Gå til innhold

Vondt i føttene


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

I over et halvt år har jeg hatt vondt i føttene. Det er vondest etter at jeg har vært i ro og så går igjen. Når jeg er i ro gjør det ikke vondt. Det vondt å trykke på føttene eller vri dem i ulike retninger. Det er litt mer vondt i en fot enn i den andre. Jeg tror jeg har begynnende leddgikt på noen fingre, kan jeg ha det i foten også. Det er ikke spesielt vondt i tåleddene. Det er litt vanskelig å lokaliserer akkurat hvor det er, men føles mest som fra mellom hælen og tærne. Føttene kan føles hoven/tykk, selv om jeg med øyet kan se at de ikke er det. Kan det være senebetennelse? Eller noe annet? Jeg er 46 år, veier 97 kg og er 174 cm. Etter at jeg fikk barn for fire år siden la jeg på meg 25 kg. Før det trente jeg mye og gikk mye i skogen, men jeg hadde ikke dette problemet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allmennlege Kjell Vaage

Det er nå en gang slik at foten bærer hele kroppsvekten, og personer med feilstillinger eller som er overvektige er derfor mer disponert for plager og smerter i føttene. Når det gjelder feilstillinger så har vi både plattfot og hulfot som de typiske funn.

Foten som skal bære oss rundt er selvfølgelig elegant og komplisert bygget med 26 bein, 33 ledd og mer enn 100 sener og muskler. Derfor er det ikke så rart at dette er ganske vanlige plager. De tilstander som er hyppigst for din aldersgruppe er følgende plantarfasciitt ( form av senebetennelse fra helen fram i forfoten), hælputeplager, forfotsmerter, stressbrudd, sene og leddsmerter, samt , hallux valgus og hammertær. Men husk at fotsmerter kan være del av en systemsykdom, eks. Sukkersyke , åreforkalkning og urinsyregikt. Det er derfor nødvendig for deg å ta kontakt med fastlegen så han kan hjelpe deg videre. God sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...