Gå til innhold

Drømmer - er de virkelighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest på dol at det ikke er noe og thats it. Men er det egentlig sånn?

Jeg drømmer forferdelig mye. Og de er stort sett "hentet" fra dagens inntrykk og opplevelser. Da må det jo være mer enn bare en drøm?

En annen ting som for meg er merkelig, er hvorfor jeg i mange år har drømt akkurat den samme drømmen - om og om igjen (det er en positiv drøm, ikke negativ).

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg drømmer forferdelig mye. Og de er stort sett "hentet" fra dagens inntrykk og opplevelser. Da må det jo være mer enn bare en drøm?

Det er vel bare hjernen som bearbeider dagens inntrykk.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Drømmer er bare drømmer.

Jeg har drømt at jeg har drept noen. Vil du anmelde meg til Politiet?

Vil du skille deg fra mannen din om han forteller at han drømte at han hadde sex med en annen kvinne?

Skrevet

Drømmer er bare drømmer.

Vil du skille deg fra mannen din om han forteller at han drømte at han hadde sex med en annen kvinne?

Jeg skulle til å spørre om begge de eks du nevner har noen bakenforliggende årsak. Feks som slabbedssk sier, at hjernen beaebeider dagens inntrykk.

Men når jeg tenker neg bedre om, så tenker jeg at det er ikke alt jeg drømmer heller, som har noen bakenforliggende årsak, som jeg ikke vet hvor kommer fra, og at det må være helt tilfeldig.

Takk for svar på noe jeg har undret meg over en stund :) Da er det jo ikke mer å lure på.

Skrevet

Jeg skulle til å spørre om begge de eks du nevner har noen bakenforliggende årsak. Feks som slabbedssk sier, at hjernen beaebeider dagens inntrykk.

Men når jeg tenker neg bedre om, så tenker jeg at det er ikke alt jeg drømmer heller, som har noen bakenforliggende årsak, som jeg ikke vet hvor kommer fra, og at det må være helt tilfeldig.

Takk for svar på noe jeg har undret meg over en stund :) Da er det jo ikke mer å lure på.

Glemte å skrive at dagens inntrykk og opplevelser også må være helt tlfeldig - det at jeg drømner om akkurat disse påfølgende natt. Det er derfor jeg har lurt på dette. Men godt å få det avklart en gang for alle da.

Skrevet

Drømmene er ikke sanne av den grunn. 

Jeg er litt imponert over hjernens fantasi på nettene. Mesteparten av alt vi drømmer er bare hjerneaktivitet. Etter kriser i livet, så mener jeg det er tydelig å se med egen forstand at vi bearbeider ting som kommer til uttrykk i drømmer. Jeg tror ikke på noe sandrømming, men at hjernen er klar til å bearbeide noe.

Noen analyserer kanskje sine drømmer hver dag, men jeg kjenner ingen som har tid eller lyst til det. 

Interessant at NHD har drept noen i sine drømmer :) 

Nei da.. det finnes ikke interessant :) 

Annonse

Skrevet

Mine drømmer handler veldig ofte om bearbeiding av inntrykk og problemløsning, men hjernen min er helt sprø om natten, og jeg må koble inn den mest fornuftige siden av meg selv for å skjønne hvor noe av den vil hen med mange av drømmene. Når jeg siler ut galskapen sitter jeg ofte igjen med noe vettugt. Jeg våkner ofte og vet hvordan jeg skal løse en floke, og selv om jeg ikke alltid kan huske hva jeg har drømt, er jeg ganske sikker på at den nattegale hjernen min har modnet uferdige tanker i løpet av natten.

motorPrøysen
Skrevet

Jeg syns drømmer er meget spennende og jeg tror den som ønsker å fordype seg i sin egne drømmer — enten aleine, sammen med en terapeut eller i en drømmegruppe — kan lære mye om seg selv og vokse som menneske.

Hva man drømmer påvirkes av hva man har opplevd i løpet av dagen og hvilken følelsesmessig tilstand man er i. Når man drømmer er spesielt det emosjonelle og det visuelle senteret i hjernen aktivert. Sånn sett er drømmer billedlige konkretiseringer av hvordan man har det, og ved å vie drømmer oppmerksomhet kan man noen ganger oppdage ting ved seg selv man ikke var seg bevisst.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har så mange triste drømmer. F.eks drømmer jeg ofte at jeg møter moren min igjen på ferie....hun døde da jeg var liten. Det er så merkelig for hun er fortsatt veldig syk og jeg er så redd for henne. Samtidig er jeg usynlig for henne. Hun ser meg ikke, vil ikke ha no kontakt med meg. Og da blir jeg så uendelig trist i drømmen min. Og også sint på henne som kunne forlate oss i så mange år uten å si ifra....Vond drøm. Jeg drømmer også ofte om flykræsj, men overlever alltid.

