Gå til innhold

Hvordan kan hun gjøre dette mot meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på ferie i ca en uke på sørlandet. 

Jeg trodde dette skulle bli en koselig tur med familien, men den gang ei. 

Min mor har vært eller er pillemissbruker, og denne ferien måtte hun ødelegge med å stjele piller fra meg. 

Det verste av alt var at hun løy om det. 

Da jeg reiste på ferie visste jeg hvor mange eventuelt med nozinan jeg hadde fått med. 

Det var 8 stk, men i dag da jeg skulle se hvor mange som var igjen, da jeg ikke stoler helt på moren min var det kun 7 stk igjen. 

Da jeg spurte henne om hun hadde tatt svarte hun hele tiden nei og forklarte at den sikkert hadde falt ut i bilen eller at den hadde forsvunnet, det var da jeg forstod at hun løy, for jeg ser hvor mange det er igjen hver dag. 

Jeg gikk ut en tur for å roe nervene, da kom moren min etter og jeg konfronterte henne en gang til. 

Da innrømte hun at hun hadde tatt en halv tablett mot hodesmerter. 

Nozinan skal jo ikke hjelpe mot hodesmerter, så jeg ble veldig skuffet og lei meg. 

Jeg gikk inn til faren min og sa hva hun hadde gjort, han ble også selvsagt forbannet. 

Han kjeftet på henne, men hver gang jeg prøvde å si noe til min mor fikk jeg bare beskjed om å holde kjeft. 

Moren min ble sint på meg fordi jeg hadde sladret på henne. 

Men jeg synes det ikke skal være slik at familieforholdet skal være basert på en løgn. Jeg kan ikke lyve om dette, faren min er tross alt gift med henne. 

Jeg er nå så lei meg for at hun igjen skuffet meg, som mange ganger før. 

Hun innser ikke at hun har et problem, så å få henne til å oppsøke hjelp blir et problem. 

Jeg har gjemt tablettene så jeg håper hun ikke finner dem. 

Hva i all verden skal jeg gjøre? 

Jeg har sperret meg inne på rommet, fordi jeg ikke takler å være rundt folk akkurat nå. 

Jeg føler bare at hun ødelegger gradvis forholdet mellom oss. 

Jeg har ikke muligheten for å dra hjem alene heller, da dem fysisk holder meg igjen om jeg forsøker, selv om jeg er 22 år gammel. 

Men jeg vurderer sterkt å kutte kontakt frem til hun innser problemet og oppsøker hjelp. 

For det å stjele andre sine tabletter i det skjulte, og i tillegg lyve om det, det er ikke greit. 

Hva synes dere jeg burde gjøre?

Skrevet

Jeg er på ferie i ca en uke på sørlandet. 

Jeg trodde dette skulle bli en koselig tur med familien, men den gang ei. 

Min mor har vært eller er pillemissbruker, og denne ferien måtte hun ødelegge med å stjele piller fra meg. 

Det verste av alt var at hun løy om det. 

Da jeg reiste på ferie visste jeg hvor mange eventuelt med nozinan jeg hadde fått med. 

Det var 8 stk, men i dag da jeg skulle se hvor mange som var igjen, da jeg ikke stoler helt på moren min var det kun 7 stk igjen. 

Da jeg spurte henne om hun hadde tatt svarte hun hele tiden nei og forklarte at den sikkert hadde falt ut i bilen eller at den hadde forsvunnet, det var da jeg forstod at hun løy, for jeg ser hvor mange det er igjen hver dag. 

Jeg gikk ut en tur for å roe nervene, da kom moren min etter og jeg konfronterte henne en gang til. 

Da innrømte hun at hun hadde tatt en halv tablett mot hodesmerter. 

Nozinan skal jo ikke hjelpe mot hodesmerter, så jeg ble veldig skuffet og lei meg. 

Jeg gikk inn til faren min og sa hva hun hadde gjort, han ble også selvsagt forbannet. 

Han kjeftet på henne, men hver gang jeg prøvde å si noe til min mor fikk jeg bare beskjed om å holde kjeft. 

Moren min ble sint på meg fordi jeg hadde sladret på henne. 

Men jeg synes det ikke skal være slik at familieforholdet skal være basert på en løgn. Jeg kan ikke lyve om dette, faren min er tross alt gift med henne. 

Jeg er nå så lei meg for at hun igjen skuffet meg, som mange ganger før. 

Hun innser ikke at hun har et problem, så å få henne til å oppsøke hjelp blir et problem. 

Jeg har gjemt tablettene så jeg håper hun ikke finner dem. 

Hva i all verden skal jeg gjøre? 

Jeg har sperret meg inne på rommet, fordi jeg ikke takler å være rundt folk akkurat nå. 

Jeg føler bare at hun ødelegger gradvis forholdet mellom oss. 

Jeg har ikke muligheten for å dra hjem alene heller, da dem fysisk holder meg igjen om jeg forsøker, selv om jeg er 22 år gammel. 

Men jeg vurderer sterkt å kutte kontakt frem til hun innser problemet og oppsøker hjelp. 

For det å stjele andre sine tabletter i det skjulte, og i tillegg lyve om det, det er ikke greit. 

Hva synes dere jeg burde gjøre?

Du har konfrontert henne, hun har delvis innrømmet skyld, hva mere kan du gjøre? Prøve å legge det fra deg og gå videre og gjem medisinene dine godt. Jeg hadde ikke orket å tenkt noe mere på dette, tror ikke du kommer noe videre med det og det forsurer livet ditt om du tenker mere på dette. Din mor er voksen, du har ikke noe ansvar i forhold til henne. Lykke til, håper du greier å kose deg litt etter hvert!

serenity777
Skrevet

Nozinan er slett ikke vanedannende, den er på ingen måte heller noe som gir rus. Så her har hun nok bommet... Fortell henne det. Narkomane pleide å kalle nozinan "Moskva dop" og "apedop". Så det er ikke noe de trakter etter :)

motorPrøysen
Skrevet

Det er overhodet ikke bra at mora di tar piller fra deg og at hun etterpå ikke innrømmer det.

Men: Les det du har skrevet over. Hvorfor gir du mora di så mye makt over deg at du lar henne ødelegge ferien pga. dette?

Skrevet (endret)

Beklager på forhånd for å høres litt brutal ut her:

Men hvorfor lar du dette 1) ødelegge ferien din, 2) fremstå som et personlig angrep mot deg (ref: "hvordan kunne hun gjøre dette mot meg?) og 3) oppta tiden din med å lage en form for "sanksjoner" mot din mor gjennom å bryte kontakt, etc. på en ellers koselig ferietur?

Nozinan har ikke misbrukspotensial og er ikke vanedannene. For rusens skyld tror jeg man heller hadde kjøpt seg en pils.

La nå dette bare være som det er, og fortsett på ferien din som om ingenting hadde skjedd. Forklar din mor eventuelt at du har et begrenset antall piller og at du faktisk trenger de for din egen sykdom. Om hun har hodepine, be henne ta sine egne medisiner og holde seg unna dine, og ferdig med den saken. Så lar du episoden gå i glemmeboken og tar ikke dette noe mer personlig.

Den eneste du plager gjennom dette du driver med nå, er deg selv.

Og jo: Nozinan kan brukes mot ymse smerter, etter hva jeg forstår. Men neppe som engangsbehandling. 

Endret av issomethingwrong

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...