Gå til innhold

Er det trivelig å være på dagsenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det trivelig å være på dagsenter for de med psykiske lidelser/helseproblemer? Hva gjøre dere? Er det et oppbyggende sted å være?

stjernestøv
Skrevet

Er det trivelig å være på dagsenter for de med psykiske lidelser/helseproblemer? Hva gjøre dere? Er det et oppbyggende sted å være?

Når jeg gikk der før syntes ikke jeg det var noe hyggelig, men kunne tenke meg å prøve å gå der igjen til høsten bare får å se. Er jo for å treffe folk og ta en kopp kaffe, ikke noe spesielt å gjøre der.

Bella Dotte
Skrevet

Kan dere ikke høre med NAV om dere kan søkes inn til en VTA-bedrift? Jeg kjenner flere som har en slik jobb, og de trives godt.

stjernestøv
Skrevet

Kan dere ikke høre med NAV om dere kan søkes inn til en VTA-bedrift? Jeg kjenner flere som har en slik jobb, og de trives godt.

Hva er VTA bedrift? Er det verna bedrift?

Bella Dotte
Skrevet

Det er en forkortelse for "varig tilrettelagt arbeid", hvor man får tilpassede oppgaver, det kan være feks i produksjon eller kantine, og man får "bonuslønn" (15-20 kr timen) ved siden av trygdeytelsen.

stjernestøv
Skrevet

Det er en forkortelse for "varig tilrettelagt arbeid", hvor man får tilpassede oppgaver, det kan være feks i produksjon eller kantine, og man får "bonuslønn" (15-20 kr timen) ved siden av trygdeytelsen.

Takk. Kunne godt tenke meg å hatt noe å gjøre.

serenity777
Skrevet

Jeg har aldri likt meg slike steder. Da jeg er innadvendt og finner det vanskelig å bli  kjent med nye mennesker. Men er du sosial og har lett for å bli kjent, er det sikkert fint. Kommer ann på personen det gjelder tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Kantinejobb - den ultimate jobben for alle psykisk syke. Jobb i en kantine og finn tilbake til meningen med livet.

Hvis du ikke klare det: Tllbring livet ditt på et dagsenter med fingermaling og hekling av grytelapper. Ros fås av de middelaldrende psykiatridamene selv om det ser ut som en femåring har laget det. Resten av dagen kan brukes til å konkurrere om hvem som er sykest, bruker mest medisiner, røyke og klage over at man har lagt på seg. Mens man skuffer innpå dagens vaffel nr 5, for det er jo viktig å kose seg litt! 

Anonymous poster hash: 7bb55...7c4

Skrevet (endret)

Kantinejobb - den ultimate jobben for alle psykisk syke. Jobb i en kantine og finn tilbake til meningen med livet.

Hvis du ikke klare det: Tllbring livet ditt på et dagsenter med fingermaling og hekling av grytelapper. Ros fås av de middelaldrende psykiatridamene selv om det ser ut som en femåring har laget det. Resten av dagen kan brukes til å konkurrere om hvem som er sykest, bruker mest medisiner, røyke og klage over at man har lagt på seg. Mens man skuffer innpå dagens vaffel nr 5, for det er jo viktig å kose seg litt! 

Jeg vil nå si at alt det der høres langt mer forlokkende ut enn å sitte hjemme uten å snakke med noen.

Jeg har nevnt det i tidligere poster: Når det gjelder faktorer som skaper mening i livet, tror jeg at en enkelt faktor betyr mer enn veldig mange andre: Det å drive inntektsbringende arbeid. Tjene penger og kunne forsørge seg selv - vise at man "duger" til noe håndfast, og gi noe tilbake til samfunnet, det er verdifullt!

Veien dit kan være lang for noen, men jeg synes virkelig ikke vi skal gjøre narr av tiltakene som får folk tilbake i den retningen. For øvrig synes jeg du kan ta deg en vaffel (omskriving av ta deg en bolle) og la være og harsellere over tiltak som kan hjelpe mange :)

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet

Ja jøss, for mange er dette er knaaaaallbraaaa rehabilitering. Men for all del, det er kjempefint om det kan hjelpe noen. 

Jeg spiser forøvring ikke vafler eller boller. Ellers takk. 

Skrevet (endret)

Det var da svært så negativ du var da eller tråkker du på dem som psyke? Alternativet er å surre rundt deg selv i en liten leilighet som en gammel pensjonist. Er det noe bedre?

Endret av tjohei1
AnonymBruker
Skrevet

Det var da svært så negativ du var da eller tråkker du på dem som psyke?

Jeg tror faktisk det er stikk motsatt...

Anonymous poster hash: 44d19...6b3

Skrevet

Jeg er også skeptisk til tiltakene nav har å tilby og dagsenter, men hvis noen har glede av dem og føler at det hjelper dem eller enda bedre, hvis de fører til lønnet arbeide er det jo verdt det! Selv sliter jeg med å være på slike steder for jeg føler meg ikke som de andre der. Jeg har også vært på attføringsbedrift og syntes det var veldig deprimerende.

AnonymBruker
Skrevet

Det var da svært så negativ du var da eller tråkker du på dem som psyke? Alternativet er å surre rundt deg selv i en liten leilighet som en gammel pensjonist. Er det noe bedre?

Jeg tråkker ikke på psykisk syke. Men måten de blir behandlet på ved mange slike steder, DET er å tråkke på psyke. Og det finnes andre alternativer til å gå på dagsenter eller å tråkke hjemme.

