Gå til innhold

Syn- og hørsel-hallusinasjoner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I hvilke diagnoser kan man ha syn- og hørsel- hallusinasjoner, som TS i følgende innlegg forteller om?

"

Jeg har litt lyst å fortelle litt om livet mitt, et liv med hallusinasjoner.

Jeg har hatt disse i mange, mange år, sikkert 10-15 år. Jeg kan ikke huske akkurat når de startet, men jeg tror ikke jeg hadde de i småbarns- og småskolealderen. Kanskje har jeg hatt det, men ikke tenkt over det.

Jeg har synshallusinasjoner. Som regel ser jeg mennesker på gaten som ikke er der, men de ser så ekte ut at jeg ikke vet om det faktisk går noen der eller ikke. Ofte ser jeg en person som går foran meg på veien, eller personer i sidesynet som passerer meg. De jeg ser i sidesynet vet jeg ikke er ekte, fordi jeg ikke har sett dem komme. Men hvis jeg akkurat da krysser en vei, går forbi en dør eller lignende, må jeg alltid se til siden for å se om de er ekte eller ikke.

De som går foran meg på veien er det verre med. Den eneste måten å finne ut av om de er ekte på, er å ta på de, men jeg kan jo ikke risikere at jeg går rundt og tar på fremmedfolk på gaten icon_wink.gif Noen ganger hvor jeg har vært litt usikker og personen foran oppfører seg rart, har jeg satt opp farten og gått forbi slik at jeg så vidt skumper borti personen (hvis det er en reell person). I 9 av 10 tilfeller er det en hallus, men det har hendt et par ganger at en stakkar har fått en liten skump av meg. Da unnskylder jeg meg, selvfølgelig.

Jeg ser også småkryp som kravler på veggen og over dynen min når jeg legger meg og slukker lyset. De vet jeg jo bare er hallus. Men hver gang jeg sover et nytt sted, spesielt hvis jeg er på ferie og bor på et litt lugubert sted (backpacking), må jeg føle over veggen for å forsikre meg om at de ikke er der før jeg kan sove.

Ellers kan jeg noen ganger se ikke-levende ting bevege seg. F.eks. hvis jeg sitter med pc'n, kan jeg i sidesynet se at tv'n svever høyt opp. Når jeg ser på tv'n, "faller" den ned igjen. Jeg har også sett hus, biler og trær sveve, men dette er alltid i sidesynet og jeg opplever det ikke så ofte.

I tillegg har jeg hørselshalluser. Som regel er det noen som roper navnet mitt, eller som sier "hei" eller "hadet". Derfor går jeg som oftest og hører på musikk når jeg er ute. Hvis jeg hører noen roper navnet mitt mens jeg hører på musikk, vet jeg at det er hallus. Hvis jeg ikke gjør det, risikerer jeg å oppleves som overlegen hvis det faktisk er noen som roper på meg eller sier hei.

Disse hallusinasjonene er der hele tiden, hver dag, men mest når jeg er ute og det er mye støy rundt meg. Når jeg slapper av hjemme alene kan jeg oppleve å være helt "normal". Jeg vil bare understreke at jeg ikke er psykotisk, og at selv om jeg har hørselshallusinasjoner, er det ikke "stemmer i hodet" (selv om det jo egentlig er det) - altså får jeg ikke kommandoer om å drepe noen, og de oppleves ikke som noe skummelt og skremmende.

Jeg har vært under utredning i mange, mange år, men ingen har klart å finne ut hva dette egentlig skyldes, og om jeg kommer til å bli kvitt det. Men jeg har nå lært meg å leve med det, selv om jeg sikkert virker litt rar til tider"

Anonymous poster hash: 5b81c...db8

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...