Gjest Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Når jeg ikke har det bra, så blir jeg svært avhengig av dol. Jeg nærmest bor her. Jeg søker svar (for å få kunnskap, men også for å slippe å kjenne på det vonde - andre ganger kan det være et behov for oppmerksomhet). Jeg kan ikke se at dette er normalt? Dessuten liker jeg det ikke. Jeg vil ikke være avhengig av noen som helst. Men det skjer automatisk, og før jeg vet ordet av det er jeg inne i denne "onde sirkelen". Når jeg så."våkner" igjen så blir jeg skuffet over mef selv, og skamfull. Dessuten skaper det masse stress og uro. Hvordan takler man slike perioder? Andre som har det slik? 0 Siter
ISW Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Spørsmålet er jo kanskje heller om du får den hjelpen du trenger her. Det er jo iblant slik at svar på spørsmål lett fører til flere spørsmål, ikke bare for deg. Jeg tror det er lurt om du ser på DOL som det det er. Et sted hvor man kan lufte sine frustrasjoner, diskutere med andre, få "noen steiner vekk fra hjertet", hjelpe andre og på toppen av det hele kunne få svar fra en svært kompetent psykiater. Derimot tror jeg ikke at DOL har noen "kurerende" effekt på noen tilstander. Det er viktig at man har et godt samarbeid med sin behandlende lege/psykolog og lar denne lage et behandlingsopplegg, fremfor at man "rir mange hester samtidig", stiller spørsmålstegn ved diagnoser, osv. Jeg tror ikke du skal tenke så mye på det som avhengighet, men tenk litt over hva du vil oppnå med de ulike spørsmålene du stiller. Nå synes jo jeg du spør om mye lurt, men kan hende du i tillegg bør stille disse spørsmålene til behandleren din. Da tror jeg du kommer enda lengre. 0 Siter
Gjest Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Spørsmålet er jo kanskje heller om du får den hjelpen du trenger her. Det er jo iblant slik at svar på spørsmål lett fører til flere spørsmål, ikke bare for deg. Jeg tror det er lurt om du ser på DOL som det det er. Et sted hvor man kan lufte sine frustrasjoner, diskutere med andre, få "noen steiner vekk fra hjertet", hjelpe andre og på toppen av det hele kunne få svar fra en svært kompetent psykiater. Derimot tror jeg ikke at DOL har noen "kurerende" effekt på noen tilstander. Det er viktig at man har et godt samarbeid med sin behandlende lege/psykolog og lar denne lage et behandlingsopplegg, fremfor at man "rir mange hester samtidig", stiller spørsmålstegn ved diagnoser, osv. Jeg tror ikke du skal tenke så mye på det som avhengighet, men tenk litt over hva du vil oppnå med de ulike spørsmålene du stiller. Nå synes jo jeg du spør om mye lurt, men kan hende du i tillegg bør stille disse spørsmålene til behandleren din. Da tror jeg du kommer enda lengre. Tusen takk for svar/råd. Kanskje time-out er løsningen i slike perider? At jeg holder meg unna nettet? Da slipper jeg iallefall to ting; være slitsom for andre og å slippe å skamme meg og bli sur på meg selv 0 Siter
stjernestøv Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Når jeg ikke har det bra, så blir jeg svært avhengig av dol. Jeg nærmest bor her. Jeg søker svar (for å få kunnskap, men også for å slippe å kjenne på det vonde - andre ganger kan det være et behov for oppmerksomhet). Jeg kan ikke se at dette er normalt? Dessuten liker jeg det ikke. Jeg vil ikke være avhengig av noen som helst. Men det skjer automatisk, og før jeg vet ordet av det er jeg inne i denne "onde sirkelen". Når jeg så."våkner" igjen så blir jeg skuffet over mef selv, og skamfull. Dessuten skaper det masse stress og uro. Hvordan takler man slike perioder? Andre som har det slik? Har perioder jeg ikke er bra og da bruker jeg nettet mer, men ser på det som positivt at nettet er tilgjengelig. Men har anger på ting jeg har skrevet her, savner sletteknapp noen ganger. En kan føle seg dum fordi man skriver så mye dumt, da er det best å holde seg unna men ikke alltid lett. 0 Siter
