg med små doser medisiner. Det må ikke forlede en til å tro at en kan klare seg helt uten. I denne sammenheng er forskjellen på litt medisin og ingen medisin enorm.

2. Det er et problem at du har slike tanker, men det er definitivt langt mindre når du både har et kritisk forhold til disse tankene, og at du ikke snakker om dem til andre.

AnonymBruker
Skrevet

1. Jeg har skrevet det utallige ganger før, og jeg forstår at jeg må fortsette å skrive det. Svært mange som har hatt psykoser, kan etter hvert klare seg med små doser medisiner. Det må ikke forlede en til å tro at en kan klare seg helt uten. I denne sammenheng er forskjellen på litt medisin og ingen medisin enorm.

2. Det er et problem at du har slike tanker, men det er definitivt langt mindre når du både har et kritisk forhold til disse tankene, og at du ikke snakker om dem til andre.

Skjønner. Det er litt greit å vite at det er et reellt problem. Da føler jeg meg mindre "hysterisk".

Tusen takk for svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...