Gå til innhold

Useriøs side, grenser mot farlig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan en person, riktignok fagperson men alikevel, sitte og uttale seg om medisinering når det gjelder folk han aldri har møtt?

Syns det får dette forumet til å virke meget useriøst og stiller meg skeptisk til hele ekspert-svar opplegget.

Om det er sånn at en fagperson kan uttale seg om medisinering og doser på nett utifra vage opplysninger fra pasienten så burde det kanskje vært sånn at han også kunne skrive resepter til disse personene da? (Noe som er helt feil).

Når det er spørsmål om medisinering og dosering av medikamenter så burde dere virkelig be personen ta dette opp med lege eller behandler. Deres uttalelser her kan få konsekvenser!!!

Anonymous poster hash: c57cf...1e1

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nå har vi drevet med dette siden 1997 uten at vi har fått negative reaksjoner på medisineringsråd.

Når jeg snakker med pasienter (live), baserer jeg meg også på deres versjon og det de forteller meg.

Det er mange studier etterhvert som klart dokumenterer nytteverdien av kontakt med spesialister på nett.

For din egen del står du selvsagt fritt til å benytte siden eller ikke.

Skrevet

Nå har vi drevet med dette siden 1997 uten at vi har fått negative reaksjoner på medisineringsråd.

Når jeg snakker med pasienter (live), baserer jeg meg også på deres versjon og det de forteller meg.

Det er mange studier etterhvert som klart dokumenterer nytteverdien av kontakt med spesialister på nett.

Det jeg synes er mest interessant, er hvordan denne siden har en helt annen policy enn f.eks Lommelegen, når det kommer til medisineringsråd.

På Lommelegen skriver de alltid: Vi kan ikke gi konkrete medisineringsråd på nett.

Jeg synes det er fantastisk at du er såpass "tøff" i svarene dine som du er. Og at du faktisk kan gi konkrete råd, det har jo lite for seg å bruke penger på å stille et spørsmål som kun gir til svar at man bør gå til fastlegen, som ville vært alternativet til å stille spørsmålet i utgangspunktet. Men, er det fordi du er spesialist at du kan gjøre slikt?

Jeg bare lurer, av ren nysgjerrighet. Og jeg støtter ikke under noen omstendighet trådstarter sitt budskap.

Skrevet

Hvordan kan en person, riktignok fagperson men alikevel, sitte og uttale seg om medisinering når det gjelder folk han aldri har møtt?

Syns det får dette forumet til å virke meget useriøst og stiller meg skeptisk til hele ekspert-svar opplegget.

Om det er sånn at en fagperson kan uttale seg om medisinering og doser på nett utifra vage opplysninger fra pasienten så burde det kanskje vært sånn at han også kunne skrive resepter til disse personene da? (Noe som er helt feil).

Når det er spørsmål om medisinering og dosering av medikamenter så burde dere virkelig be personen ta dette opp med lege eller behandler. Deres uttalelser her kan få konsekvenser!!!

Ideelt sett så hadde alle med behov for medisinering også tilgang til kompetente spesialister. Slik er det ikke i virkeligheten, ofte er eneste kontaktperson i helsevesenet en allmennlege som kan "litt om alt" og som så avgjort ikke kan mye om medikamentell behandling innenfor spesielle områder. Derfor mener jeg det er bra at folk kan stille spørsmål til legespesialister på nett.

AnonymBruker
Skrevet

Jasså? Jeg vet tilfeldigvis at DOL - og også du, direkte til dine svar - har fått mange negative reaksjoner på din virksomhet her på DOL. Dine stadige, bastante og unyanserte svar. Ofte over grensen til det uetiske.

Så hvordan kan du påstå at du ikke har fått negative reaksjoner på dette? 

Anonymous poster hash: 4d625...65f

Skrevet

Jasså? Jeg vet tilfeldigvis at DOL - og også du, direkte til dine svar - har fått mange negative reaksjoner på din virksomhet her på DOL. Dine stadige, bastante og unyanserte svar. Ofte over grensen til det uetiske. Så hvordan kan du påstå at du ikke har fått negative reaksjoner på dette?  Anonymous poster hash: 4d625...65f

Vi som bruker siden gjør det av en grunn. Vi liker NHD og hans svar. De som ikke gjør det, finner en annen side. Jeg synes du kan benytte deg av det privilegiet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jasså? Jeg vet tilfeldigvis at DOL - og også du, direkte til dine svar - har fått mange negative reaksjoner på din virksomhet her på DOL. Dine stadige, bastante og unyanserte svar. Ofte over grensen til det uetiske.

Så hvordan kan du påstå at du ikke har fått negative reaksjoner på dette? 

Anonymous poster hash: 4d625...65f

Det er korrekt at en del har uttrykkt motforestillinger og vært negative. I ditt første innlegg skriver du om medisinering, og det var medisinering jeg svarte på.

Jeg kan ikke huske en eneste gang ta noen har påvist at mine svar ikke har vært i tråd med nasjonale og internasjonale retningslinjer. Hvis du finner at jeg svarer i strid med det som er "beste praksis" i nevnte retningslinjer, håper jeg at du korrigerer meg på det.

At noen ikke er enige i rådene i slike retningslinjer tar jeg ikke så tungt.