Jeg må ha mye sorg i meg tenker jeg :(

Skulle ønske jeg ikke husket dem, men jeg gjør det dessverre alltid.

Anonymous poster hash: 05be1...ea4
Skrevet

Ifølge Freud (tror jeg det var) så betyr en drøm hvor man dreper noen at man løsriver seg fra den personen man dreper.

Altså at man da i virkeligheten er selvstendig og uavhengig av den personen.

Hvis man ikke vet hvem den personen man dreper er så betyr det kanskje at man er blitt mer selvstendig og uavhengig generelt.

Jeg drømte at jeg drepte faren min.

Han lever ennå, men jeg "trenger" ham ikke slik jeg gjorde (eller han bestemmer ikke over meg mer).

Hvis det nå er slik da. Hvem vet?

Bare noen teorier.

Skrevet

Lucid dreams er de beste! De gode av dem, altså, ikke de fryktelige. Mine er nesten alltid gode. Skulle gjerne drømt sånn hele tiden, men det skjer bare en gang iblant. Det føles som en annen dimensjon, eller en parallell virkelighet eller noe. Jeg er der og ser alt, opplever alt med hver celle i kroppen, men jeg vet hele tiden at det bare er en drøm. Noen ganger vil jeg ingenting annet enn å bli i drømmen, men jeg vet at jeg må tilbake. 

AnonymBruker
Skrevet

Lucid dreams er de beste! De gode av dem, altså, ikke de fryktelige. Mine er nesten alltid gode. Skulle gjerne drømt sånn hele tiden, men det skjer bare en gang iblant. Det føles som en annen dimensjon, eller en parallell virkelighet eller noe. Jeg er der og ser alt, opplever alt med hver celle i kroppen, men jeg vet hele tiden at det bare er en drøm. Noen ganger vil jeg ingenting annet enn å bli i drømmen, men jeg vet at jeg må tilbake. 

Hva er Lucid dreams?

Er dette noe kun noen mennesker får?

Anonymous poster hash: c526a...ff5

Skrevet

... men det er ikke sånn at hvis man går og tenker på ting, så gir de seg uttrykk i drømmer, at man bearbeider disse tankene på en måte? For ett eller annet sted må jo disse tingene komme fra, liksom.... bare undres jeg..

Annonse

Skrevet

Noen ganger er det enkelt å forstå hvorfor man drømmer det ene eller det andre, fordi det lett lar seg kople til noe man har opplevd eller er veldig opptatt av. Det er nesten komisk hvordan ting man gruer eller gleder seg til, kan opptre dårlig innpakket / kamuflert i en drøm.

Jeg tror de aller fleste også iblant har drømmer de ikke kan relatere til sitt våkne liv, f.eks. om vold eller ulykker eller at de gjør ting de aldri ville finne på. De færreste av oss opplever slikt i virkeligheten, så det er ingen grunn til å henge seg opp i disse drømmene. Vi drømmer også langt mer enn vi husker om morgenen, så det er ingen vits i å bekymre seg over akkurat det som sitter igjen i hukommelsen - kanskje drømte vi langt verre ting uten å huske det.

Forskning har vist at personer som får sove så mye de vil / trenger, men vekkes når det måles høy drømmeaktivitet, slik at de drømmer mindre enn de ellers ville gjort, "tar igjen" drømmesøvnen når de "slippes løs" igjen, altså når de får sove uforstyrret. Så kanskje hjernen trenger denne tomgangskjøringen for å orke en ny våkenperiode, uten at vi helt vet hvorfor.

stjernestøv
Skrevet

Jeg tror drømmer har noe med virkeligheten å gjøre, underbevisstheten jobber mens vi sover.

Skrevet

Hva er Lucid dreams?

Er dette noe kun noen mennesker får?