ISW Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Tusen takk for svar/råd. Kanskje time-out er løsningen i slike perider? At jeg holder meg unna nettet? Da slipper jeg iallefall to ting; være slitsom for andre og å slippe å skamme meg og bli sur på meg selv Jeg tror heller du burde jobbe (hvis mulig) med disse to tingene. Begge deler er enten svært overdrevet eller faktisk direkte feil. Som NHD nevnte i en annen tråd, det hjelper ikke så mye med en av og på-knapp. Det vil ikke hjelpe deg å holde deg unna DOL i perioder, for så å komme tilbake med voldsom glød. Forsøk kanskje å være innom her iblant, og forsøk også å passivt observere disse følelsene dine av å være slitsom for andre og skamme deg. De er ikke riktige, i alle fall tillegger du de nok altfor mye vekt. Men igjen, hvis DOL blir det eneste i livet ditt du interesserer deg for (satt på spissen selvsagt) så er det jo ikke helt heldig. Du må ikke ende opp der, for livet har nok av annet å by på foruten DOL 0 Siter
Gjest Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Har perioder jeg ikke er bra og da bruker jeg nettet mer, men ser på det som positivt at nettet er tilgjengelig. Men har anger på ting jeg har skrevet her, savner sletteknapp noen ganger. En kan føle seg dum fordi man skriver så mye dumt, da er det best å holde seg unna men ikke alltid lett. Ser den og... men synes ikke det du skriver er noe dumt da.. For min del er det mer det at jeg ønsker å være "sterk" og selvstendig. Jeg vil ikke være en som trenger andre på den måten. Jeg vil klare meg selv, og jeg ønsker å være trygg på meg selv. 0 Siter
Gjest Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Jeg tror heller du burde jobbe (hvis mulig) med disse to tingene. Begge deler er enten svært overdrevet eller faktisk direkte feil. Som NHD nevnte i en annen tråd, det hjelper ikke så mye med en av og på-knapp. Det vil ikke hjelpe deg å holde deg unna DOL i perioder, for så å komme tilbake med voldsom glød. Forsøk kanskje å være innom her iblant, og forsøk også å passivt observere disse følelsene dine av å være slitsom for andre og skamme deg. De er ikke riktige, i alle fall tillegger du de nok altfor mye vekt. Men igjen, hvis DOL blir det eneste i livet ditt du interesserer deg for (satt på spissen selvsagt) så er det jo ikke helt heldig. Du må ikke ende opp der, for livet har nok av annet å by på foruten DOL Du kommer med så mange gode råd og svar som er verd å tenke godt over. Tusen takk for ditt engasjement .:) 0 Siter
ISW Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Du kommer med så mange gode råd og svar som er verd å tenke godt over. Tusen takk for ditt engasjement . Bare hyggelig Tusen takk for hyggelige ord! 0 Siter
Gjest Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Når jeg ikke har det bra, så blir jeg svært avhengig av dol. Jeg nærmest bor her. Jeg søker svar (for å få kunnskap, men også for å slippe å kjenne på det vonde - andre ganger kan det være et behov for oppmerksomhet). Jeg kan ikke se at dette er normalt? Dessuten liker jeg det ikke. Jeg vil ikke være avhengig av noen som helst. Men det skjer automatisk, og før jeg vet ordet av det er jeg inne i denne "onde sirkelen". Når jeg så."våkner" igjen så blir jeg skuffet over mef selv, og skamfull. Dessuten skaper det masse stress og uro. Hvordan takler man slike perioder? Andre som har det slik? Jeg kjenner meg dessverre en del igjen. Klarer hvis ikke å holde meg borte nå når jeg er frisk igjen heller. Det som irriterer meg er at jeg ennå blir påvirket når jeg ikke får respons. Tar det personlig og tenker at nå er de lei av maset mitt. Jeg tror vi er nokså like der. Jeg har tenkt om jeg burde holde meg helt borte fra dol, men jeg har mye nytte av det, og skulle ønske jeg ikke ble så påvirket av hvilken respons jeg får. Likevel takler jeg det mye bedre nå når jeg er frisk. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Ser den og... men synes ikke det du skriver er noe dumt da.. For min del er det mer det at jeg ønsker å være "sterk" og selvstendig. Jeg vil ikke være en som trenger andre pp den måten. Jeg vil klare meg selv, og jeg ønsker å være trygg på meg selv. Men du er jo sterk, har ikke du sluttet hos behandleren din da? Det står det respekt av, kanskje naturlig at du bruker nettet mer da. 0 Siter
