Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager noe kryptisk overskrift og noe filosofisk innlegg :-) Hvis det høres rart ut, så beklager jeg det.

Men sannheten er jo at jeg mer eller mindre har brukt de fire siste årene av livet mitt på å unngå å dø. Nå som jeg begynner å føle meg bedre fra denne noe irrasjonelle frykten for å dø, så melder jo et viktig kapittel seg videre, hvordan bruke de neste tiårene på å faktisk leve?

Det er jo rimelig meningsløst å bruke hele livet på å unngå å dø. Men nå blir jeg stående litt i et slags tomrom, hvordan skal man få mest mulig ut av livet? Store eksistensielle spørsmål, jeg vet det. Jeg spør ikke fordi livet føles meningsløst, for det gjør det absolutt ikke. Men litt filosofisk har jeg blitt i det siste, særlig når man har ferie og har tid til å filosofere litt over livets mysterier :-)

AnonymBruker
Skrevet

Man kan egentlig tenke at det å tenke på å leve livet i stedet for å bare overleve er noe nytt i menneskets historie.

Det kan føre med seg endel problemer man ikke hadde i førhistorisk tid, tror jeg. Det var i alle fall desidert mindre grubling i "gamle dager".  ;)

Ingen grunn til å ikke forsøke, selvsagt! Men du inviterte jo til en filosofisk time.

Anonymous poster hash: 02b9c...a01
AnonymBruker
Skrevet

Gakk, gakk...

Anonymous poster hash: 48027...e6d

Skrevet

Ditto, brukt 6 måneder på det. Vil så gjerne leve, men symptomene jeg får som leger sier er psykisk skremmer meg. Vil ikke dø og kan dermed ikke leve med det levesettet jeg har nå.  Vil så gjerne men kroppen vil ikke la meg, skal man drite i kroppen og leve? men da kommer spørsmålet om det var et riktig valg? hva om man dør som føge av valget? eller hva om det var riktig å drite i det? skal man ta sjansen? vi lever jo bare en gang....huff ikke lett

Skrevet

Ditto, brukt 6 måneder på det. Vil så gjerne leve, men symptomene jeg får som leger sier er psykisk skremmer meg. Vil ikke dø og kan dermed ikke leve med det levesettet jeg har nå.  Vil så gjerne men kroppen vil ikke la meg, skal man drite i kroppen og leve? men da kommer spørsmålet om det var et riktig valg? hva om man dør som føge av valget? eller hva om det var riktig å drite i det? skal man ta sjansen? vi lever jo bare en gang....huff ikke lett

Ja det er veldig sentrale spørsmål du stiller der. Men et faktum er jo at kroppen stort sett er laget for å tåle alt foruten høy alder.

Det skal EKSTREMT mye til før hjertet ditt stopper. Som sagt har jeg selv hatt hjerte-angst og vet akkurat hvordan det føles. Trodde det var den verste angsten man kunne ha (siden den på en måte forsterket seg selv), inntil jeg fikk min nye angst, som faktisk var enda verre. Angsten for om man en gang kom til å ta sitt eget liv. Kan ikke anbefales..

Men nå merker jeg heldigvis at angsten så smått er på retur :)

Skrevet

Man kan egentlig tenke at det å tenke på å leve livet i stedet for å bare overleve er noe nytt i menneskets historie.

Det kan føre med seg endel problemer man ikke hadde i førhistorisk tid, tror jeg. Det var i alle fall desidert mindre grubling i "gamle dager".  ;)

Ingen grunn til å ikke forsøke, selvsagt! Men du inviterte jo til en filosofisk time.

Anonymous poster hash: 02b9c...a01

Takk for svar, veldig gode poenger egentlig.

Nå er jeg vel den første til å si at jeg synes det er litt vel mye Live Love & Laugh i dagens samfunn. Men likevel, vi lever jo i et trygt samfunn og det burde være rom for å nyte livet litt :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

http://www.haugenbok.no/visverk.cfm?cid=236891

Du stiller et meget viktig spørsmål.

Jeg synes du skal ta deg god tid til å tenke over dette. Hva er det du vil bruke livet ditt til? Hva er dine verdier?

På din siste dag: Hva er det viktig for deg å vite at du har gjort? Hva vil du angre på at du evt ikke har gjort?

Igjen vil jeg anbefale deler av denne boken (link øverst): Her beskriver han hvordan han har sendt folk hjem for å tenke over verdier og hva de egentlig vil ha ut av livet.

Skrevet

http://www.haugenbok.no/visverk.cfm?cid=236891

Du stiller et meget viktig spørsmål.

Jeg synes du skal ta deg god tid til å tenke over dette. Hva er det du vil bruke livet ditt til? Hva er dine verdier?

På din siste dag: Hva er det viktig for deg å vite at du har gjort? Hvs vil du angre på at det evt ikke har gjort?

Igjen vil jeg anbefale deler av denne boken (link øverst): Her beskriver han hvordan han har sendt folk hjem for å tenke over verdier og hva de egentlig vil ha ut av livet.

Tusen takk for utmerket svar! :-)

Skal definitivt lese den boken!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...