Gå til innhold

hvordan skal man få frem problemer du ikke klarer å prate om

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

hei, jeg er en gutt på 22. kan vell jøre en lang historie kort. 9 år me grunnskole= helvette,mobbing, ned slådd. låst inn i skap, utfrøst, baksnakket og alle unngikk deg for de var redd for å bli ovre. mye narkotika i denne perioden for å prøve å flykte fra sin egen hverdag. som 19 åring ble man rein, fikk livet på skinnene, men to år etter så ryker det og du bli ufør, og d føles som allt du har jobbet for er borte, du har ikke mer en familien igjen, du bynner å bli like deprimert som man en gang var, ting kommer til bake, minnene smerten og de gamle problemene blir et problem i dag.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Mange kan ha nytte av å starte sin behandling med å skrive til behandleren. Etter hvert vil det gå lettere å prate.

Skrevet

Gratulerer! Med denne posten (og svaret du fikk over) har du nettopp fortalt en psykiater hvordan du har det. Verre var det jo ikke! Med det er kanskje "isen brutt" i kommunikasjonen med helsevesenet?

Hvis det blir for tøft å forklare face to face, fortsett bare slik du nå har gjort, men du skriver det til din egen behandler. Akkurat som legen sa. I verste fall kan du ta en utskrift av din problemstilling og legens svar her, for å lede din behandler inn på "rett spor".

Dette fikser du :)

Skrevet

Mange kan ha nytte av å starte sin behandling med å skrive til behandleren. Etter hvert vil det gå lettere å prate.

Håper behandlere er opplært til og flinke til å "trygge" den nye pasienten. At behandleren er imøtekommende;?, forsikrer pasienten og erkjenner at hn vet hvor vanskelog det er å prate om det som er vanskelig med et fremmed menneske osv.

AnonymBruker
Skrevet

Noe som har hjulpet meg med å bli flinkere til å få frem en "sak" er øvelse, rett og slett. Prøve og lage seg en slags "tale" i hodet sitt. Se for seg at man snakker med XXX. Du kan også lage tankekart for å systematisere saken din, eller en liste om du liker det bedre.

Blir man bedre på dette går ikke bare første møte med behandler bedre - men også resten av terapien.

Det er også ganske fint å kunne slike teknikker ellers i livet. Arbeidslivet ikke minst.

Som ung var jeg veldig sjenert, og klarte ikke si noe som helst nesten. Jeg benyttet meg av overnevnte teknikker til å komme meg ut av dette, selv om jeg helt sikkert ikke var dette bevisst. Eller at det var intensjonelt.

Jeg er psyk jeg og, men jeg er ikke lenger sjenert og det gjør det hele mye bedre.

Sier ikke at du er sjenert, men teknikken er bra for alle.

Anonymous poster hash: 0eef9...e59
Skrevet

hei, jeg er en gutt på 22. kan vell jøre en lang historie kort. 9 år me grunnskole= helvette,mobbing, ned slådd. låst inn i skap, utfrøst, baksnakket og alle unngikk deg for de var redd for å bli ovre. mye narkotika i denne perioden for å prøve å flykte fra sin egen hverdag. som 19 åring ble man rein, fikk livet på skinnene, men to år etter så ryker det og du bli ufør, og d føles som allt du har jobbet for er borte, du har ikke mer en familien igjen, du bynner å bli like deprimert som man en gang var, ting kommer til bake, minnene smerten og de gamle problemene blir et problem i dag.

Nå har du forklart en del historikk. Du trenger og si/skrive dette til din lege og si at du ønsker å bli henvist til en psykolog/psykiater for å samtaler. Så vil en behandler hjelpe deg med å finne rett ord på dine følelser og til å kommunisere hvordan du har det. Det er deres jobb :) 

Kanskje vil du finne det godt å ha noen å prate med som hjelper deg med å få forklart hvordan du har det og som kan bidra til å tenke sammen med deg.

Jeg har også litt lyst til å si gratulerer, som issomethingwrong sa. Du tar et steg og jeg ønsker virkelig at du tar flere steg i rett retning for din framtid sin skyld. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...