Gå til innhold

Folk som er interesserte i deg avhengig av hva du kan gjøre for dem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bør man ha så mange slike relasjoner?

Folk som er bare interesserte i hva de kan bruke deg til.Jeg har ikke noe imot å hjelpe til og det er jo noen ganger noen som spør.

Men blir det for ofte, så synes jeg det er slitsomt. Man drar på besøk til noen , jeg tenker da på folk man er i slekt med.

Altså hvis formålet med besøket er å ta en kopp kaffe og forhåpentligvis få en god samtale. Men så blir man satt i arbeid i stedet.

Noen som kjenner seg igjen?

Kanskje jeg skal være takknemlig for at jeg får være med å hjelpe til?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis de kun er interessert i hva du kan gjøre for dem og ikke i deg, er det en usunn relasjon.

motorPrøysen
Skrevet

Bør man ha så mange slike relasjoner?

Hva tror du selv?

Jeg syns det er skvært om en gammel eller syk slektning nå og da ber om en tjeneste til noe de ikke kan gjøre selv, men da bør de si det når de inviterer deg. Hvis de er i stand til å gjøre det selv stiller det seg selvfølgelig annerledes.

Du kan tenke på hva du kan gjøre for å ta kontroll over situasjonen. Hvis du føler deg manipulert til å gjøre noe, kan du f.eks. neste gang si: "Det rekker jeg ikke desverre, men en kjapp kopp kaffe kan jeg ta."

AnonymBruker
Skrevet

Det kan kanskje virke litt paradoksalt at jeg sier dette, men jeg mener at man bør vurdere alle relasjoner ut i fra, og kun ut i fra, hva man får ut av de.

Med dette mener jeg selvsagt bare ikke hvilke tjenester/goder man oppnår, men alt fra dette til ting som om man hygger seg i relasjonen, og om man oppnår god samvittighet ved å hjelpe. F.eks.

(Dette innebærer at man lett kan få masse ut av å pleie en dødssyk tante - det kan f.eks. gi en god samvittighet.)

Den andre parten i din relasjon får åpenbart masse ut av relasjonen med deg, i form av gratis arbeid/tjenester.

Men du må rett og slett spørre deg selv hva du tjener på dette - det virker jo på meg som du har dette svaret, siden du spør som du gjør!

Anonymous poster hash: 8afef...17c

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...