Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utfra min fortid her inne og innhold i de av mine innlegg du har lest; observerer du (også) en passiv aggressiv (pf?)?

Spør for å være på den sikre siden slik at jeg vet hva jeg må konsentrere meg om.

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ISW

5

• Madelenemie

4

• AnonymBruker

3

Skrevet

Hei, håper det er greit at jeg også svarer før legen svarer.

Nå "kjenner" jeg deg jo ikke så godt, men jeg har lest noen av trådene dine og svarene dine.

Men, i likhet med ganske mange andre her, så har du kanskje en liten tendens til å henge deg en del opp i hva andre synes og mener, og i perioder "forfølge" det veldig. Jeg tror det er viktig å huske på, på et forum, og særlig her under psykiatri, at du alltid kan få "uvenner" og det må en nesten bare la passere.

Under dette navnet har jeg skrevet ca 2.500 poster på Medhelp, da under hjertesykdommer. Jeg har vært (og er forsåvidt) leder for forumet om hjerterytmer, og jeg har hjulpet veldig mange med sine spørsmål. Men jeg har også fått sinte tilbakemeldinger, uansett hvor hjelpsom jeg har vært eller forsøkt å være. Det er bare slik. I "tvungne" sosiale konstellasjoner har det lettere for å bli problemer enn i frivillige (eksempel: På en arbeidsplass jobber mange mennesker tett på hverandre uten å nødvendigvis kjenne hverandre fra før eller gå overens, derfor kan det f.eks bli rabalder på et julebord, i motsetning til en vennekrets der folk er sammen fordi de har valgt det selv og kjenner hverandre bedre).

Jeg tror du litt har en tendens til å ta ytringer ganske personlig (noe som er ganske vanlig etter å ha vært gjennom depresjoner og andre psykiske lidelser), og i perioder der du har overskudd til det kan du kanskje fyre deg litt ekstra opp over det. Kanskje fordi man er redd for å få noe negativt tillagt seg og gjennom det frykte å få sykdommen sin tilbake? Jeg vet ikke.

Men det jeg vet, er at ingen kan diagnosere personlighetsforstyrrelser her, i alle fall. Og det er nok en dårlig ide å finne egne diagnoser her og etterprøve dem.

Skrevet

Hei, håper det er greit at jeg også svarer før legen svarer.

Nå "kjenner" jeg deg jo ikke så godt, men jeg har lest noen av trådene dine og svarene dine.

Men, i likhet med ganske mange andre her, så har du kanskje en liten tendens til å henge deg en del opp i hva andre synes og mener, og i perioder "forfølge" det veldig. Jeg tror det er viktig å huske på, på et forum, og særlig her under psykiatri, at du alltid kan få "uvenner" og det må en nesten bare la passere.

Under dette navnet har jeg skrevet ca 2.500 poster på Medhelp, da under hjertesykdommer. Jeg har vært (og er forsåvidt) leder for forumet om hjerterytmer, og jeg har hjulpet veldig mange med sine spørsmål. Men jeg har også fått sinte tilbakemeldinger, uansett hvor hjelpsom jeg har vært eller forsøkt å være. Det er bare slik. I "tvungne" sosiale konstellasjoner har det lettere for å bli problemer enn i frivillige (eksempel: På en arbeidsplass jobber mange mennesker tett på hverandre uten å nødvendigvis kjenne hverandre fra før eller gå overens, derfor kan det f.eks bli rabalder på et julebord, i motsetning til en vennekrets der folk er sammen fordi de har valgt det selv og kjenner hverandre bedre).

Jeg tror du litt har en tendens til å ta ytringer ganske personlig (noe som er ganske vanlig etter å ha vært gjennom depresjoner og andre psykiske lidelser), og i perioder der du har overskudd til det kan du kanskje fyre deg litt ekstra opp over det. Kanskje fordi man er redd for å få noe negativt tillagt seg og gjennom det frykte å få sykdommen sin tilbake? Jeg vet ikke.

Men det jeg vet, er at ingen kan diagnosere personlighetsforstyrrelser her, i alle fall. Og det er nok en dårlig ide å finne egne diagnoser her og etterprøve dem.

Du høres ut som en klok og hjelpsom kar :)

Du påpeker vesentlige ting i innlegget ditt.

Når flere over lang tid sier jeg er passiv agressiv, føler jeg at jeg må se nærmere på det.

påskelilje
Skrevet

Må innrømme at jeg ikke helt forstår hva som menes med passiv-agressiv...?

Skrevet

Må innrømme at jeg ikke helt forstår hva som menes med passiv-agressiv...?

