Gå til innhold

Psykisk helse og fritt sykehus valg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på siden til fritt sykehusvalg at ventelistene er veiledene og antall uker som står oppført som ventetid er for de lavest prioriterte pasientene.Og jeg er søkt til behandling for spiseforstyrrelser,men tiden har gått og jeg er nå tvangsinnlagt på somatisk for å hindre at jeg ikke stryker med. Så det jeg lurer på gjelder de veiledene ventelistene innenfor psykisk helse også,eller bare fysiske sykdommer?Og hvis det også gjelder innenfor psykisk,vet du hva kriteriene for å være en høyere prioritert pasient på den lista?Vil den situasjoen jeg nå befinner meg i gjøre at jeg får kortere ventetid?

Bella Dotte
Skrevet

Ring og mas - garantien er maksimum ventetid.

Skrevet

Det får legen min ta seg av,og det må jo også nevnes at før hun la meg inn kontaktet hun behandlingsstedet,og legen der støttet henne fullstendig og sa at jeg måtte legges inn pronto.Og jeg håper jo at jeg er en priorites pasient hvis det gjelder innenfor psykisk helse.For å være innlagt på tvang på somatisk er jo ikke en situasjon som er så veldig gunstig.De har jo ikke kompetansen,og jo lengere man er på tvang på et sted som ikke har det jo verre blir det å ta i mot den hjelpa som er den rette.Blir fort en trass over det hele.Og stedet jeg er søkt til har også hjemmel for tvang,men det er jo planlagte innleggelser og ikke akutt så man kan ikke legges inn der akutt på tvang uten å være i en søknadsprosses.Men man kan overflyttes dit på tvang hvis man allerede er i systemet.Men ønsker jo ikke det så derfor lurer jeg på hvem som er lavest prioritert,og hvem som er "kvalifisert" til å gå foran i køen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

.Men ønsker jo ikke det så derfor lurer jeg på hvem som er lavest prioritert,og hvem som er "kvalifisert" til å gå foran i køen.

To forhold er viktigst når det prioriteres. Sykdomsgrad og sannsynligheten for at behandling virker. For det siste er motivasjon viktig.

Skrevet

En ting til.Jeg er nå på somatisk,og det har ikke vært en eneste fra psykiatrien her og pratet med meg.Og jeg ligger på intensiven,som er en akutt avdelingen så situasjon kan gå fra rolig til fult kaos på sekundet,og jeg blir da ikke fulgt opp som jeg egentlig skal.Er det ikke mere riktig at jeg egentlig er på en tvungen paragraf på psykiatrisk avd,men er innlagt på somatisk til helsetilstanden er utenfor faresonen.For da skal det jo være et samarbeid mellom psykiatrien og somatikken,og det vil jo føles tryggere for meg.Og sikkert for de som jobber her også.For det lyser veldig godt i gjennom at flere her har null kunnskap om psykiatri og i mitt tilfelle spiseforstyrrelser.En liten komentar som ikke hører noen steds hjemme kan fort føre til uønsket selvdestruktiv adferd fra min.Og min behandlingsplan blir ikke fulgt opp.Personalet fører ulik praksis til tross for at hva som skal gjøres står klart og tydelig nedskrevet.Men blir også stressa av at de som setter opp behandlingsplaner for meg etc er jo allmenleger,og i tillegg virker det som de ikke har så mye kunnskap om paragraf 4a.For jeg spør hver dag hvor lenge vedtaket er fattet for(ja jeg vet det kan utvides),men får null svar.Får vel svar på rent lite,og jeg vet at jeg har krav på en del av den informasjonen jeg etterlyser.Kan jeg nevne dette her?At jeg ønsker at akutt psykiatrien kontaktes får å gjøre alt så mye bedre for alle parter?Og selvom en stor del av meg kjemper i mot det å bli frisk,er det en liten del som vil det.Så hvis det ikke blir opprettet en paragraf på tvungen psykisk behandling forsvinner jeg jo ut herfra så paragraf 4a oppheves,og kan fort havne tilbake til samma kjøret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...