frosken Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Når jeg ikke har det bra, så blir jeg svært avhengig av dol. Jeg nærmest bor her. Jeg søker svar (for å få kunnskap, men også for å slippe å kjenne på det vonde - andre ganger kan det være et behov for oppmerksomhet). Jeg kan ikke se at dette er normalt? Dessuten liker jeg det ikke. Jeg vil ikke være avhengig av noen som helst. Men det skjer automatisk, og før jeg vet ordet av det er jeg inne i denne "onde sirkelen". Når jeg så."våkner" igjen så blir jeg skuffet over mef selv, og skamfull. Dessuten skaper det masse stress og uro. Hvordan takler man slike perioder? Andre som har det slik? Jeg tenker at: 1. Du er ikke avhengig av dol i den forstand at du ikke kan la være å bruke dol. 2. Du skriver ikke automatisk på dol, det er noe du velger. 3. Du er i stand til å velge annerledes. Det er lite gunstig å fortelle seg selv at man ikke har kontroll over noe så konkret som å skrive innlegg på dol. Slutt å skrive på dager du har det dårlig. 0 Siter
Gjest Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Jeg tenker at: 1. Du er ikke avhengig av dol i den forstand at du ikke kan la være å bruke dol. 2. Du skriver ikke automatisk på dol, det er noe du velger. 3. Du er i stand til å velge annerledes. Det er lite gunstig å fortelle seg selv at man ikke har kontroll over noe så konkret som å skrive innlegg på dol. Slutt å skrive på dager du har det dårlig. Gode råd som jeg tar til meg. Er imidlertid usikker på en ting; har jeg uttrykt at jeg sier til meg selv at jeg ikke mme har kontroll? Jeg mener jeg ikke gjør det, skjønner du. Med mindre det er ubevissr hos meg. 0 Siter
frosken Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Gode råd som jeg tar til meg. Er imidlertid usikker på en ting; har jeg uttrykt at jeg sier til meg selv at jeg ikke mme har kontroll? Jeg mener jeg ikke gjør det, skjønner du. Med mindre det er ubevissr hos meg. Du skrev: "Men det skjer automatisk, og før jeg vet ordet av det er jeg inne i denne "onde sirkelen". Når jeg så."våkner" igjen så blir jeg skuffet over mef selv, og skamfull". Jeg synes det er rimelig å tolke det som du her sier at du ikke har kontroll. 0 Siter
Gjest Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Du skrev: "Men det skjer automatisk, og før jeg vet ordet av det er jeg inne i denne "onde sirkelen". Når jeg så."våkner" igjen så blir jeg skuffet over mef selv, og skamfull". Jeg synes det er rimelig å tolke det som du her sier at du ikke har kontroll. Ok. Forstår. Da er det om å gjøre å stoppe meg selv _før_ jeg kommer inn i den onde sirkelen. Men du mener vel å si at jeg greier å stoppe meg selv når jeg allerede er inne i den også? Er sikkert det du mener? 0 Siter
frosken Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Ok. Forstår. Da er det om å gjøre å stoppe meg selv _før_ jeg kommer inn i den onde sirkelen. Men du mener vel å si at jeg greier å stoppe meg selv når jeg allerede er inne i den også? Er sikkert det du mener? Jeg tenker at du både kan stoppe deg selv på forhånd og underveis. Det handler vel mest om å være motivert til å unngå disse gjentagelsene? 0 Siter
Madelenemie Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Ok. Forstår. Da er det om å gjøre å stoppe meg selv _før_ jeg kommer inn i den onde sirkelen. Men du mener vel å si at jeg greier å stoppe meg selv når jeg allerede er inne i den også? Er sikkert det du mener? Hei! Det handler mye om modenhet og ansvarlighet og å utsette umiddelbare behov. 0 Siter
Gjest Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Takk for svar. Det var en viktig påminnelse. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.