AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Voksen mann som manipulerer, drikker, driter i andre, snylter og blir så rasende at han utsetter et familiemedlem for så grov vold at vedkommende må være borte fra jobb i flere måneder. Hva kan det neste bli og hva gjør man med slike personer? Anonymous poster hash: 8369e...72a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Jeg lurer litt på om du snakker om eksen min O.oAnonymous poster hash: 0859f...7f3 0 Siter
Snowhvite1 Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Voksen mann som manipulerer, drikker, driter i andre, snylter og blir så rasende at han utsetter et familiemedlem for så grov vold at vedkommende må være borte fra jobb i flere måneder. Hva kan det neste bli og hva gjør man med slike personer? Anonymous poster hash: 8369e...72a Hvis man allerede ikke har gjort det; politianmeld det og få besøksforbud. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Hvis man allerede ikke har gjort det; politianmeld det og få besøksforbud. Besøksforbud er vanskelig hvis man bor i samme hus. Anonymous poster hash: 8369e...72a 0 Siter
frosken Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Voksen mann som manipulerer, drikker, driter i andre, snylter og blir så rasende at han utsetter et familiemedlem for så grov vold at vedkommende må være borte fra jobb i flere måneder. Hva kan det neste bli og hva gjør man med slike personer? Anonymous poster hash: 8369e...72a Man må iallfall politianmelde all vold og trusler om vold. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Man må iallfall politianmelde all vold og trusler om vold. Det er jeg enig i. Men jeg kan ikke anmelde, bare gi råd om at det bør politianmeldes. Jeg er bekymret for hvordan volden kan utvikle seg. De to det gjelder er ikke partnere, men i nær slekt. Anonymous poster hash: 8369e...72a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Skulle hatt et eget forum for psykopatutsatte. Syns ikke psykopati dreier seg om psykiatri egentlig, selv om det såklart finnes en diagnose som heter antisosial personlighetsforstyrrelse. Slike mennesker er i alle fall en sak for Politiet, ikke psykiatrien. Anonymous poster hash: 7c527...a93 0 Siter
frosken Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Det er jeg enig i. Men jeg kan ikke anmelde, bare gi råd om at det bør politianmeldes. Jeg er bekymret for hvordan volden kan utvikle seg. De to det gjelder er ikke partnere, men i nær slekt. Anonymous poster hash: 8369e...72a Betyr det at den voldsutsatte ikke selv ønsker å anmelde? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Skulle hatt et eget forum for psykopatutsatte. Syns ikke psykopati dreier seg om psykiatri egentlig, selv om det såklart finnes en diagnose som heter antisosial personlighetsforstyrrelse. Slike mennesker er i alle fall en sak for Politiet, ikke psykiatrien. Anonymous poster hash: 7c527...a93 Du har nok rett i at det er politiet som kan gjøre mest her. Men en psykiater kan gi råd om hvordan dette kan utvikle seg og hvordan man skal forholde seg. Jeg er heldigvis ikke personlig utsatt for vedkommendes oppførsel. Anonymous poster hash: 8369e...72a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Betyr det at den voldsutsatte ikke selv ønsker å anmelde? Jeg tror ikke det. Anonymous poster hash: 8369e...72a 0 Siter
ISW Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Dette må da være en sak for politiet og ikke psykiatrien? Men ofte er det dessverre slik at politiet gir blaffen med mindre det foreligger meget håndfaste bevis. Slike bevis kan være legeerklæringer, vitneuttalelser, osv. Jeg foreslår at vedkommende går til sin fastlege og får utskrift av journal med skade før hun går til politiet. Eventuelt også rådfører seg med advokat, som kan følge opp saken på best mulig vis. Ingen ting er mer demotiverende enn å bli møtt av politiet med "fiks opp i dette selv". 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Dette må da være en sak for politiet og ikke psykiatrien? Men ofte er det dessverre slik at politiet gir blaffen med mindre det foreligger meget håndfaste bevis. Slike bevis kan være legeerklæringer, vitneuttalelser, osv. Jeg foreslår at vedkommende går til sin fastlege og får utskrift av journal med skade før hun går til politiet. Eventuelt også rådfører seg med advokat, som kan følge opp saken på best mulig vis. Ingen ting er mer demotiverende enn å bli møtt av politiet med "fiks opp i dette selv". Nei, jeg tror heller ikke dette er en sak for psykiatrien. Men det er så skremmende at jeg lurer på hvor langt en person som skader en annen så alvorlig kan ta det? Fare for liv? Anonymous poster hash: 8369e...72a 0 Siter