Det er litt vanskelig å forklare. Jeg husker godt en artikkel jeg kjente meg godt igjen i, og som jeg diskuterte med frosken. Der var det også godt forklart. Men jeg finner ikke igjen artikkelen. Kanskje frosken husker og finner den?

motorPrøysen
Skrevet

Passiv-agressiv adferd innebærer at man signaliserer sinne og fiendtlighet indirekte. En passiv-agressiv pasient som er sint på psykologen sin vil ikke si at han er det eller hvorfor, men vil i stedet sabotere ved å komme for seint, ikke følge opp hjemmeoppgaver. En ansatt som er sint på sjefen sin vil "glemme" arbeidsoppgaver, sluntre unna, etc. Ofte (som regel) er ikke denne adferden noe den passiv-agressive gjør bevisst.

Skrevet (endret)

Passiv-agressiv adferd innebærer at man signaliserer sinne og fiendtlighet indirekte. En passiv-agressiv pasient som er sint på psykologen sin vil ikke si at han er det eller hvorfor, men vil i stedet sabotere ved å komme for seint, ikke følge opp hjemmeoppgaver. En ansatt som er sint på sjefen sin vil "glemme" arbeidsoppgaver, sluntre unna, etc. Ofte (som regel) er ikke denne adferden noe den passiv-agressive gjør bevisst.

Jeg søkte her på dol, og der hadde nhd i et innlegg skrevet at en pasdiv agressiv (pf?) også kalles "trassymdrom" (eller noe slikt). Jeg kjenner meg igjen i det. Når jeg blir sint, lei meg, sur osv, kan jeg bli veldig trassig. I stedet for å formidle dette på en konstruktiv måte til rette vedkommende, blir jeg trassig.

Feks fikk jeg sms fra sjefen her om dagen som jeg ble veldig lei meg for fordi den føltes urettmessig (bl.a pga måten hn formulerte den på og fordi jeg hadde stilt opp på jobb i ferien min). Det førte til at jeg fikk tanker om at "terskelen min for å stille opp neste gang skal jammen bli høyere". Jeg vil liksom "straffe" sjefen min på den måten. Dette er vel typisk passivt agressivt?

Endret av hww
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg synes ikke du virker som det. Men at du er litt nærtagende kanskje ;) Og det er vi mange som er!

Det kan jo være noe å "øve" på ?

Anonymous poster hash: 4f1dd...896
Skrevet

Jeg vil bare kommentere at det ikke nødvendigvis er slik at frosken eller noen andre har ment å diagnostisere deg med passiv-aggressiv personlighetsforstyrrelse. Man kan ha lett for å ty til en bestemt oppførsel eller reaksjonsmåte (og / eller uttrykke seg skriftlig på en måte som tyder på at man gjør det) uten at man lider av dette som en psykelig, fast væremåte. Det er jeg sikker på at både frosken og NHD er enig i. Ingen er bare den vi lar DOL-brukerne få se.

Tenk over det flere har poengtert om at de færreste blir likt av alle absolutt hele tiden, og ikke grav deg ned i dette begrepet.

Skrevet

Det førte til at jeg fikk tanker om at "terskelen min for å stille opp neste gang skal jammen bli høyere". Jeg vil liksom "straffe" sjefen min på den måten. Dette er vel typisk passivt agressivt?

Du bør kanskje snarest slutte å vektlegge tankene dine så høyt.

Nå har jeg riktignok "harm OCD", men skulle jeg trodd på alt vissvass som tankene mine sa til meg, skulle jeg ha vært massemorder, psykotisk, suicidal, sexforbryter, osv.

Hver dag tenker vi mennesker en masse rart. Iblant kan jeg nesten få lyst til å hive sjefen min ut av vinduet, uten at jeg nødvendigvis overanalyserer det. Jeg skjønner at slike aggressive tanker er noe annet enn uskyldige tvangspregede tanker (som virkelig bryter med alt jeg tror på og som rett og slett kommer av at jeg er så redd for de tingene jeg får tanker om). På samme måte er det nok ganske vanlig å få "overdrevne" tanker (f.eks at folk som sitter på bussen og hører et barn gråte kan få en plutselig tanke om å kaste barnet ut et vindu) - og disse blir ofte opphav til tvangstanker.

Ikke gå så veldig dypt inn i verken hva du selv tenker eller hva andre tenker om deg. 

motorPrøysen
Skrevet

Agressive tanker/følelser som irritasjon, sinne, hat, etc. er helt normale reaksjoner som dukker opp spontant i hver og en av oss. Eventulle problemer oppstår i hvordan en handler/ikke handler som et reslutat av følelsene. Den som ønsker å endre seg bør fokusere på adferden sin og la tanker og følelser komme og gå av seg selv, slik det gjør åkke som.

