Gå til innhold

Prostatakreft


capricornus

Anbefalte innlegg

capricornus

For ein del år sidan fekk eg konstatert prostatakreft - av det minst aggressive slaget. Sidan då har PSA lege stødig på 7, 8 og 9 utan behandling av noko slag. Desember 2012 var verdien 9. Så, juni 2013, var verdien 25. Ny prøve eit par veker seinare viste 32.

Kva kan grunnen vera til slik stigning? Urinvegsinfeksjon t.d. hadde eg vel merka om det var årsak.

Kva kan vera "normal" prognose i slike høve?

Av behandling er vel berre hormonbehandling aktuelt sidan eg har passert 80.

Eg skal til fastlegen om nokre veker og får nok orientering då, men eg er litt utolmodig, og dessutan har eg tendens til å innhenta second opinion i mange samanhengar. (Men dette vert vel first opinion?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allmennlege Kjell Vaage

Hei ! Beklager noe sen respons og at din tålmodighet ble satt unødvendig på prøve. Du og mange andre er bekymret for økning av PSA. Som du sikkert har hørt er PSA en prøve vi bruker for å oppdage nye tilfeller av prostakreft, men en stor del av de med forhøyet PSA har ikke prostatakreft, falske positive prøver. I ditt tilfelle har du fått påvist en type prostatakreft hvor PSA har holdt seg på samme nivå over lengre tid før den begynte å stige. Det kan være et utrykk for mer aktiv kreft, men og økt størrelse av prostata eller av infeksjon. Du har gjort de rette valg ved å ta kontakt med fastlegen for videre undersøkelse om årsak til økt aktivitet i prostata ettersom det kan foreligge flere grunner til nevente økning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...