frosken Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Nei, jeg tror heller ikke dette er en sak for psykiatrien. Men det er så skremmende at jeg lurer på hvor langt en person som skader en annen så alvorlig kan ta det? Fare for liv? Anonymous poster hash: 8369e...72a Sannsynligvis. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Nei, jeg tror heller ikke dette er en sak for psykiatrien. Men det er så skremmende at jeg lurer på hvor langt en person som skader en annen så alvorlig kan ta det? Fare for liv? Anonymous poster hash: 8369e...72a Klart det er fare for liv! Slike folk eier ikke sperrer. Man tar forholdsregler i de fleste andre situasjoner hvor det er fare for liv. Anonymous poster hash: 7c527...a93 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Det nese kan bli drap. Hva en gjør? Anmelder til Politiet. Får han buret inn. Flytter langt bort fra han og svarer aldri mer på noen form for henvendelse. Voldsalarm. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Det nese kan bli drap. Hva en gjør? Anmelder til Politiet. Får han buret inn. Flytter langt bort fra han og svarer aldri mer på noen form for henvendelse. Voldsalarm. takk Anonymous poster hash: 8369e...72a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Det er jeg enig i. Men jeg kan ikke anmelde, bare gi råd om at det bør politianmeldes. Jeg er bekymret for hvordan volden kan utvikle seg. De to det gjelder er ikke partnere, men i nær slekt. Anonymous poster hash: 8369e...72a Kan du foreslå for voldsofferet å søke tilflukt hos krisesenteret? Det er mulighet for ofre for vold i nære relasjoner å få bo på krisesenter i en periode. Anonymous poster hash: 4afc3...c4c 0 Siter
rose23 Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Kast han ut for f...! Anmeld, voldsalarm o.s.v... 0 Siter
Marie Mel Skrevet 15. juli 2013 Skrevet 15. juli 2013 Voksen mann som manipulerer, drikker, driter i andre, snylter og blir så rasende at han utsetter et familiemedlem for så grov vold at vedkommende må være borte fra jobb i flere måneder. Hva kan det neste bli og hva gjør man med slike personer? Anonymous poster hash: 8369e...72a Du er kryptisk i hva dette gjelder. Er det en kvinne det er utøvd vold mot? En yngre slektning i forhold til voldsutøver? Loven er annerledes ovenfor menn og kvinner. Vold mot kvinner skal anmeldes og de sakene kjøres i retten selv om hustruen ikke ønsker det, eller ønsker å vitne. "Borte fra jobb i flere måneder." Løy en da hos legen om årsaken til skadene? Er det andre her som skjuler og vet om volden? Vitner som kan støtte voldsoffer? Det er alltid vanskelig å anmelde slekt og bekjente, men det er viktig for framtiden at det gjøres. Om det blir flere episoder, så er det viktig at alt er registrert. Legen må få vite også. Det er bevismateriale for evt. framtidige saker. Det er ikke rett ovenfor offer at slikt holdes skjult. I retten er det stort sett rus- og voldssaker. Var det rus med i bildet? Er problemet større enn beskrevet? De som utøver vold blir ofte dømt til å gå til behandling, foruten en erstatning. Det er trist at slike saker ikke meldes, for da får ikke voldsutøver hjelp, og offer får ikke den rette skyldfordeling og oppreisning, men må heller leve i frykt videre. Offer vet hvilke hensyn de må ta. Hvordan de må prate for ikke å utløse sinne. Hvordan de må oppfører seg, vaske tøy eller lage mat. Muskler knyter seg ofte over tid i nakke og skuldre, og det er ikke bra å leve med frykt.I de saker det handler om hevn kan det være aktuelt å få alarm og måtte flytte. Ofte trenger offer hjelp til å se at konsekvensene er langt større og alvorligere enn de er kar over selv, Når en går i detaljer hvordan en voldsutøver påvirker de rundt, så blir bildet og påfølgende valg klarere. Lykke til! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.