AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 Skrevet 18. juli 2013 Jeg har lest om at man kan få opplevelsen av å ha mistet seg selv pga a: psykose * b: vold i nære relasjoner c: dysfunksjonell oppvekst ** 1) Ved hvilke andre diagnoser og eller situasjoner/hendelser/belastninger en kan få en opplevelse av å miste seg selv? 2)Kan man bli kvitt denne opplevelsen med riktig terapi og/eller medisinering? 3)Evt hvilke andre måter kan man bli kvitt denne opplevelsen på? * http://www.fastlegen...Psykose.290.cms "Mister seg selv" Noen kan også ha en opplevelse av å være forfulgt, det vi kaller paranoid psykose eller forfølgelsesvanvidd. Eller man kan beskrive ting som fremstår som fastlåste misforståelser eller uforklarlige forestillinger. Dette kalles vrangforestillinger . For noen kan psykose også arte seg som en opplevelse av å "miste seg selv". Ofte er personer med slike opplevelser preget av sterk uro og angst fordi opplevelsene de har er skremmende, og fordi disse ofte blandes med inntrykk fra omgivelsene. Under psykotiske episoder vil personen ofte ha liten eller ingen forståelse for at opplevelsene ikke kan bekreftes av andre personer. Psykoselidelser ledsages ofte av depresjon, og mange får store vansker med sosial kontakt md andre personer og med hverdagslige aktiviteter." ** Her, om selvutslettende personlighet, står det også om å miste seg selv. Det står om dysfunksjonell oppvekst i avsnittet "Hvordan utvikles en selvutslettende personlighet?" Et viktig avsnitt er: Hvordan bekjempe underdanighet og utvikle selvhevdelse http://www.webpsykol...e-personlighet/ Anonymous poster hash: 47a22...e0b 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. juli 2013 Skrevet 19. juli 2013 I mine 30 år i psykiatrien har jeg aldri vært i noe faglig fora hvor vi har diskutert "å miste seg selv". Jeg antar at en skal følge vanlige behandlingsretningslinjer for den sykdommen som pasienten har. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 Skrevet 19. juli 2013 I mine 30 år i psykiatrien har jeg aldri vært i noe faglig fora hvor vi har diskutert "å miste seg selv". Jeg antar at en skal følge vanlige behandlingsretningslinjer for den sykdommen som pasienten har. Takk for svar! :-) Bruker dere i psykiatrien evt andre ord for å beskrive denne opplevelsen som flere har? Anonymous poster hash: 47a22...e0b 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.