Skrevet

Det er korrekt at en del har uttrykkt motforestillinger og vært negative. I ditt første innlegg skriver du om medisinering, og det var medisinering jeg svarte på.

Jeg kan ikke huske en eneste gang ta noen har påvist at mine svar ikke har vært i tråd med nasjonale og internasjonale retningslinjer. Hvis du finner at jeg svarer i strid med det som er "beste praksis" i nevnte retningslinjer, håper jeg at du korrigerer meg på det.

At noen ikke er enige i rådene i slike retningslinjer tar jeg ikke så tungt.

Det er vel slik at når man stikker nesen sin fram (og særlig på et tema som er såpass stigmatisert og offer for en rekke konspirasjonsteorier som medikamenter i psykiatrien), så er det mange som skal mene en hel masse om det?

Det er vel på tide at folk forstår at medikamenter i psykiatrien ikke er mer mystisk enn betablokkere ved hjerteproblematikk. Og i tillegg, at samtaleterapi ikke alltid hjelper, på samme måte som samtaler ikke kan åpne tette kransarterier.

Jeg synes det står stor respekt av det du gjør. Du hjelper mange, og du er en pioner i Norge innen nettpsykiatri. Det virker også som om du er faglig svært dyktig (selv om jeg ikke er kvalifisert til å si så mye om det).

Stå på :-)

Skrevet

Hvordan kan en almenmlege som har deg inne i 5 min vite hvilke behandling som er best? Jeg har iallefall fått mange gode råd ang. Medisinering her. Vi tenker også selv, og rådene vi får her ang. Medisinering må vi gå til legen med. Så jeg forstår ikke hva som skulle bære farlig.

serenity777
Skrevet

Hmm, jeg synes da NHD tar helt klare forholdsregler når det gjelder interaksjoner ol. For eksempel med hensyn til serotonin syndrom o.l. For eksempel ved Zyban/champix, reductil og lignende. Så jeg kan ikke se att det er noe farligere enn hos fastlegen?

Skrevet

Jeg syns det er verre når andre brukere på DOL anbefaler andre brukere den og den type medisin.

Skrevet

Jeg syns det er verre når andre brukere på DOL anbefaler andre brukere den og den type medisin.

Det blir jo litt annerledes da.

Hvis jeg snakker med en person som har sosial angst, er det jo ikke galt å si "du kan jo høre med legen din om du ikke kan prøve 10 mg Pranolol før du skal snakke i forsamlinger" f.eks. Da foreslår jeg bare noe han kan diskutere med legen sin.

Hvis jeg hadde sagt til noen som allerede står på et medikament at "øk fra 100 til 300 mg" eller "slutt med dette medikamentet", så hadde det vært helt galt, siden jeg ikke er lege. Men er det så mange som gjør det, da?

Men igjen - å foreslå noe som noen kan diskutere med legen sin forstår jeg ikke at kan være galt.

AnonymBruker
Skrevet

Det blir jo litt annerledes da.

Hvis jeg snakker med en person som har sosial angst, er det jo ikke galt å si "du kan jo høre med legen din om du ikke kan prøve 10 mg Pranolol før du skal snakke i forsamlinger" f.eks. Da foreslår jeg bare noe han kan diskutere med legen sin.

Hvis jeg hadde sagt til noen som allerede står på et medikament at "øk fra 100 til 300 mg" eller "slutt med dette medikamentet", så hadde det vært helt galt, siden jeg ikke er lege. Men er det så mange som gjør det, da?

Men igjen - å foreslå noe som noen kan diskutere med legen sin forstår jeg ikke at kan være galt.

Det tror jeg heller ikke ble påstått - dette var nok ikke rettet mot deg.

Jeg tror tilstedeværelsen av fagfolk motvirker tendensen med at folk nærmest har kåringer på hvilke medikamenter som er best.

Det er ikke sånn at brukere av helsevesenet nødvendigvis best vet hva som er kvalitet - dette gjelder i aller høyeste grad for nettkommunikasjon.

Anonymous poster hash: 2e399...447

Skrevet

Hvilke konsekvenser snakker du om? At vi blir mere opplyste om psykiske lidelser og medisiner som bruker imot dette? Ser du på dette som en fare? Jeg mener det er veldig positivt å få mere kunnskap om sine sykdommer og behandlingen av dem. Slik kunnskap får man aldri fra en fastlege, de har sjelden tid.

Forum som dette har hjulpet meg veldig i perioder hvor jeg har vært syk. Har forstått at jeg ikke er alene om å slite, det er faktisk veldig mange som gjør det på en eller annen måte. Jeg forstår egentlig ikke hva du mener som er så negativt med dette forumet? NHD svarer jo som regel "rett ifra levra", det setter i hvert fall jeg stor pris på. Ingenting er bedre enn mennesker som tørr å være ærlig og konkret, da slipper du å lure på hva som menes med det som blir sagt. I tillegg den kunnskapen han og andre deler her inne, den synes jeg har vært gull verdt.

Skrevet

Hvordan var dette tilbudet den gang (i 97) i forhold til nå - like bra?

Skrevet

Hvordan var dette tilbudet den gang (i 97) i forhold til nå - like bra?

.... og like stor aktivitet og mengden brukere?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...