Jepp, det er stikk motsatt. 

Bella Dotte
Skrevet

For min egen del er jeg skeptisk til slike tiltak, jeg kunne aldri tenkt meg det selv, men etter at jeg har fått flere venner som selv har valgt å delta på VTA, er jeg blitt mindre kritisk. Enhver får finne det som passer for en selv.

En annen mulighet er frivillig arbeid, alt fra besøksvenn for Frelsesarmeen og smørbrødsmører for Bymisjonen, til kattepasser hos Dyrebeskyttelsen, kan gi mening og fylle hverdagen for dem som føler behov for det.

Skrevet

Hva er VTA bedrift? Er det verna bedrift?

VTA - varig tilrettelagt arbeid - er noe man kan ha enten i en VTA-bedrift (som vel tilsvarer det man tidligere kalte vernet bedrift) eller man kan ha det på en ordinær arbeidsplass. Man mottar i utgangspunktet ikke lønn for arbeidet, men jobber for trygden sin, men enkelte steder utbetaler man en form for "bonus-lønn" på opptil 1G pr år.

Arbeidsoppgavene skal være tilpasset den enkeltes ønsker og ressurser så langt det lar seg gjøre. Siden folk er forskjellige, er det også svært ulike oppgaver mennesker med VTA utfører. I tillegg til den typen jobber som er nevnt andre steder i denne tråden, så finnes det også folk som jobber med f.eks. forskning eller administrasjon innenfor en VTA-ordning i ordinær virksomhet.

VTA kan være en utmerket løsning for folk som ønsker å gjøre nytte for seg i arbeidslivet men som av ulike grunner ikke får eller kan fungere i ordinært arbeid. Siden lønn ofte ikke utbetales, vil motivasjonen ofte være en mer meningsfylt hverdag.

stjernestøv
Skrevet

VTA - varig tilrettelagt arbeid - er noe man kan ha enten i en VTA-bedrift (som vel tilsvarer det man tidligere kalte vernet bedrift) eller man kan ha det på en ordinær arbeidsplass. Man mottar i utgangspunktet ikke lønn for arbeidet, men jobber for trygden sin, men enkelte steder utbetaler man en form for "bonus-lønn" på opptil 1G pr år.

Arbeidsoppgavene skal være tilpasset den enkeltes ønsker og ressurser så langt det lar seg gjøre. Siden folk er forskjellige, er det også svært ulike oppgaver mennesker med VTA utfører. I tillegg til den typen jobber som er nevnt andre steder i denne tråden, så finnes det også folk som jobber med f.eks. forskning eller administrasjon innenfor en VTA-ordning i ordinær virksomhet.

VTA kan være en utmerket løsning for folk som ønsker å gjøre nytte for seg i arbeidslivet men som av ulike grunner ikke får eller kan fungere i ordinært arbeid. Siden lønn ofte ikke utbetales, vil motivasjonen ofte være en mer meningsfylt hverdag.

Takk. Kunne tenkt meg en mer meningsfylt hverdag.

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å kontakte det lokale NAV-kontoret ditt for en avtale med saksbehandler på NAV Tiltak.

VTA er heldigvis blitt noe helt annet enn det var for en tid siden. Nå kan man få en slik plass i enhver bedrift som synes det er ok å ha noen i tiltak der. Selv forsøkte jeg meg på en såkalt værnet bedrift for ganske mange år siden, men oppgavene de kunne tilby meg der var så samlebåndspregede og lite utfordrende at jeg sa opp raskt. Nå fikk jeg for en tid siden en veldig flink saksbehandler som hjalp meg inn på VTA tiltak i en ordinær bedrift. Jeg vil absolutt si at det er noe av det bedre som har hendt meg.

Inntrykket jeg har av de ulike dagsentra er at "sitte og henge" kulturen ofte råder. Kaffe, røyk, strikketøy, u name it. Lite aktivitet rett og slett. Noen steder er bedre enn andre, men jeg ville absolutt utforske muligheter for frivillig arbeid innen interessefelt man har eller om det finnes andre interessante tilbud som mer var myntet på allmennheten. Aktiv på dagtid er f.eks. et godt tilbud om ulik fysisk aktivitet for de som f.eks. har trygd og ikke noe å gjøre på om dagene (ikke bundet til psykiatri med andre ord). Ofte henger det en del oppslag på bibliotekene om ting som foregår.

Jeg mener ikke med dette å si at dagsentra er gjennomført negativt, man kan også her finne aktivitetsgrupper å delta i (som malegruppe, skrivegruppe, håndarbeidsgruppe mv), men jeg tenker at det beste man gjør er å sondere terrenget. En ting er jo tilbudet, en annen er målgruppen eller i det hele tatt det sosiale miljøet.

Dog er jeg nok en tilhenger av VTA i ordinært arbeidsliv, eller i en spesiell bedrift om dette er det riktige.

Skrevet

Jeg tråkker ikke på psykisk syke. Men måten de blir behandlet på ved mange slike steder, DET er å tråkke på psyke. Og det finnes andre alternativer til å gå på dagsenter eller å tråkke hjemme.

Kan du komme med forslag til andre aktiviteter?

Skrevet (endret)

Enig at man bli behandlet som barn. Jeg "tok igjen" en gang og sa ja, nå har jeg vært flink pike. Vet ikke om de tok hintet.

Endret av tjohei1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...