Anonymous poster hash: c526a...ff5

Det er de drømmene der man er klar over at man drømmer. Jeg vet ikke hvor vanlige de er, hva de kalles på norsk, eller om alle har dem.  Jeg kan noen ganger huske det øyeblikket da den vanlige drømmen gikk over i en slik, og da er det jeg selv som tvinger meg selv ut av drømmen, og til å "våkne". Det kan være fordi jeg vil bort fra noe skremmende, eller fordi jeg vil være helt tilstede i det som skjer og påvirke noe. Så drømmer jeg videre, men da vet jeg at jeg er i en drøm, og kan styre hendelsene i noe mer grad enn når jeg drømmer vanlige drømmer. De er veldig intense. Nesten utmattende, for det føles som jeg er tilstede med hver celle i kroppen.

stjernestøv
Skrevet

Det er de drømmene der man er klar over at man drømmer. Jeg vet ikke hvor vanlige de er, hva de kalles på norsk, eller om alle har dem.  Jeg kan noen ganger huske det øyeblikket da den vanlige drømmen gikk over i en slik, og da er det jeg selv som tvinger meg selv ut av drømmen, og til å "våkne". Det kan være fordi jeg vil bort fra noe skremmende, eller fordi jeg vil være helt tilstede i det som skjer og påvirke noe. Så drømmer jeg videre, men da vet jeg at jeg er i en drøm, og kan styre hendelsene i noe mer grad enn når jeg drømmer vanlige drømmer. De er veldig intense. Nesten utmattende, for det føles som jeg er tilstede med hver celle i kroppen.

Sånne drømmer har jeg mye av, fint når det er skummelt, for da vet jeg at jeg drømmer og sier til meg selv at jeg må våkne.

Skrevet

Jeg tror drømmer har noe med virkeligheten å gjøre, underbevisstheten jobber mens vi sover.

De har noe med virkeligheten å gjøre, men ikke i den form de ofre framstår i drømmen. Jeg tror vi kjenner igjen følelsene i drømmene mer enn sannheten i selve drømmen. Å hoppe utfor et stup, forsøke å løpe fra noen, drukne, drepe noen, krimgåter, danse med rosa sko og alt annet vi drømmer om, handler ikke om drap og dans, men kanskje uorden i mangelfull bearbeidelse av utfordringer/kriser vi har møtt på. 

Jeg tror det er viktig å ta seg tid til å tenke gjennom hvorfor disse sterke drømmene kommer. 

Det hender en gang i blant at en drøm har vært så virkelig at jeg blir liggende å tenke at dette har ikke hendt. Min søster eller andre har ikke sagt dette :)  Mareritt er ubehagelig. 

Drømmer har også med kropp og sanser å gjøre. Ringer det på døren, så drømmer vi raskt videre om brannalarmer. Har vi vondt i kroppen, så drømmer vi rare drømmer.

Det sies at vi ikke kan dø i vår drømmer og at vi våkner før vi dør. Vi våkner før vi lander, før vi drukner osv.. men jeg har druknet i drømme. Jeg har aldri opplevd noe skremmende med vann, svømming eller vann i lunger, så det må jo handle om noe annet. Akkurat som NHD ikke er en drapsmann.  

Skrevet

En annen ting som for meg er merkelig, er hvorfor jeg i mange år har drømt akkurat den samme drømmen - om og om igjen (det er en positiv drøm, ikke negativ).

Drømmer er tanker i søvne og er i den forstand like virkelig som tanker, men tenkt eller drømt handling er kun tanke, og altså ikke virkelig.

stjernestøv
Skrevet

De har noe med virkeligheten å gjøre, men ikke i den form de ofre framstår i drømmen. Jeg tror vi kjenner igjen følelsene i drømmene mer enn sannheten i selve drømmen. Å hoppe utfor et stup, forsøke å løpe fra noen, drukne, drepe noen, krimgåter, danse med rosa sko og alt annet vi drømmer om, handler ikke om drap og dans, men kanskje uorden i mangelfull bearbeidelse av utfordringer/kriser vi har møtt på. 

Jeg tror det er viktig å ta seg tid til å tenke gjennom hvorfor disse sterke drømmene kommer. 

Det hender en gang i blant at en drøm har vært så virkelig at jeg blir liggende å tenke at dette har ikke hendt. Min søster eller andre har ikke sagt dette :)  Mareritt er ubehagelig. 

Drømmer har også med kropp og sanser å gjøre. Ringer det på døren, så drømmer vi raskt videre om brannalarmer. Har vi vondt i kroppen, så drømmer vi rare drømmer.

Det sies at vi ikke kan dø i vår drømmer og at vi våkner før vi dør. Vi våkner før vi lander, før vi drukner osv.. men jeg har druknet i drømme. Jeg har aldri opplevd noe skremmende med vann, svømming eller vann i lunger, så det må jo handle om noe annet. Akkurat som NHD ikke er en drapsmann.  

Noen drømmer jeg har drømt har blitt virkelighet, får dejavu følelse da. Dreams can come true :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...