Gå til innhold

Sliten av å reise

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag har jeg reist laaangt og er så sliten, blir dere andre som sliter psykisk det av å reise? Orker ikke flere slike turer i sommer i hvert fall, burde jeg ikke tåle det? Er svimmel og sliten, noen tips til en som ikke tåler ferie?

Anonymous poster hash: a25d2...7fd
Skrevet

Ja, ferie er egentlig ganske slitsomt. Men jeg tror det er sunt likevel, og effekten får man i stor grad også etter ferien. Det blir jo litt som en treningsøkt, for å sammenligne litt.

På ferien merker jeg at det er mye som trigger angsten min (tvangstanker om å skade meg selv og andre). F.eks når jeg kjører bil over lengre strekninger. Men til syvende og sist styrker det jo bare min viten om at jeg ikke kommer til å gjøre noe galt.

Og det er jo supert å få litt avbrekk fra hverdagen :-)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, ferie er egentlig ganske slitsomt. Men jeg tror det er sunt likevel, og effekten får man i stor grad også etter ferien. Det blir jo litt som en treningsøkt, for å sammenligne litt.

På ferien merker jeg at det er mye som trigger angsten min (tvangstanker om å skade meg selv og andre). F.eks når jeg kjører bil over lengre strekninger. Men til syvende og sist styrker det jo bare min viten om at jeg ikke kommer til å gjøre noe galt.

Og det er jo supert å få litt avbrekk fra hverdagen :-)

Får prøve å tenke slik at det blir positivt etterpå, var på en ferje og i dag med masse folk og det tok knekken på meg. For mange energier for meg og bare kaos, og bare å sitte i bilen gjorde meg svimmel. For mye kaos i trafikken selv om jeg bare satt på :huh:

Skrevet

Får prøve å tenke slik at det blir positivt etterpå, var på en ferje og i dag med masse folk og det tok knekken på meg. For mange energier for meg og bare kaos, og bare å sitte i bilen gjorde meg svimmel. For mye kaos i trafikken selv om jeg bare satt på :huh:

Tror du må huske på at angst eller slitenhet faktisk ikke er farlig. Å eksponere seg for ting som gir angst er kjempebra, og det er utrolig god psykisk trening. Det er all unngåelsen som er mest fortvilende med angst.

Alt man "går ut og gjør" er i bunn og grunn positivt, selv om det ikke nødvendigvis føles sånn der og da. Det er ikke farlig å stresse :-)

AnonymBruker
Skrevet

Tror du må huske på at angst eller slitenhet faktisk ikke er farlig. Å eksponere seg for ting som gir angst er kjempebra, og det er utrolig god psykisk trening. Det er all unngåelsen som er mest fortvilende med angst.

Alt man "går ut og gjør" er i bunn og grunn positivt, selv om det ikke nødvendigvis føles sånn der og da. Det er ikke farlig å stresse :-)

Vet ikke om det er angst. Var hos behandleren min i går, hun sa på ny jeg måtte skjerme meg. Men vil jo tro som du skriver, at det er bra for psyken min. Vil jo bli litt tøffere og tåle mer.

Skrevet

Ordet "angst" brukes noe ulikt av ulike personer. Dersom angsten henger sammen med økte symptomer på psykose, så er det ikke gitt at eksponering er konstruktivt. I forbindelse med psykoselidelser, så kan det være nødvendig i perioder å avpasse belastningen i forhold til hvor mye symptomer man får.

Skrevet

Vet ikke om det er angst. Var hos behandleren min i går, hun sa på ny jeg måtte skjerme meg. Men vil jo tro som du skriver, at det er bra for psyken min. Vil jo bli litt tøffere og tåle mer.

For mye passivitet er sjelden av det gode, men det kan godt hende i perioder at du bør skjerme deg. En måte å vurdere om belastningen er ok eller ikke, er å legge merke til hvor lang tid du trenger på å ta deg inn igjen. Dersom du har det ok etter en god natts søvn, så gjør det neppe noe at du har blitt sliten. Dersom du derimot får mye symptomer og det varer i flere dager, så har du utsatt deg for mer enn du har godt av.

Det er bra at du nå har en fast behandler slik at du kan fortsette å diskutere disse tingene med henne. Sammen vil dere etter hvert kunne få et klarere bilde av hva du har godt av og hva som blir for mye.

AnonymBruker
Skrevet

For mye passivitet er sjelden av det gode, men det kan godt hende i perioder at du bør skjerme deg. En måte å vurdere om belastningen er ok eller ikke, er å legge merke til hvor lang tid du trenger på å ta deg inn igjen. Dersom du har det ok etter en god natts søvn, så gjør det neppe noe at du har blitt sliten. Dersom du derimot får mye symptomer og det varer i flere dager, så har du utsatt deg for mer enn du har godt av.

Det er bra at du nå har en fast behandler slik at du kan fortsette å diskutere disse tingene med henne. Sammen vil dere etter hvert kunne få et klarere bilde av hva du har godt av og hva som blir for mye.

Tidligere i uken hadde jeg besøk av en venninne, hun var veldig intens og snakket bare om negative ting. Behandleren min mente jeg burde skjerme meg mot henne og, helst ikke ha noe med henne å gjøre. Har fått nye ting å tro på, tror at altanen skal ramle ned når jeg står på den, tror sengen min skal dette gjennom til første etasje...rett og slett at hele huset skal dette sammen. Min behandler trodde det var lite sannsynlig, vil tro på det. Men er veldig redd for det, og tenkte på ånder og ufoer etter besøket av venninna mi. Jeg klarte så vidt lage middag, ser at det forholdet ikke er bra. Men det er ikke alltid like ille, noen ganger er det sunnere. 

Ferie burde jeg tåle, det er jo med mine nærmeste. Vil tåle det, men nå må samboeren ligge på gulvet på madrass...er redd han skal dette ned på meg som ligger under. Men det går jo fint det. Sover dårlig når jeg er ute og reiser, det gjør ikke saken bedre. Men håper morgendagen går bedre, da går det jo greit så lenge det ikke vedvarer.

Skrevet

Ordet "angst" brukes noe ulikt av ulike personer. Dersom angsten henger sammen med økte symptomer på psykose, så er det ikke gitt at eksponering er konstruktivt. I forbindelse med psykoselidelser, så kan det være nødvendig i perioder å avpasse belastningen i forhold til hvor mye symptomer man får.

Beklager! Blandet denne posten sammen med en annen, om sosial angst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...