Skrevet

Takk for svar. Jeg tar gjerne imot tilbakemeldinger for å forstå meg selv bedere.

Skrevet

Utfra min fortid her inne og innhold i de av mine innlegg du har lest; observerer du (også) en passiv aggressiv (pf?)?

Spør for å være på den sikre siden slik at jeg vet hva jeg må konsentrere meg om.

For å presisere; jeg har påpekt at enkelte utsagn du kommer med kan kategoriseres som passiv aggressivitet. Jeg har ikke uttalt meg om noen pf.

Skrevet

For å presisere; jeg har påpekt at enkelte utsagn du kommer med kan kategoriseres som passiv aggressivitet. Jeg har ikke uttalt meg om noen pf.

Det var bl.a derfor jeg skrev pf i parantes.. :)

Skrevet

Under dette navnet har jeg skrevet ca 2.500 poster på Medhelp, da under hjertesykdommer. Jeg har vært (og er forsåvidt) leder for forumet om hjerterytmer, og jeg har hjulpet veldig mange med sine spørsmål. Men jeg har også fått sinte tilbakemeldinger, uansett hvor hjelpsom jeg har vært eller forsøkt å være

Her er en tråd som vel må være velegnet for deg å delta i: http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/392537-får-beskjed-om-at-det-psykisk-men-kan-det-virkelig-være-det/page-2

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

http://www.ptypes.com/passive-aggdc3r.html

Jeg har ikke opplevd passiv aggressive trekk fra deg i den betydning det brukes om personlighetsforstyrrelser i DSM-systemet (se link).

Hvis en derimot med passiv aggressiv mener aggressiv skyldinduksjon i motsetning til mer direkte aggresjon, så har det vært et ganske typisk trekk for deg i stressede perioder og når du får motbør. Her går det mer på skyldinduksjon, trass og trusler om å ikke være her på DOL mer.

Eksempel på "aktiv" aggresjon: Når du gjør slik, blir jeg forbannet, og kanskje vil jeg slå deg om du gjør det igjen"

"Passiv" aggresjon: Du aner ikke hvor lei meg jeg blir når du gjør slik. Nå har du ødelagt den eneste fridagen min på lang tid - den som jeg hadde gledet meg til og som jeg trengte så sårt. Da blir det å gå på jobben igjen i morgen med røde øyne og utslitt. Jeg skal aldri mer tørre å oppføre meg på den måten, men gå tilbake til mitt tidligere "holde kjeft"-liv."

Skrevet

Jeg har ikke opplevd passiv aggressive trekk fra deg i den betydning det brukes om personlighetsforstyrrelser i DSM-systemet (se link).

Hvis en derimot med passiv aggressiv mener aggressiv skyldinduksjon i motsetning til mer direkte aggresjon, så har det vært et ganske typisk trekk for deg i stressede perioder og når du får motbør. Her går det mer på skyldinduksjon, trass og trusler om å ikke være her på DOL mer.

Eksempel på "aktiv" aggresjon: Når du gjør slik, blir jeg forbannet, og kanskje vil jeg slå deg om du gjør det igjen"

"Passiv" aggresjon: Du aner ikke hvor lei meg jeg blir når du gjør slik. Nå har du ødelagt den eneste fridagen min på lang tid - den som jeg hadde gledet meg til og som jeg trengte så sårt. Da blir det å gå på jobben igjen i morgen med røde øyne og utslitt. Jeg skal aldri mer tørre å oppføre meg på den måten, men gå tilbake til mitt tidligere "holde kjeft"-liv."

Tusen takk for svar.

Ps. Var det meningen det skulle være med en link? :)

Skrevet

NHD, Nå er det ingen som tørr å skrive noe mer her, for her kjenner de fleste av oss seg igjen på en dårlig dag kanskje.... 

Vi har vel dyttet våre følelser over på andre den ene eller andre veien, på vår vei. Når trykket, presset og smerten blir for stor, så .... må en fjerne seg fra presset eller gjøre noen endringer. Men du snakker ikke om sjokk og kriser, men en væremåte over lengre tid?

Skrevet

Tusen takk for svar.

Ps. Var det meningen det skulle være med en link? :)

NHD, Nå er det ingen som tørr å skrive noe mer her, for her kjenner de fleste av oss seg igjen på en dårlig dag kanskje.... 

Vi har vel dyttet våre følelser over på andre den ene eller andre veien, på vår vei. Når trykket, presset og smerten blir for stor, så .... må en fjerne seg fra presset eller gjøre noen endringer. Men du snakker ikke om sjokk og kriser, men en væremåte over lengre tid?

Det er ikke meg du spør, men ja, det er dessverre snakk om vedvarende væremåte. .

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...